• Flurstina

Frågor om Emmaljunga Cerox Sportvagn

Jag funderar på att köpa en Emmaljunga Cerox Sportvagn, men har lite frågor som kanske någon vet svaret på.

I katalogen står det att chassit väger 10,5 kg och att tubeless hjul väger 3,2 kg. Tillkommer det någon annan vikt till vagnens totalvikt? Vilken är i så fall vagnen totalvikt?

Vilka är skillnaderna på Emmaljunga Cerox Sportvagn 2004 och Emmaljunga Cerox Sportvagn 2005? Har sett att det skiljer ca 1 000 kr på begagnatpriset.

När man lastar in vagnen i bilens bagage i ihopfällt läge kan man så att säga "lägga upp" framhjulen i bilen och sedan rulla in vagnen? Vissa vagnar vecklar upp sig när man gör denna manöver. Hur är det med Emmaljunga Cerox Sportvagn?

• Svar på tråden Frågor om Emmaljunga Cerox Sportvagn
  • Avonlea

Vi har en Cerox -05, men jag kan nog inte riktigt svara på dina frågor ändå, men jag gör ett försök.

Totalvikt? Ingen aning. Men däremot så har jag upptäckt att man packar rätt mycket i skötväskan, så då blir ju vagnen tyngre av det Men vagnen är inte direkt tung tycker jag, fast visst får man ta i lite när man ska lyfta in den i bilen. Vi lyfter in den i sin helhet, och styr alltså inte in den som jag gissar att du menar. Men jag tror inte den skulle veckla upp sig.

Den enda skillnaden som jag vet mellan 04:orna och 05:orna (förutom design) är att det är punkteringsfria däck på -05. Personligen skulle jag välja punkteringsfria, för de flesta jag känner får laga punkteringar på de andra däcken.

• Flurstina

Avonlea: Du har ingen möjlighet att ställa dig på badrumsvågen med vagnen, så att jag får veta hur mycket totalvikten är? Skulle bli så tacksam.

Kan man sätta punkteringsfria hjul från 2005 på modellen från 2004?

• Mammatilltretroll

Vet att en av skillnaderna på 04:an och 05:an är konstruktionen på handtaget som är svängbart samt spännanordningen i sufletten..

+ med punkteringsfria hjulen är att de inte får punka
    - med de är att de kan knarra fruktansvärt mkt och att man då måste smörja dem samt att d eär lite bredare än lufthjulen..

Ang vikten så tillkommer ju liften om du ska ha den till nyfödd bebis

• Avonlea

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det, vi bor 2 trapper upp utan hiss, så jag har aldrig vagnen i lägenheten Men går det inte att ta med en våg till barnvagnsaffären och väga där? De kanske kommer att ha lite roligt åt er, men det kanske det är värt

Usch, kan däcken börja knarra? Än så länge har vi klarat oss, och jag hoppas det fortsätter så!

Vi har valt en enfärgad vagn, då är däcken inte lika breda, vilket vi tyckte blev snyggare.

• Mia m Rasmus

Nej det till kommer inget mer förutom lift som Clara säger, men den väger ju inte så hemskans mycket. Vi har en 04:a och aldrig fått punktering på däcken och vi har haft den sen januari. Ja du kan lägga in den i bilen som du beskriver för den vecklar inte upp sig.

• Aprilia

Jag har en scooter (samma däck som cerox-05) Däcken är helt värdelösa, hade innan en emmaljunga edge med samma däck som cerox-04, dessa luftdäck älskade jag och funderar att sätta dem på scootern!

• evita

vi har en -04:a... kan inte hjälpa dej så mycket mer med dina frågor, men tipsa om att kolla sufletten... vår har nämligen en tendens att "trilla ner"... den håller sej inte i rätt läge... antar att det var det clara menade... annars har vi varit himla nöjda med vagnen...

clara; våran vagn har handtag som går att fälla över vagnen... eller missförstod jag dej???

däremot så kan det ju vara lite irriterande att vagnen måste vara i framvänt läge för att fällas ihop... men så kanske det är på båda modellerna?!?

lycka till i barvagnsdjungeln!!!

• blåklint

Problemet med att sufletten "ramlar" ner tror jag att de känner till i butikerna. Vi gick in med våran och de bytte ut en del på sufletten med en gång...kostnadsfritt. Sedan dess funkar sufletten hur bra som helst.

• Bobline

Jag hade en tvillingcerox o den gick inte att rulla in i bilen för när man fällde ihop vagnen så låstes hjulen, vet ej om det är samma på enkelvagnarna o på den nya modellen?

• Lallan

evita: Suffletten går att spänna så att den inte trillar ner. Tar man bort den svarta pluppen vid fästet så kan man skruva åt skruven lite. Vi får göra det med jämna mellanrum för att sufletten ska va riktigt bra.

Vi har en -04 med luftdäck använd i 10 månader och ännu ingen punka, peppar peppar.

Svar på tråden Frågor om Emmaljunga Cerox Sportvagn