• Anonym (tanden)

Dra ut visdomstand, hur gå till väga + kostnad?

Jag funderar på att dra ut min ena visdomstand. Har haft hål i den och nu misstänker jag att lagningen är på väg at släppa. Ibland värker det lite i den, inte mycket men det stör ändå.

Saken är bara den att jag vill INTE dra ut den hos tandläkaren. Jag har inte tandläkarskräck men jag har haft en del problem med tänderna så jag har fått gå ganska ofta och jag känner att jag orkar bara inte strula massa igen.

Jag vill bli sövd, få bort denna tand (och ev en till visdomstand, kan lika gärna ta den med på samma gång. Och denna tand vill jag ABSOLUT vara sövd på isåfall då den sitter helknasigt och måste skäras bort).

Hur ska jag gå till väga? Måste jag ha remiss eller kan jag kontakta sjukhuset själv? Vad kostar det att bli sövd och få 1-2 visdomständer borttagna?

• Svar på tråden Dra ut visdomstand, hur gå till väga + kostnad?
  • Anonym (tanden)

Finns det ingen här som vet?

• Anonym (majja)

Ring å fråga tandläkaren??? De kan väl hjälpa dig... alltså inta att dra ut tanden...men med dessa uppgifter du undrar över...är säkert varierande över hela landet vad gäller pris osv

• Grenna

Tror att du måste ha en remiss. Jag väntar just nu på en kallelse från käkkirurgen för att plocka bort en visdomstand. Har väldigt bra tänder i övrigt och har inte varit hos tandläkaren på sisådär 15 år. Sa som det var: tycker det är mycket obehagligt och skulle önska att få bli sövd. Det kunde inte "min" tandläkare lova men han skrev in önskemålet så nu väntar jag bara - kan visst ta upp till 2 år.

Kostnaden har jag tyvärr ingen aning om.

• mmonika77

Du kan ju få lugnande istället för att bli nedsövd. Oftast kommer du inte ihåg något efteråt. Du måste ha med dig någon som kan hjälpa dig hem och under dagen. Hos en käkkirurg kostar det cirka 3000 kr. Då ingår också lugnande som du får ta 1 timme innan besöket. 2 stycken tänder brukar inte bli sååå mycket dyrare kanske 500-800 kr. På landstingets käkkirurgiska klinik kan du räkna med halva priset. Remiss skrives av din tandläkare, de brukar aldrig ta emot utan remiss.

• enola

En sak du bör tänka på om du väljer att operera bort tanden istället för att dra ut den är att det brukar vara jobbigare med smärta etc. efter en operation. Sitter tanden i över- eller underkäken?

• enola

Jag drog ut en visdomstand härom veckan, det kostade 716 kr, alltså bra mycket billigare än att operera.

• mmonika77

Man får ju smärtstillande med sig oavsett var man drar ut tande.

• Mirre77

Drog ut mina visdomständer hos tandläkaren men under lustgas. Tar iof alltid lustgas hos tandläkaren och jag hade turen att ha en tandläkare som jobbade halvtid på käkkirurgen så jag visste att hon kunde hantera alla problem som kunde ha uppstått.

• Anonym (tanden)

Tack så mycket för svaren.
    Hm låter dyrt med op, kanske borde ta "vanligt" då. Jag har ju inte skräck egentligen, känner bara att jag inte har orken att sitta där i stolen IGEN för att fixa en massa.

DEn jag vill ha ut nu sitter däruppe, men den som måste skäras bort sitter där nere, men den behåller jag nog så länge det går då, har inga problem med den.

Just nu har jag en tandläkare jag inte direkt gillar, och jag vill byta folktandvård för jag har flyttat, kan man bara ringa till en ny folktandvård och få en tid?

• Anonym (tanden)

Eller vad kostar privat tandläkare?

Svar på tråden Dra ut visdomstand, hur gå till väga + kostnad?