• Sinova

Ge ersättning bara ibland?

Hej!
    Har en fråga om att ev ge ersättning:
    Helammar min dotter som är 4 mån. Hon har fått bröstmjölk ur flaska några gånger när jag varit hemifrån eller bara behövt avlastning, det har funkat bra. Den bröstmjölk hon fick då var sån som hade läckt ur brösten i början när produktionen var större än efterfrågan så att säga. Nu har det dock stabiliserat sig, den mjölk som finns i brösten är den mjölk min dotter behöver liksom. Det läcker inget längre och jag tycker inte det finns något bra läge att pumpa. Jag går nu och funderar på hur vi ska göra om jag behöver iväg något framöver, om vi ska ge henne ersätttning då. Men på nåt sätt känns det som en stor grej liksom, att ge ersättning, och det kanske är dumt att göra det om man inte måste?? Det skulle ju bara vara för mitt eget höga nöjes skull....
    Är det någon annan som normalt ammar men ger ersättning någon enstaka gång ibland? Funkar det bra tror ni? Eller kan min dotter reagera negativt på det på nåt sätt? Finns det anledning att vara försiktig, kan hon vara känslig mot nån viss ersättning tex? Det är ju inte så kul om jag ger mig iväg hemifrån och så får hon erättning men kräks upp allt tex....Vad säger ni som har lite erfarenhet av det här med ersättning?
    Tacksam för era synpunkter!

• Svar på tråden Ge ersättning bara ibland?
  • skidan

Tyvärr är det så att det där med ersättning blåses upp till något stort. Tänk om det kunde avdramatiseras. Då skulle så många mammor kunna må bättre. Jag tycker inte att det är fel att du ger ersättning för att du vill det. Det är ju skäl nog. När du testar första gången så behöver du ju inte åka iväg. Du kan ju ge ersättningen själv första gången. Tänk bara på att om du ger ersättning så kan det göra så att du får svårt med amningen sedan. Det kan vara bra att tänka på innan. Men vissa barn är jätteduktiga på att äta både och.

Lycka till med hur du än gör.

• kixan

Om du vet att du ska bort så kan du ju börja "samla" mjölk några dagar i förväg bara, så behöver du inte ge ersättning! Pumpa efter amning i såna fall.
    Jag vet hur du känner, jag hade världens ångest när vi skulle iväg en kväll när Alma var 5 månader, ifall jag skulle ge henne ersättning eller inte. Det slutade dock med att jag pumpade ut istället,för mig kändes det bäst, jag kunde pumpa och gjorde hellre det än gav ersättning.

• Sunniva A

Om du inte kan pumpa ut och samla som Kixan föreslog tycker jag att du ska prova att ge ersättning när du är hemma. Semper har väldigt praktiska tetra-förpackningar med 2dl. Köp inte ett stort pulver paket, det håller dåligt när man öppnat det om man bara använder ibland. Ge gärna med en drickskål (finns på Apoteket) eller gräddsnipa (det gjorde man förr!) om du är orolig för att barnet ska vänja sig vid flaska. Då får barnet maten långsammare, mer likt amning. Lycka till!

• Mathea

Vårt barn får ersättning på nappflaska när tuttarna ,dvs jag, är iväg och tränar eller - hu så hemskt- träffar mina vänner helt ensam. Inga problem alls men bara för att se så att allt funkar kan du ju vara hemma första gången din dotter får ersättningen.

Skidan, vad menar du med att hon kan få problem med amningen om hon får ersättning? Hon kan ju redan äta från nappflaska tydligen så då är det ingen större risk för tuttförvirring. Ersättningen i sig gör ju inte att man kan få svårt med amningen....

Tycker det är synd att ni ska få ångest av att ge ersättning; varför? Jag är uppfödd enbart på ersättning och jag lever än Det är ju liksom inget gift utan precis som det låter- ersättning för modersmjölk med näring och vitaminer.

• SolFlickan

jag har oxå funderat på precis samma sak som fiskbullen.. hade kunnat skriva det där själv.
    mitt problem är att det funkar inte så bra för mig att pumpa, får inte ut mycket alls så skulle jag samla ihop till ett enda mål skulle jag behöva hålla på i dagar, och man vill ju dessutom ha lite extra om det skulle behövas..

jag har även lekt med tanken att låta sambon ge ersättning någon natt för att jag ska få sova en hel natt en enda gång.. det är faktiskt konstigt vilken ångest man får över detta. har två tetror ersättning ståendes i skafferiet "uti-fall-att" men kommer säkert sluta med att jag kastar dom.

• Isolde

Klart du kan ge ersättning om du vill ut och röra på dig en dag! Bara för att man inte kan pumpa ska man väl inte vara livegen och fastbunden vid barnet tills helamningen är över? Och ersättningen är ju inget otäckt gift det är ju en istället-för-mjölk-produkt!

Vad Skidan menar med att det kan bli svårt sen, är väl att mjölkproduktionen går ner om barnet inte äter från bröstet. Men det kan knappast ske så akut -- du kan nog missa något mål då och då utan att det påverkar.

• pl77

Min son får ersättning 2 gånger per dag och jag ammar resten. Det går hur bra som helst. NAN är den som är mest lik bröstmjölk.

• Sinova

Tack för era svar! Det där med tetra lät ju bra. Och som flera av er sa, jag kan ju vara hemma första gången för att se att allt går bra (att hon tar flaska vet jag ju redan men ändå).
    Jag antar att man köper ersättning i vanliga mataffärer? Och att det står på förpackningen vilken ålder som gäller och hur man gör för att värma osv? Om NAN är mest lik bröstmjölk som pl77 skriver, är den bättre då alltså? Är det den som finns i olika "nummer"? Det var nån tråd häromdagen ang övergång från nr 1 till nr 2, och att det kunde vara känsligt. Min dotter som är 4 mån ska väl kanske ha nr 2, hur blir det då om det är känsligt att byta upp sig borde det vara ännu känsligare att gå direkt från bröstmjölk till ersättning nr 2? Eller?!
    Kanske har jag bara fått för mig detta men jag har nån idé att det är vanligare att ersättningsbarn kräks och att det kan vara en del strul och provande fram och tillbaka med olika ersättningar för att hitta den som är minst "kräkframkallande". I så fall, är det nån sort som är "känd för" att vara snällare/bättre? Det är nog mest detta jag bekymrar mig över, att min dotter kommer kräkas upp alltihop...Inbillar mig också att det kanske är känsligare att införa ersättning efter så lång tid, hon har ju aldrig fått något annat än bröstmjölk i hela sitt 4 mån långa liv....Jaja, man kan ju inte anat än prova...

• ceci lia

Fiskbullen: pröva att ge henne ersättning när du är hemma. Tror absolut inte att ersättningsbarn kräks mer. Jag har hört att det inte alls stämmer att NAN skulle vara mer lik bröstmjölken. Jag har alltid gett Alma Babysemp. Tittar man på innehållsföreteckningen på Babysemp och NAN så innehåller NAN i så fall fler konstigheter. På vårt BB rekommenderade de Babysemp och inte NAN (som är Nestles mjölkersättning). Personligen litar jag mer på Sempers tillverkning än Nestlés. Men det spelar nog ingen större roll vad du ger henne. Nu är hon ju till och med så pass gammal att hon kan börja äta både det ena och det andra och alla ersättningar är ju snällare mot bebismagen än puréer och dylikt. Gör som du vill, men gör inte så stor affär av det. Själv var jag tvungen att komplettera amningen med ersättning eftersom Alma inte gick upp i vikt som hon skulle. Du ser säkert på bilden att hon mår hur bra som helst! Ersättning är inte skadligt, även om det verkar som det ibland. kan ju tillägga att jag själv har mått jättedåligt över att behöva ge Alma ersättning, trots att jag inte hade nåt val. Men med facit i hand vet jag att hon inte tagit skada.

• Mandy

Jag gjorde så att jag pumpade på kvällen några timmar efter sista amningen för dagen. Min dotter ammade innan läggdax ca. kl.20. Sen pumpade jag vid 22-23. Kunde göra det eftersom jag visste att det skulle dröja tills morgonen då det var dax för nästa amning. Fast ammar du mycket på natten funkar det ju inte förstås.

Annars, visst kan du ge ersättning nån gång när du vill komma iväg.

Svar på tråden Ge ersättning bara ibland?