• HopeNeverFades

fortkörning, hur länge i registret?

Om man åker dit för fortkörning hur länge finns man med i registret på innan det preskriberas?

• Svar på tråden fortkörning, hur länge i registret?
  • Manchester

Jag vet inte exakt, men tror att följande gäller:
    Betala böter på plats och du hamnar inte i brottsregistret.
    Dömd till böter i domstol och "pricken" finns kvar i registret i fem år.
    Dömd i domstol till fängelse eller villkorlig dom (förekommer det vid fortkörning?) och pricken finns kvar i tio år.

• Severus
    Manchester skrev 2008-10-19 18:53:00 följande:
    Jag vet inte exakt, men tror att följande gäller:Betala böter på plats och du hamnar inte i brottsregistret.Dömd till böter i domstol och "pricken" finns kvar i registret i fem år.Dömd i domstol till fängelse eller villkorlig dom (förekommer det vid fortkörning?) och pricken finns kvar i tio år.
    Hamnar man inte i belastningsregisret om man betalar på plats??

Det som i dagligt tal oftast menas med polisregister är belastningsregistret. Där registreras uppgifter om alla som dömts för brott, inklusive strafförelägganden för t.ex. fortkörning som utdelats direkt av polisman och accepterats av föraren. Även vissa andra uppgifter registreras, t.ex. om den som belagts med besöksförbud. Uppgifter om domar som lett till fängelse tas bort ur registret 10 år efter frigivningen, uppgifter om domar som lett till böter tas bort efter 5 år. Uppgifterna kan kvarstå längre om samma person begår nya brott.
    Våga Vägra Östrogen
  • HopeNeverFades

wipperman: ja de är ju mindre kul! man behöver ju som sitt körkort. så J# surt att åka fast är ju inte direkt pengar man har över sådär för kul. nu menar jag inte att det är fel jag menar man kör ju för fort men hur många gör inte det? jag åkte dit på en 50 väg, körde 64 visst jag var sen osv men ingen ursäkt, jag bröt ju mot lagen men seriöst folk som dömer vilka kör inte för fort nu och då?

• Nina1982

Jag körde 83 på 70 väg, 2000 spänn o jag är student. Men jag får skylla mig själv, det var ingen annan som körde bilen. Man har ju iallafall 1 månad på sig att betala så jag kunde iallafall vänta tills jag fått csn denna månad. Jag var skitarg första dagarna inte minst på mig själv men nu är det så och jag kan inte göra nånting åt det.... Men jag trodde inte att det stod i registret.

• HopeNeverFades

ja jag är föräldraledig och innan dess student så man har ju inte så jäkla mkt! men som sagt man får ju skyla sig själv och med tanke på hur ofta man kör lite fort så är det ju inte mer än "rätt" men tycker dock det borde vara inkomstbeprövat, 2000 spänn "tar" ju inte på de "rika" på samma sätt som för en student!

• Danne123

Du har helt fel i det du skriver. Om du skriver under på plats så är det ett sk strafföreläggande där du erkänner brottet (fortkörningen). Du hamnar då i belastningsregistret.

Här kan ni läsa hur länge uppgifterna finns i belastningsregistret:
    lagen.nu/1998:620

Manchester skrev 2008-10-19 18:53:00 följande:
    Jag vet inte exakt, men tror att följande gäller:Betala böter på plats och du hamnar inte i brottsregistret.Dömd till böter i domstol och "pricken" finns kvar i registret i fem år.Dömd i domstol till fängelse eller villkorlig dom (förekommer det vid fortkörning?) och pricken finns kvar i tio år.
  • mysmamman2
    Danne123 skrev 2008-10-21 21:10:22 följande:
    Du har helt fel i det du skriver. Om du skriver under på plats så är det ett sk strafföreläggande där du erkänner brottet (fortkörningen). Du hamnar då i belastningsregistret.Här kan ni läsa hur länge uppgifterna finns i belastningsregistret:lagen.nu/1998:620
    jag körde för fort och i mitt belastnings reg står det inget om min fortkörning!
  • Danne123
    gogomman skrev 2008-10-26 09:38:59 följande:
    jag körde för fort och i mitt belastnings reg står det inget om min fortkörning!
    Eftersom hastighetsöverträdelse är ett brott förs det in i belastningsregistret.
    Jag förutsätter att du blivit straffad för din överträdelse.
    Här står det om gallring och hur länge brotten finns kvar i registret.
    www.polisen.se/inter/nodeid=37121&pageversion=1.html
  • mysmamman2
    Danne123 skrev 2008-10-26 10:47:03 följande:
    Eftersom hastighetsöverträdelse är ett brott förs det in i belastningsregistret. Jag förutsätter att du blivit straffad för din överträdelse. Här står det om gallring och hur länge brotten finns kvar i registret.www.polisen.se/inter/nodeid=37121&pageversion...
    ja men nu är det så att jag körde för fort och jag fick för några dagar sen hem ett brev från belastnings registret och där hade jag INGEN anmärkning över huvud taget!
  • HopeNeverFades

gogomman: kan det vara så att du fått den för nyss så den inte "hunnit" in? eller var det över 5 år sedan?

jag har som sagt ingen aning haha

Svar på tråden fortkörning, hur länge i registret?