• Anonym (Mona)

Jag har blivit tillfågad att vara referens till en dålig kollega...

Min arbetskamrat har bett mig vara referens till henne.
    Vi jobbar som pers assistenter dubbelbemanning så jag är den som jobbat med henne mest.
    Hon är en rolig tjej så men ganska dålig på sitt jobb.
    Hon är lat och gör aldrig något ordentligt.
    Hon maskar så mycket hon kan och kommer ofta försent så jag får jobba dubbelt. Hon är även sjuk ofta.

Jag vet dock inte hur jag ska göra nu. Vill inte säga nåt illa om henne och bli ovänner men hon är ju inte bra på jobbet.

Hur skulle du ha gjort?

• Svar på tråden Jag har blivit tillfågad att vara referens till en dålig kollega...
  • SilverEmma

Säg bara att du inte vill ha det ansvaret, det kan ju vara hennes blivande karriär du håller i handen.

• Carisma95

Alt. lägg fram hennes dåliga OCH bra sidor, så kan hennes framtida arbetsgivare välja själv.
    Kanske inte ska säga plumpt att hon är "lat", utan kanske att hon har "svårt att ha många bollar i luften samtidigt". (Bara ett förslag)

A stumble may prevent a fall....
  • Anonym

Om du ger henne en bra referens slipper du jobba mer med henne...

Nej, allvarligt talat, tycker du inte hon gör ett bra jobb så ska du inte vara hennes referens! Hon kan inte be "brukaren" om referens? Eller er närmsta chef?

• littlemisstrouble

Jag skulle inte ha ställt upp. Det är inte snällt att prata illa om den man har lovat att vara referensperson till. Den personen antar ju med all säkerhet att du har bra saker att säga om henne. Säg till henne att du inte vill ha det ansvaret och att hon får höra med någon annan.

• Carisma95

Men att vara referens innebär ju inte att BARA säga positiva saker!
    Vet att flertalet av mina referenser har fått frågan om, vad mina dåliga sidor är!

Jag menar inte att man kan tvinga någon att vara referens, men ni förstår vad jag menar hoppas jag.

• Anonym