• Anonym

Äggstimulering, vad händer sen??

Hej!
    Jag har varit och kollat mig hos Gyn, eftersom jag haft strul med mensen, har ingen ägglossningoch har inte blivit gravid efter mer än ett års försök.

Jag fick göra ett ul för att kolla äggstockarna.
    Då upptäcktes det att jag förmodligen hade pco.

Jag fick ta tabletter som jag skulle äta i 12 dagar för att få igång mensen. Och där efter ta blodprover vid 3 olika tillfällen.

När beskeden på blodproverna hade kommit, fick jag ett brev hem som bekräftade pco´n och även att jag inte hade någon ägglossning. Hon rekommenderade därför att jag skulle börja med p-piller igen!!! För att få igång mensen riktigt!!

Jag blev både ledsen och förbannad. Varför skulle jag börja om i ruta 1 igen?!? Jag hämtade inte ut några p-piller.
    Sen ringde jag och försökte få tag på henne. Men fick inte det, utan dem jag pratade med skulle lämna ett meddelande om att hon skulle ringa till mig.

Nån vecka efter (ca 2 veckor... alltså här om dagen) ringde hon till mig..
    Hon sa som det var att hon hade läst fel och läst att jag inte hade någon önskan om graviditet!!! Alltså tvärtom!

Hon sa att min sambo ska få lämna ett spermaprov, för att kolla så hans spermier är OK,innan man vill stimulera mig mej.

Visar det sig att dem är ok, så ska jag få äta ägglossningstabletter i 3 dagar och ta några blodprov.. sen får vi mer besked efter det.

Så nu närmar det sig. Kände att vi stod fast ett tag och vi är jättelyckliga och lättade!

Jag blev så glad när läkaren kom med detta beskedet att jag struntade i att hon hade gjort en sådan miss som jag gråtit krockodiltårar över.

Det är mer nu efter som man har funderat lite på det. Men jag ska inte göra nåt med att... eftersom det va ett positivt svar hon kom med.

Vad har ni för tankar över detta? Har ni varit med om liknande händelser? Nån som går/gått under utredning som kan säga vad som händer efter och hur spermaprovet går till mer exakt? (vi skulle få hem info nästa vecka om det)..

Tacksam för svar =)=)

• Svar på tråden Äggstimulering, vad händer sen??
  • Pappatilltwins

Det finns spec PCO grupp under "svårt att få barn" tror jag.
    frugan har pco vilket gjorde att hon hade ca 1 ägglossning spontant varje år.

Hon fick äta Pergotime vilket stimulerar äggstockarna att mogna äggen. VUL kontroller gjordes för att kolla att hon reagerade som man skulle.

Vi behövde inte lämna spermaprov eftersom vi faktiskt lyckats på naturlig väg med första barnet.

• Anonym

Jo jag vet.. men därkan man ju inte vara anonym :( Och jag vill helst vara det eftersom jag känner många här på FL. som inte vet om detta problem.

Jo min sambo ska lämna spermaprov om nån vecka.. Vi ska få hem info och så... men tänkte ändå kolla lite om nån vet hur det går till. Om han gör det hemma eller där mm. mm.

Pappatilltwins skrev 2008-10-20 10:43:06 följande:
    Det finns spec PCO grupp under "svårt att få barn" tror jag.frugan har pco vilket gjorde att hon hade ca 1 ägglossning spontant varje år.Hon fick äta Pergotime vilket stimulerar äggstockarna att mogna äggen. VUL kontroller gjordes för att kolla att hon reagerade som man skulle. Vi behövde inte lämna spermaprov eftersom vi faktiskt lyckats på naturlig väg med första barnet.
  • Anonym

Min sambo har lämnat spermaprov. Han fick gå och träffa läkaren för att bli inskriven med egen journal etc. Fick en burk (som enligt läkaren kan uppfattas som skrämmande stor, men det är naturligtvis inte meningen att den ska fyllas, den är stor för att det ska vara lätt att träffa rätt )
    Sambon kunde alltså producera provet hemma och sedan snabbt åka in till kliniken och lämna det. Om man bor långt från sjukhuset kan man behöva lämna på plats eftersom de måste få det inom 1-1,5 timme.

Min sambos prov var ok, men om det inte hade varit det så skulle han ha fått lämna ett till.

Det kan vara skönt att veta att även om spermaprovet skulle visa på någon form av problem så finns det hjälp att få. Många med få/slöa spermier kan t.ex. bli hjälpta av insemination eller ivf (provrörsbefruktning). Om sädesledarna är skadade så att inga spermier kan passera kan man gå in i testiklarna och hämta ut spermier för att befrukta ägget. Det är väldigt ovanligt att mannen inte har någon spermieproduktion över huvud taget.

• Anonym

Okej tack för svar =)
    Okej, då kommer han nog få göra det hemma, eftersom vi har ca 40 min till lasarettet.
    Så då e burken stor iaf...
    Han va lite nervös att den skulle va liten så han inte träffar allt i hehe...
    Men då ska han helst vänta några dagar med att ja "spruta".. innan han ska göra det i burken? Så det blir mer i???

• Anonym (inlägg 3)

Ja, de rekommenderar att man ska ha haft uppehåll i tre?fyra dagar innan man lämnar provet. Men man bör inte heller vänta längre eftersom provet kan bli missvisande då med. Alltså är det bra om han får utlösning tre?fyra dagar innan provet ska lämnas (bra att kolla upp öppettiderna, "vår" klinik hade bara öppet varannan dag) och sedan undvika utlösning tills provet ska lämnas.

• Anonym (inlägg 3)

Förresten så fick min sambo fylla i på pappret om han lyckats fnga hela satsen eller ej, så lite spill är säkert ingen fara

Svar på tråden Äggstimulering, vad händer sen??