• Kindibary

Han vill inte duscha, hur hade ni gjort?

Jag har fått i uppgift att hitta en lösning på följande situation:

Edvin har inte duschat på tre veckor. Han sitter i sin egen värld då han har hörlurar på sig och lyssnar på P2. När man kommer in till honom slås man av lukten av urin, svett och skit. Han kissar lite hur han vill i sitt rum och spottar snus hej vilt, och då personalen frågar om de ska duscha kommer en sunsloska mot denne.

Edvin har tidigare levt ett liv då han varit mån om sitt yttre. Men gär motsattsen nu. Han ska ha besök imorgon och personalen vill att han åt minstånne tar på sig en ren skjorta. Eftersom att han luktar skit störs de övriga boende utav det då han kommer ut till middagarna.

Hur hade ni gjort i denna situationen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-20 15:09
    Kan lägga till att han bor på äldreboende och är inte utveckligsstörd och inte psykiskt sjuk. Det framkommer inte vad han har för sjukdom, bara att han ska till sjukhuset för ett bråck "om en vecka". Det står att han var mån om sitt "innan han blev sjuk", men som sagt inte vad det är för sjukdom.

• Svar på tråden Han vill inte duscha, hur hade ni gjort?
  • Jambosana

Är det ett barn eller en vuxen? Bor hemma eller på institution?

• Kajee

Har i förra veckan lyssnat på en föreläsning med Pelle Sandstrak som har Tourettes syndrom. Han duschade inte p åmycket länge. Och om orsaken är något sådant så tvivlar jag på att det går att "bota" över natten. Pelle gick i terapi i 6 år (visserligen med många andra problem också).

www.pellesandstrak.com/

• Merveilleux

Vad är han sjuk på för vis? Är det psykiskt? Utvecklingsstörning?

Vet inte riktigt hur jag hade gjort, men jag hade nog försökt att testa med att ta bort något han tycker om. Tex ta bort P2. han får inte tillbaka det förrän har duschat/tvättat sig.

My home is where my rump rests.
  • Thaleia
    Jambosana skrev 2008-10-20 15:00:24 följande:
    Är det ett barn eller en vuxen? Bor hemma eller på institution?
    Tror nog inte att ett barn snusar
  • Mornie Alantie

Jag antar att det rör sig om en dement man? Låter som min mormor i slutet av livet. Hon vägrade duscha på veckor och till slut ringde hemtjänsten dit mig och vi hjälptes åt att baxa/muta/tvinga in henne duschen. Jag fick ta några sparkar och glåpord under processen men ren blev hon iaf. Hemtjänsten bad mig vara där eftersom man som anhörig har lättare med övertalning mm.

• AstraTrillian

Jag antar att Edvin är en vuxen människa och förmodligen inte helt frisk. Givetvis kan man inte tvinga honom eller hota honom till att duscha utan han måste få bestämma över sin egen kropp. De besökande får helt enkelt leva med att han luktar.

När jag praktiserade på hemtjänst för väldigt många år sedan hade vi en vårdtagare som inte tvättat sig på många många år. Med vad ska man göra?

• EnFruSislak

jag hade en boende som var lite liknande honom, snusade inte, men rökte. Jag sa helt enkelt. Du ..., du ska ha besök imorgon, dina med boende vill inte att du kommer ut och äter längre. Här innne luktar det illa och du med. Du är en vuxen människa och detta är dig inte värdigt. Jag vill inte släpa in dig i duschen, men jag kommer att göra det om det är enda sättet. nu tar vi fram kläder och du går in i duschen! Under tiden byter jag dina sängkläder och tar bort det värsta här inne.
    spottar han på dig, torkar du bort det med handen och kletar tillbaks det på honom. Så fick vi göra, det var ok och lagenligt.
    fast det e ju svårt för mig att ge dig ett råd. vad har han för diagnos, som frågan lyder ovan, hemma eller på boende? Vuxen eller ungdom utgår jag ifrån, då han har tillgång till snus.

• Thaleia

Som ngn skrev, man kanske ska försöka med att muta och locka? Finns det ngn i personalen som han gillar särskilt mycket eller någon släkting som har bra hand med honom? Kanske det underlättar.
    Eller mötas halvvägs genom att man får tvätta av honom med tvättlappar?

• mycketsaft

Är han dement? Låtsas vara proffisionell "duschpersonal" Som kommer och lockar med "gratis duschning" och visa schampoo och liknande så han får lukta och kanske bli mer intresserad.. Locka med att han ska få finfrämmande och ha på sej finkläder, kanske säga att det är fest.. Annars får man väl försöka tvätta med tvättlappar så mkt som går och tvätta håret i tvättstället om han går med på det. annars vet jag inte..

Svar på tråden Han vill inte duscha, hur hade ni gjort?