• Soffiloppi

Prinsesstårta

Hej! Finns det tips och inspirationer på hur man gör en tårta som är formad som en prinsesskrona eller på något sätt innehåller temat prinsesskrona?
    Mvh/Sofia

• Svar på tråden Prinsesstårta
  • krypsyl

Kan du inte bara göra stor tårtbotten (typ 3-dubblat recept) och grädda i långpannan? Sen kan du ju skära tårtan i vilken form som helst!

• Soffiloppi

Ja det var lite så jag tänkte, men vad ska man göra med de delar som blir över, känns lite synd att bara skära ut och kasta bort, kan man skära ut en bit av tårtan först och sen pussla ihop det på nåt vis, så att den biten man skär bort blir krondelarna om du förstår vad jag menar...?

• Cia o krabaten

Blir det inte svårt att klä kronan i marsipan?
    Kan du inte göra ett slott istället och sätta dit en leksaksprinsessa?

Eller en klassisk form och pudra florsocker så att det blir en krona "opudrad"?

• krypsyl

Om du tredubblar receptet så räcker ju tårtan till minst 30 personer skulle jag tro, så det kanske inte gör något om man skär bort lite? Jag kastade när jag gjorde sist, fast det bär emot att kasta mat... Man skulle ju kunna frysa in delarna och göra "minitårtor" vid nåt annat tillfälle...

• krypsyl

Vill du ha just en krona, annars finns det ju fina prinsesstårtor där man stoppar ner typ en barbiedocka så att tårtan är själva klänningen... googla på barbietårta så ser du vad jag menar.

En sån gjorde jag till dottern och spritsade med rosa grädde... Var jättekul att göra, blev sååå fin!

• konkelbär

Gör en vanlig prinsesstårta och ovanpå sätter du en prinsesskrona i marsipan. Istället för den klassiska marsipanrosen.

• Soffiloppi

Tack för alla ideér. Funderar på om jag ska göra en enkel vanlig tårta istället och sen ovanpå grädden lägga en marsipankrona som jag kavlar ut i gul marsipan och skär efter en form. Sen kan man spritsa namnet på själva marsipankronan.

• ExAnimo

Eller så kan man göra kristyr och spritsa ett fint mönster som liknar en tiara på ett plast ark som sedan viks/läggs försiktigt över en liggande flaska för att torka.

Sedan kan man ta marsipan eller sugarpaste och göra små färgade stenar som klistras fast på tiaran då den har torkat.

gå in på tårttrådarna så hittar du länkar till inspiration och recept.

Lycka till

Svar på tråden Prinsesstårta