• Bidosas

Gluten och havregryn??

Har varit inne på en tarmbiopsi med min Molly för att kolla upp om hon har celiaki! Hennes favvofrukost e havregrynsgröt å jag undrar nu om hon kommer kunna fortsätta med de om de visar sig att hon har celiaki?

Har sökt runt lite, men de står både att de KAN innehålla gluten, att de inte undersökts tillräckligt samt att de e HELT OK...?

Har hon celiaki så kommer vi få en remiss till en dietist, men jag tänkte kolla med er här på fl som kanske har eller känner nån som har, som vet!??

(¯`°?.¸ ღ♥ livet leker ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Gluten och havregryn??
  • Drage

Hejsan!

Är själv glutenintolerant... Det finns gluten även i havre, MEN det är inte "giftigt" så det går bra att äta när man har celiaki. Däremot får du köpa ren havre, dvs det havregrynspaketet som Semper har. Det är inget konstigt med själva havren, men det har inte växt ngt annat sädeslag på den åkern de senaste två(tror jag) åren innan havre odlades där.

Du kan läsa mer på www.celiaki.se

• miss alm

Jag har lärt mig att havre inte innehåller gluten alls. Men för att vara på den säkra sidan, köp paket där det står "ren havre" eller något åt det hållet...

• Bidosas
    Drage skrev 2008-10-19 16:31:32 följande:
    Hejsan!Är själv glutenintolerant... Det finns gluten även i havre, MEN det är inte "giftigt" så det går bra att äta när man har celiaki. Däremot får du köpa ren havre, dvs det havregrynspaketet som Semper har. Det är inget konstigt med själva havren, men det har inte växt ngt annat sädeslag på den åkern de senaste två(tror jag) åren innan havre odlades där.Du kan läsa mer på www.celiaki.se
    hmm...

jag vet inte vad jag ska göra åt dotterns havregrynsgrötsfrukostar! Idag åt hon 3 portioner gröt! Hon älskar verkligen det!

Såg på en sida att man som vuxen kan äta havregryn, men att de inte rekomenderade de till barn!
  • hannah å robins mamma

Har en i familjen som är glutenintolerant och där är det ren havre som gäller, går inte med dem andra.. Den rena havre finns att köpa i dem flesta matvarubutikerna.
    Den är Semper som har den, och finns den inte så kan dem ta hem, bara att säga till.
    Så jag skulle rekommendera dig att köpa ren havre till henne om det nu visar sig att
    hon har det...men håller tummarna på att det inte är det. Det är ju inga problem att hitta annat men det är ju alltid bäst att dem små får slippa alla allergier osv... Lycka Till!!!

• Drage
    Svar på #3
    Bidosas skrev 2008-10-19 16:35:31 följande:
    hmm...jag vet inte vad jag ska göra åt dotterns havregrynsgrötsfrukostar! Idag åt hon 3 portioner gröt! Hon älskar verkligen det!Såg på en sida att man som vuxen kan äta havregryn, men att de inte rekomenderade de till barn!
    Det är godkänt även för barn numera. Även min dotter är glutenintolerant så det har också jag koll på, var hos hennes dietist för bara 1½ vecka sedan... Antagligen en hemsida som är dåligt uppdaterad.

Skulle det vara celiaki kan du alltså lugnt låta henne fortsätta äta havregrynsgröt, men (som sagt) så länge det är Sempers havre.
  • Bidosas
    Drage skrev 2008-10-19 19:22:07 följande:
    Svar på #3 Det är godkänt även för barn numera. Även min dotter är glutenintolerant så det har också jag koll på, var hos hennes dietist för bara 1½ vecka sedan... Antagligen en hemsida som är dåligt uppdaterad. Skulle det vara celiaki kan du alltså lugnt låta henne fortsätta äta havregrynsgröt, men (som sagt) så länge det är Sempers havre.
    ahhh... vilken tur!!!

Som de e nu så har vi fått rådet att köra på med vanlig kost tills vi får resultatet från biopsin, men de e ju inte så att jag serverar pasta varje måltid å trycker i henne mackor, utan jag försöker hitta andra alternativ. Jag vill ju inte proppa henne full med vete om hon nu mår dåligt av de!
  • Drage

Skulle det visa sig att det är glutenintolerans rekommenderar jag dig att bli medlem i celiaki-förbundet för då får man deras tidning och med den en massa tips och idéer. Jag tyckte det var smidigt i början!

www.celiaki.se

Svar på tråden Gluten och havregryn??