• ajmaj

En vecka i januari/februari?

Jag och maken funderar på att åka bort en vecka i slutet av januari eller början av februari.
    Men vart åker man den tiden för att få sol och värme?
    Vill inte åka jättelångt (som tex Thailand) eftersom det bara är en vecka.

Några tips?

• Svar på tråden En vecka i januari/februari?
  • soffi72

Knarieöarna eller Kap Verde.
    Egypten & Tunisien finns det ju med. Personligen skulle jag aldrig åka dit, men det är ju upp till var & en.
    Det finns ju alternativ till Thailand på lite närmare håll annars är där ju väldigt fint.

• mamma är bäst

Gambia - 9 timmar med flyg och garanterat soligt och varmt!

• hotten

canarieöarna, Dubai
    eller egypten för den som nu kan tänka sig det..
    kapverde lite längre bort men inget jag kan rek heller..

• Ellinora

Vill både rekomendera Egypten o inte göra det!! Man får känna efter lite!! Tycker landet är kanon, det finns massor att se och uppleva, det är billigt att leva där samt att det inte tar mer än ~5 timmar att flyga dit, vilket är överrenskomligt! Dock beror min tvekan på vädret under januari/februari. Visst är solen uppe dagtid, o det är fint väder, men ngn riktigt värme blir det inte pga blåst o en del molnighet. Å andra sidan kanske man inte skall vara allt för kräsen för det är ju sjävklart mkt varmare o skönare än vad det kommer var här hemma under samma period.

Rekomenderar Egypten före Kanarieholmarna ialf

• ajmaj

Just Egypten känns inte så lockande, faktiskt..
    Du har ju rätt ang vädret - allt är bättre än svenskt väder i februari! :)

Ellinora skrev 2008-10-20 21:54:10 följande:
    Vill både rekomendera Egypten o inte göra det!! Man får känna efter lite!! Tycker landet är kanon, det finns massor att se och uppleva, det är billigt att leva där samt att det inte tar mer än ~5 timmar att flyga dit, vilket är överrenskomligt! Dock beror min tvekan på vädret under januari/februari. Visst är solen uppe dagtid, o det är fint väder, men ngn riktigt värme blir det inte pga blåst o en del molnighet. Å andra sidan kanske man inte skall vara allt för kräsen för det är ju sjävklart mkt varmare o skönare än vad det kommer var här hemma under samma period. Rekomenderar Egypten före Kanarieholmarna ialf
  • ajmaj

Är inte Kap Verde bra?
    Kollade just på det.. :)

hotten skrev 2008-10-20 21:49:04 följande:
    canarieöarna, Dubaieller egypten för den som nu kan tänka sig det..kapverde lite längre bort men inget jag kan rek heller..
  • soffi72

Vi var där för 2 år sen & jag tyckte det var bra.
    Nu bodde vi på ett jättefint all inkl. hotell, men vädret var jätte bra & vattnet jättefint. Dock lite vågigt.
    Kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka.
    Vi var på ön Sal & nu åker fritidsresor även till Boa Vista.
    Vi tittade på detta nu när vi ska åka i höst, men det blev Cypern i stället.
    Jag kan rekommendera Kap Verde. Det är inte så exploaterat som kanarieöarna eller Thailand, nu har det säkert hänt en massa på 2 år både på gott & ont.

ajmaj skrev 2008-10-21 13:19:51 följande:
    Är inte Kap Verde bra?Kollade just på det.. :)
  • hotten

kapverde är ju bättre än egypten i mitt tycke, å trots att jag gärna reser i fattiga länder (även slumområden, besöker skolor mm) så känns inte kap verde som nått ställe för mig, dyrt å fattigt, inget att göra... inget speciellt.. ( he he inte för att canaris är nått speciellt men det finns mer att göra å skönt att bara slappa, enkelt som hemma osv.. de gånger jag vill ha det så så är det ok, annars vill jag ha mer utav semestern.. på kap verde tycker jag inte jag får nått av det) samt att det är längre flyg än canaris, sjukvård?, just jan-feb fler sandstormar (som man kan bli riktigt sjuk utav, bronkit, luginflamation eller andra kraftiga förkylningar) än tex canaris. och dyrare resa än canaris (fast det kan ju skilja sig såklart)

• Meli

Vi var i Egypten december 2007 och det var nog vår sämsta semester någonsin. vädret var kallt och blsigt. Första dagen var det jättekallt, sen blev det varmare och de 3 sista dagarna på vår vecka var det riktigt skönt. Men som sagt första dagarna kallt, framför allt första dagen, och de som varit där veckan innan oss hade haft så kallt hela veckan. Totalt bortkastade pengar då, enl mig. ....
    OCh när jag skriver kallt, så menar jag mulet, blåsigt, runt 17 grader. Jag fick ha jacka, och vår yngsta fick ha mössa. Hur kul var det, när man kom fram efter en flygresa och skulle ner till poolen. Himla tur att det i alla fall var bra halva resan, men tänk de som reste veckan innan.....

Egyten är inte så solsäkert på vinter. Vi var där november 2000 också, och då var det kanonväder. Men nu skulle jag inte välja Egypten dec-mars, om man vill vara säker på sol och bad.

Kap Verde ska vi åka till nästa vintersemester. Där ska det vara varmt på vintern, och det är inte så hemskt lång flygresa,

Däremot, om man inte åker dit främst för sol och bad, utan att uppleva Egypten, så är ju den årstiden säkert kanon, då det inte blir för varmt. Det finns otroligt mycket att se. Vi gjorde massor, då, 2000 innan barnen kom.

Nu vill vi bara ha sol och bad och slippa laga mat

Svar på tråden En vecka i januari/februari?