• gakire

Nu har hon kommit, vår lilla namnlösa lillasyster!

Ja, nu är Olivia och Ebba´s lillasyster här. MEN, hon har inget namn. Vi var nästan så säkra på att hon skulle få heta Alma, men jag vet inte riktigt...tycker det är kanonfint...men är lite tveksam.

Nu har förslagen utökats igen till Maja, Saga, Alice, och så Alma då.

Ni har vart så snälla här och hjälpt mig innan. Så jag känner mig lite dum att rådfråga igen. Men jag chansar, ni brukar vara bra på att svara.
    Maken är med på alla dessa namnen och det är jag som nu får bestämma.

Snälla, hjälp en virrig mamma =)!

• Svar på tråden Nu har hon kommit, vår lilla namnlösa lillasyster!
  • Kliff

Grattis till lilla tjejen!
    ALICE, tycker jag!

• spöke

Grattis till lilltösen! Jag gillar alla dina namnförslag, men jag röstar nog på Alice. Passar bäst med systrarnas namn...

• vernis

Alice
    Förekomst
    Vanligt Namnsdag
    23 jun
    Härledning
    En engelsk och fransk form av det forntyska namnet Adelheid som är sammansatt av ord som betyder ädel och ljus.

Äldsta belägg i Sverige
    1841

Historiska personer
    Alice Tegnér,1864-1943, lärare, musiker och kompositör. "Alice i Underlandet", engelsk barnboksfigur skapad av Lewis Caroll. Boken översattes till svenska år 1870. Alice Babs, egentligen Alice Sjöblom, född1924, jazzsångerska, hovsångerska från 1974.

• vernis

Saga
    Förekomst
    Mindre vanligt
    Härledning
    Ett fornnordiskt namn som ursprungligen betydde hon som ser, sierska. I modern tid har namnet förknippats med ordet saga i betydelsen sägen, folksaga eller berättelse.

Äldsta belägg i Sverige
    1873

Historiska personer
    Saga är ett annat namn för Frigga, asaguden Odens maka i den fornnordiska mytologin.

• vernis

Maja
    Förekomst
    Vanligt
    Härledning
    En gammal svensk form av det ursprungligen arameiska namnet Maria som troligen betyder morsk, trotsig.

Äldsta belägg i Sverige
    1360

• Ciliaja

Alma

Dude, that's totally awesome (and I mean that in a totally non-sarcastic way).
  • vernis

Alma är ett kvinnonamn som kan ha sitt ursprung i det latinska almus (femininformen alma) med betydelsen mild eller huld eller så kan det komma från det spanska ordet för själ - alma; eller kan det komma från det ungerska ordet för äpple - alma.
    Alma var ett namn som var populärt vid förra sekelskiftet och det är likadant nu. 31 december 2005 fanns det totalt 7 824 personer i Sverige med namnet Alma varav 4 464 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 545 flickor namnet, varav 370 fick det som tilltalsnamn.

tycker Saga är jätte fint

• gakire

Just nu så har jag "bara" Alma och Alice, möjligen Agnes som jag väljer mellan......................

Svar på tråden Nu har hon kommit, vår lilla namnlösa lillasyster!