• Amandass

Vad kostar i månaden, att ha en hund?

Ja, som sagt. Vad kostar det per månad att ha hund?
    Vet inte om det är olika beroende på hur stora hundar man har, eller så. Men om man tänker små hundar som t.e.x. chihuahua?

Finns det någon som har en chihuahua, pomeranian eller papillon så skulle det vara kul att veta vad ni tycker om rasen. Positivt/negativt
    Skulle vara kul att veta.

• Svar på tråden Vad kostar i månaden, att ha en hund?
  • Strumpan666

Hejhej!
    Har en blandras,dvärgpudel,papillon & Tibbe.
    Han får torrfoder från zoo då jag vet vilken skitmat dom säljer i affärerna.
    + 1 gång om dagen får han en tallrik våtfoder sen får han klara sig på torrfodret som är hans basföda.
    Maten + godis skulle jag säga slutar på mellan 200-300:- per månad.
    Försäkringen på honom kostar 900:- halvåret.
    Hoppas detta var till någon hjälp :)

• Mistys Daisy

beror på om vovven håller sig frisk!!
    Just nu ligger jag på 5000kr i månaden, mycket veterinärbesök...
    Och vilket foder man väljer.
    jag har Hill´s 14kg för 775kr.
    Köper mycket godis och annat trams!
    Man kan aldrig veta....

• Amandass

Mistys daisys,
    åh herregud! 5000 :- i månaden?
    Kostar det så mycket så har jag inte råd.
    Jag kommer att jobba 2 vardagar och 1 helgdag i affär, något sånt. Vad kan man tjäna på det? Inte mer än 2000 antar jag.

Fast om man köper stora matpåsar så räcker det väll ett tag, så då kanske man inte behöver köpa nytt varje månad?
    Godis och sånt vill man ju köpa förstås

• Qaroliine

En bekant till mig har en chihuahua som kostar flera tusen kr/månad pga mediciner, veterinärbesök och behandlingar.

• Mistys Daisy

Min hund har varit sjuk sen juli månad.
    Inget jag önskade eller planerade...
    Naturligtvis kostar inte en hund så mycket, men har man otur så skenar priserna iväg.
    Skaffa en bra försäkring bara!!!
    Grejen var att min fick borrelia och nu har hon kronisk magkatarr.Undersökningar, röntgen, prover, gastroskopi och narkos, specialmat och mediciner.. skar sig i tassen och fick sys...
    Givetvis hjälper ju försäkringen mig men man åker alltid på självrisk och annat, så det plockar på.
    En olycka kommer aldrig ensam känns det som..

Så ta inte det allvarligt, men ha det i baktanken!

Annars är det väl vaccination, mat och lite godis som gäller!
    Man tjänar på att köpa större påsar foder helt klart!

Vad vill du ha för vovve?!

• Amandass

Qaroliine - Oj då. Men då är hunden sjuk då eller något? Är det vanligt..? Självklart vet jag att det kan hända att hunden någon gång blir sjuk eller behöver åka till veterinären av någon anledning, och att det då kan kosta mycket.
    Men undantag klarar man av! Jag menar om det skulle kosta så varenda månad.

• Mistys Daisy

Ah...nu vet jag ju vad du vil ha för vovve,läste det nu!

• Qaroliine
    Amandass skrev 2008-10-19 21:27:24 följande:
    Qaroliine - Oj då. Men då är hunden sjuk då eller något? Är det vanligt..? Självklart vet jag att det kan hända att hunden någon gång blir sjuk eller behöver åka till veterinären av någon anledning, och att det då kan kosta mycket.Men undantag klarar man av! Jag menar om det skulle kosta så varenda månad.

Ja, visst är hunden sjuk. Tyvärr har den gått igenom många olika saker och kostat multum för ägaren. Jag menade bara att man måste vara beredd på att allt kan hända, det kan bli fruktansvärt dyrt trots försäkring.

Mistys Daisy skrev 2008-10-19 21:27:16 följande:
    Min hund har varit sjuk sen juli månad.Inget jag önskade eller planerade...Naturligtvis kostar inte en hund så mycket, men har man otur så skenar priserna iväg.Skaffa en bra försäkring bara!!!Grejen var att min fick borrelia och nu har hon kronisk magkatarr.Undersökningar, röntgen, prover, gastroskopi och narkos, specialmat och mediciner.. skar sig i tassen och fick sys...Givetvis hjälper ju försäkringen mig men man åker alltid på självrisk och annat, så det plockar på.En olycka kommer aldrig ensam känns det som..Så ta inte det allvarligt, men ha det i baktanken!Annars är det väl vaccination, mat och lite godis som gäller!Man tjänar på att köpa större påsar foder helt klart!Vad vill du ha för vovve?!
    Min hund har också magkatarr, fick det bekräftat på djursjukhuset i onsdags! Nu äter hon losec och ska göra det närmsta månaden.
    Hur länge har din hund haft det? Hur yttrar det sig? Vilka mediciner?
  • PulkaSkurken

Frisk hund mellan 200 och 800 beror på hur mycket du köper till hunden samt vilket foder som passar din hunds mage.

inte säkert att vilket foder som hälst funkar.

sen om du ska ha dagis plats får du lassa upp några tusingar till.

• annikandy

Vi har en blandras hund (golden, labbe, leonberger) Hon är snart 5 år och har aldrig varit sjuk så vi har haft tur. Hon äter friskies torrfoder d kostar 220:- för 1 säck och den varar nästan 2 månader. Försäkring folksam kostar ca:120:- i månaden. Vaccination får hon varannat år minns inte vad den kostar riktigt men typ 300-400:-. Sen tillkommen juh lite godis, leksaker, halsaband, koppel och bajspåsar typ.
    Räknar man ut d på en månad så blir d ungefär 300-350:- Men vi har självklart en buffert sparad ifall hon skulle bli sjuk för då springer juh pengarna lätt iväg.

Svar på tråden Vad kostar i månaden, att ha en hund?