• MyFine

Örontermometer

Hur är det med dagens örontermometrar egentligen? Funkar dom bra?
    Har googlat lite, men där är det mest undersökningar om sådana från några år tillbaka.
    Skulle vilja ha en sån till vår 4åring då han inte uppskattar att ta tempen i rumpan (vilket jag har förståelse för).
    Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Örontermometer
  • danosani

Vi har en örontermometer från Babyproffsen (minns tyvärr inte vad den heter) och den har funkat jättebra och snabbt hittills.. Nu har vi inte använt den SÅ mycket då vår dotter är en månad.. :) Men vi har testat några gånger, och den är klart godkänd än så länge!

• FamHull

Har ingen egen erfarenhet då vi fortfarande använder rumpvarianten på sonen. Men min mamma jobbar på dagis o hon säger att en örontermometer e väldigt känslig o lätt visar fel. Vinklar man inte den rätt o får den tillräckligt långt in i örat tex så kan den missa att barnet har feber.

Om han e 4 år kanske det funkar med en muntemometer istället?
    Den brukar man ju kunna ha i armhåla oxå, man får bara lägga på lite mer än man gör i munnen.

• Norrskenet

Vi använder örontermometer på våra barn (5 å 7 år) o har gjort det i flera år nu. Det kan vara ganska svårt att få rätt temperatur, man får ta flera ggr, o får då ett slags "medel", men jag tycker ändå det är lättare än med andra termometrar, det går ju väldigt fort. Och om man ska på vårdcentralen tar de ju med örontermometer där, dessutom är det bra inför ev. öronundersökningar. De är då vana vid att ha en sån där "apparat" i örat...

• MyFine

Jo, jag vet ju att det kan diffa lite på temperaturen. Men som det är nu så mäter jag ändå 2-3 ggr när jag tar i mun o armhåla. I munnen är inte särskilt lätt då han har svårt att hålla den på plats och ha munnen stängd
    Så jag har väl räknat med att man kan få mäta om med örontempen, men det går ju fortare iaf.
    Tack för alla svar!

Nån som vet vilken som ska vara bäst?

• Beccabecca

Vi har en från braun och är väldigt nöjda. Jag gör som många andra och mäter flera gånger för att vara säker. Men en mätning tar ju bara några sekunder så det är inga problem. Om det diffar så är det oftast bara med några tiondelar.

Man lär sig snabbt hur man ska mäta på sina egna barn!

• The Bumblebee

Vi har en örontermometer från Braun (har för mig att de funnits att köpa på Apoteket förr - vår är dock köpt på annat ställe) ingen billig sak men väldigt bra! Enkel att använda och aldrig missvisande.

Jag var väldigt skeptisk till örontermomterar då jag lyssnat på diverse historier där föräldrar inte kunnat tempa barnen rätt osv. Men man lär ju sig snabbt hur man ska vinkla termometern för att den ska mäta rätt. Numera mäter jag i båda öronen, alltså två ggr. När vi precis köpt den mätte jag flera ggr. för att vara säker på att vi fått rätt temperatur. Korsmätte även med rumptemp från början och örontempen har aldrig varit missvisande.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • trebarsmamma

jag köpte en örontemp nu i helgen, för alla mina barn är sjuka just nu, och en av barnen vill inte alls ha tempen i rumpan,
    jag tycker inte alls att den är så bra, för det första så visar den olik temp i båda öronen, sen tar man örontempen sen tar man rumptempen så serman att örontempen visar fel, men det är ju på ett ungefär,

• ludenben

köp inte den från biltema i allafall... vrålkass. Mäter inte korrekt alls.

• The Bumblebee
    Svar på #8
    Vår örontemp från Braun har som mest visat en tiondels grad olika - t.ex. 39,3° i ena örat och 39,4° i det andra.

I början fick maken alltid mycket lägre temperatur när han mätte på barnen, än när jag gjorde det. Men han var så förskitig och tordes inte stoppa in den tillräckligt i örat. Blev lite knepigt dock när barnen var feberrosiga och tempen endast visade 37,5°.

Man kan som sagt behöva prova sig fram lite, innan man lär sig hur man ska vinkla örontempen för att få korrekt mätning.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • trebarsmamma

vi har också en braun, den visade nyss 37,3 på flickan, sen tog jag rumpan då visade den 36,7

• Jenzzzan

Har en Braun, köpt på apoteket. Tycker den är smidig för att få en fingervisning om tempen. Feber är ju inte farligt i sig så jag tycker inte det är hela världen om den inte visar exakt. Fast min lille har inte varit sjuk än så mig kanske man inte ska lyssna på, ändrar mig kanske sen ;)

Svar på tråden Örontermometer