• Totto

Borttagning av födelsemärken

Någon som gjort det här? Hur gick du till väga? Tar man först kontakt med vårdcentral som sedan skickar en vidare till hudläkare?

Har ett födelsemärke på bröstet som vuxit sedan BHn ligger och skaver preciiis på kanten, och så har jag en i hårbotten som ser ut som en fästing när benan delar sig preciiis där *gaargh*. Dessa vill jag ta bort! Gör det ont? Hur går det till? Lokalbedövning och sedan bara "slajsar" dom av dom?

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Borttagning av födelsemärken
  • AnnaGBG

Jag tog precis bort ett på tutten Och ja, först gick jag till VC och fick sen remiss till hudkliniken. Där kollade dem igen och bokade tid för borttagning. Sedan var det väl en spruta och så skar de bort det. Fick några stygn oxå som skulle bort efter 10 dagar. Gjorde inte det minsta ont.

• Ylle

jag tog bort två märken i vintras. ringde direkt till hud och det var så man skulle göra tydligen. i alla fall här i blekinge. fick beskriva var födelsemärkena satt och hur dom såg ut och om dom skaver mot tex bh.

fick tid hyfsat snabbt, tror dom gör riskbedömning över telefon och placerar en i kö efter det, jag hade ett som flyt ut lite så det tog nog bara 4 veckor eller så.

sen så var det dags. lokalbedövning och så slajsade dom. tog ett tag faktiskt. blev förvånad över att det hela gjordes i nåt som nästan såg ut som ett riktigt operationsrum med sköterska, gröna kläder, grönt skynke med hål osv. tog rätt länge (hade tydligen seg hud) och kändes lite obehagligt, man känner att dom sliter och skär men det gör inte ont. sen fick jag några stygn och ett förband och order om att inte hålla på med för mycket fysiskt aktivitet för att ärren inte ska bli så fula. men det beror lite på var dom sitter, jag fick ett fult ärr på axeln för att huden töjer sig så mycket där eftersom det är svårt att låta bli att röra armarna, dessutom var dottern 2 månader och jag kånkade runt på henne en hel del.

• Totto

*skuttar av glädje*

Spelar det ngn roll om man e gravid tro? (är i v28)

• Bast

Jag hade ett födelsemärke precis i bh-vecket lite upp mot bröstet, som skavde när jag blev gravid och magen växte. Det fick jag inte ta bort när jag var gravid, utan fick vänta till efteråt.

Det under bröstet fick jag senare ta bort på lasarettet i nån form av operationsrum med remissfrån familjedoktorn. Däremot har jag även plockat bort några mindre på ryggen, och dessa har, med lokalbedövning, tagits bort direkt hos familjeläkaren. Det har mao gått betydligt fortare då!

• Hannamia

Jag har också tagit bort ett märke, och till mig sa de att det var "tandläkarbedövning" jag fick. Det bedövar alltså bara runt märket, och jag kan inte tänka mig att det ska vara någon fara om man är gravid!

Lycka till!

• Malwa

Kostar det massa pengar att ta bort dem, om de inte sitter så man har obehag av dem? eller är det som ett vanligt läkar besök?

• 20052010

Till Malwa: har du inte obehag, kommer troligen inte allmänsjukvården acceptera att de tas bort. men en privat läkare kanske.

• esset

Jag hade ett på höften, gick och kollade innan på vårdcentralen och de skickade mig vidare till Karolinska. Nu har jag ett ärr på 12 stygn som har läkt fint.
    Det kändes inget, möjligtvis då bedövningen släppte men efter en alvedon så gick det över.

• Vem vet

Men om man inte har obehag, men de kom för ett tag sedan får man inte ta bort det då?

• piano

Jag gick till en privatdoktor som tog bort mina födelsemärken med laser. Vissa som de misstänker är hudcancer brukar de skära loss och skicka iväg på analys. Det stack lite grann ungefär som en mygga...sedan fick jag ha en honungsplatta på såret. Efter det fick jag vara lite försiktig med solandet just där jag hade födelsemärket...

• Hannamia

Malwa: Det kostar lika mycket som ett vanligt läkarbesök, och stygnen tar man bort hos distriktssköterskan (gratis).

• Jemi

Jag tyckte att det var mycket obehagligt och gjorde ont när mina togs bort,ett på ryggen och ett på låret.Jag tuppade faktiskt av på operationsbordet!
    Ingreppet gjordes på hälsovårdscentralen av en vanlig läkare.

Svar på tråden Borttagning av födelsemärken