• teambe

Kampsport för barn?

Vår pojk går i ettan och skulle vilja börja med kampsport (karate säger han, men jag tror inte att det spelar så stor roll vilken det är för han har ingen koll på det...). Vi tycker det vore en bra grej, han behöver en idrottsaktivitet och har aldrig riktigt hittat rätt med fotbollen. Har ni någon erfarenhet? Gärna tips på bra klubbar runt Linnéstaden i Göteborg. Och med bra menar jag inte att de har internationella framgångar utan att de har en schysst ledarstil och lär ut sunda värderingar till barnen ;)

• Svar på tråden Kampsport för barn?
  • Nillinsimim

Pröva judo, den mjuka vägen.
    mycket brottas och bus och dessutom kullerbyttor osv jättekul, har varit barnledare i 5 år och tränat i 14, tröttnar aldrig!
    Jag bor i norrland men har för mig att det finns två olika ställen nära linné...

• teambe
    Nillinsimim skrev 2008-10-20 12:22:32 följande:
    Pröva judo, den mjuka vägen.mycket brottas och bus och dessutom kullerbyttor osv jättekul, har varit barnledare i 5 år och tränat i 14, tröttnar aldrig!Jag bor i norrland men har för mig att det finns två olika ställen nära linné...
    judo är där man slänger varandra och inte sparkas och slåss så mycket va? Ni har väl kanske koll på olika klubbar (läger och sånt), jag går förbi Göteborgs Judoklubb på väg till jobbet, är det kanske en av dem du tänker på? Den ligger bra till i alla fall.
  • Miss Lau

Min dotter är 6 år och går på Karate. Jag tycker det är toppenbra träning och dottern tycker det är superkul!

Har dock inget tips kring Göteborg.

• teambe
    Miss Lau skrev 2008-10-20 12:29:15 följande:
    Min dotter är 6 år och går på Karate. Jag tycker det är toppenbra träning och dottern tycker det är superkul!Har dock inget tips kring Göteborg.
    Jag tycker också det verkar vara jättebra träning med kampsport, styrka, kondition, kroppskännedom och allt möjligt!
  • smulisen

Min 7 årige son går på karate och han tok-älskar det.

Har precis börjat gå 2 ggr per vecka och nästa år blir det nog 3 ggr i veckan.

Han tränar även hemma.

• Nillinsimim

Japp judo är ne-wasa (brottning) Tachi-wasa (greppteknik och kast) man sparkar inte eller slår...man stryps men eleverna får vänta tills de är 15 innan de får göra det. Mycket acrobatik och man får använda hela kroppen. Eleverna brukar få mycket bra kroppskontroll, cirka tre år före de som inte utövar kampsport har jag uppskattat som tränare

• teambe
    Nillinsimim skrev 2008-10-20 18:51:37 följande:
    Japp judo är ne-wasa (brottning) Tachi-wasa (greppteknik och kast) man sparkar inte eller slår...man stryps men eleverna får vänta tills de är 15 innan de får göra det. Mycket acrobatik och man får använda hela kroppen. Eleverna brukar få mycket bra kroppskontroll, cirka tre år före de som inte utövar kampsport har jag uppskattat som tränare
    det låter jättebra, att utveckla bra kroppskontroll och träna allsidigt kan aldrig vara fel!
  • madigan

Min dotter går både Ju-jutsu och Aikido och min son går Aikido.
    Dottern kanske ska sluta med Ju-jutsun.
    Hon får aldrig gradera.

• MosterMammaMia

Min dotter gick tidigare på taekwondo vilket hon då tyckte var jätteskoj. Bra på samma sätt som tidigare inlägg påvisar.

• Cocarola

Capoeira! Afrobrasiliansk kampsport, med inslag av gymnastik och musik, jättecoolt!

• MosterMammaMia
    Cocarola skrev 2008-10-23 21:30:46 följande:
    Capoeira! Afrobrasiliansk kampsport, med inslag av gymnastik och musik, jättecoolt!
    Hade det funnits här där vi bor så hade jag lätt introducerat min dotter för den sporten, den är ju hur läcker som helst!
  • Pappatilltwins

Dottern på 6år går på judo. Jättebra träning för kroppen.
    ang gradering och bälten så bryr vi oss inte om sånt.
    Huvudsaken de har kul på träningen.

• teambe

Oj va många olika det finns... Och de låter skoj och bra allesammans! Någon av er som har barn som tränar i centrala Gbg?

• Free

Min dotter går på Taekwondo. Man får bra kordination, disciplin och det är tuff träning. Sen har dom bus och stoj under uppvärmingen och efteråt.

• Bakeapple

Mina barn har tränat judo sedan ca 4 årsåldern, har börjat i stor och liten grupper och tränat tillsammans med pappa först. Det är en bra, allsidig träning med mycket balans, smidighet och koordination. De tränar mycket tillsammans hemma också, minstingen har haft judodräkt på sig hela dagen idag....

Svar på tråden Kampsport för barn?