• Miang

Äggula till 6 mån?

I Mosboken står att man kan ge äggula från sex månader men jag har också hör att man bör vänta med ägg ett tag längre just för att äggvitan innehåller så många proteiner man kan vara allergisk mot. Det är ju svårt att separera all vita från gulan. Hur har ni gjort, är det nån som gett bara äggula så pass tidigt?

Vi har inga anlag för födoämnesallergi i släkten (vad vi vet, min man är adopterad så han har en massa hemliga gener...)

• Svar på tråden Äggula till 6 mån?
  • Fracklands

Jag gav äggula från 6 månader. Har också Mosboken. Det gick alldeles utmärkt!

Nu är han 8 månader och får äggröra på hela ägg och pannkakor!

• Lii1

jag har blivet tillsagd att är man allergiskt mot äggvita så finns det inte en chans att man kan få bort ALLT från äggulan,mina barn är alla allergisk mot ägg,inte jag o inte pappan,bara barnen mina som har allerign jag har eksem fått nu på sista halvåret. alla mina barn är även allergisk mot fisk,nötter,mjölk(dom två äldre än så länge)ägg. Någonstans ska ju allergin börja det är inte alltid säkert att det är arv. mina barn föddes så,dom har ALDRIG smakat några nötter men är allergisk mot luftburen..

• Lii1

inte heller har dom smakat fisk heller,vilket inte funkar om man råkar kolla för ägg o fisk vilket man brukar ta samtidigt,dom kollades redan när dom var ca 6-8 måander.visar starka utslag då.man kan aldirg vara för försiktig faktiskt.. lycka till och hoppas de går bra iallafall

• Miang

Jag testade. Lät äggvitan rinna av i handen och sen petade jag hål på äggulan så den rann ned i en skål utan själva hinnan och trådarna för att få med så lite vita det bara gick. Det verkar ha gått bra så han får nog en hel gula nästa gång.

• onehappen

jag kokade ägg inte jättehårt, mosade gulan med olja. så fick han det mums. äggula (från eko-ägg) innehåller tydligen riktigt bra D-vitaminer eller vad det är så bra att ge. han var 5-6 mån. Nu är han snart 7 mån, tänkte ge blandat ägg nu typ äggröra, men är lite extra uppmärksam som med all ny mat

• Miang
    onehappen skrev 2008-10-20 21:46:32 följande:
    jag kokade ägg inte jättehårt, mosade gulan med olja. så fick han det mums. äggula (från eko-ägg) innehåller tydligen riktigt bra D-vitaminer eller vad det är så bra att ge. han var 5-6 mån. Nu är han snart 7 mån, tänkte ge blandat ägg nu typ äggröra, men är lite extra uppmärksam som med all ny mat
    Det var ju smart förstås, att plocka ut gulan från ett kokt ägg är ju mycket lättare än från ett rått. :)
Svar på tråden Äggula till 6 mån?