• Anonym (Mona)

Jag har blivit tillfågad att vara referens till en dålig kollega...

Min arbetskamrat har bett mig vara referens till henne.
    Vi jobbar som pers assistenter dubbelbemanning så jag är den som jobbat med henne mest.
    Hon är en rolig tjej så men ganska dålig på sitt jobb.
    Hon är lat och gör aldrig något ordentligt.
    Hon maskar så mycket hon kan och kommer ofta försent så jag får jobba dubbelt. Hon är även sjuk ofta.

Jag vet dock inte hur jag ska göra nu. Vill inte säga nåt illa om henne och bli ovänner men hon är ju inte bra på jobbet.

Hur skulle du ha gjort?

• Svar på tråden Jag har blivit tillfågad att vara referens till en dålig kollega...
  • SilverEmma

Säg bara att du inte vill ha det ansvaret, det kan ju vara hennes blivande karriär du håller i handen.

• Carisma95

Alt. lägg fram hennes dåliga OCH bra sidor, så kan hennes framtida arbetsgivare välja själv.
    Kanske inte ska säga plumpt att hon är "lat", utan kanske att hon har "svårt att ha många bollar i luften samtidigt". (Bara ett förslag)

A stumble may prevent a fall....
  • Anonym

Om du ger henne en bra referens slipper du jobba mer med henne...

Nej, allvarligt talat, tycker du inte hon gör ett bra jobb så ska du inte vara hennes referens! Hon kan inte be "brukaren" om referens? Eller er närmsta chef?

• littlemisstrouble

Jag skulle inte ha ställt upp. Det är inte snällt att prata illa om den man har lovat att vara referensperson till. Den personen antar ju med all säkerhet att du har bra saker att säga om henne. Säg till henne att du inte vill ha det ansvaret och att hon får höra med någon annan.

• Carisma95

Men att vara referens innebär ju inte att BARA säga positiva saker!
    Vet att flertalet av mina referenser har fått frågan om, vad mina dåliga sidor är!

Jag menar inte att man kan tvinga någon att vara referens, men ni förstår vad jag menar hoppas jag.

• Anonym

Lägg fram dom positiva sidorna och om arbetsgivaren frågar sig om ngt så svara uppriktigt. Och undvikt att använda ord som t.ex. "lat", använd istället exempelvis som tidigare skrivet "klarar inte av att ha många bollar i luften" eller glömmer ibland bort saker som ska göras..

• Anonym (Mona)

Ja jag sa först nej men hon tjatade då hon ej vill ge våran chef eftersom hon ej vet att hon söker nytt jobb. Brukaren kan inte prata. Men brukaren anhöriga tror min kollega tjäl...

• Carisma95
    Anonym (Mona) skrev 2008-10-20 16:16:05 följande:
    Ja jag sa först nej men hon tjatade då hon ej vill ge våran chef eftersom hon ej vet att hon söker nytt jobb. Brukaren kan inte prata. Men brukaren anhöriga tror min kollega tjäl...

Men säg som det är om du tycker det känns bättre.

Att du kan ställa om som referens om hon absolut vill. Men att du kommer säga vad du tycker och svara på de frågorna den nya arb.givaren ställer.

Då kan hon ju inte "skylla" på dig sen.

• Anonym

I mitt förra jobb fick jag ofta vara referens, och ta referenser och jag kan bara instämma; om det var någon jag ville bli av med mörkade jag litegrann.
    Regeln är ju annars att man aldrig är särskilt "ärlig", man säger neutrala saker som "det är en glad och trevliga tjej" och låter samtalspartnern läsa mellan raderna.

Om man inte ger raka svar på direkta frågor framgår det att det finns problem kring personen.
    Som arbetsgivare vill man ju mest veta om det är en pålitlig person som man är i färd att anställa, och om den man frågar inte svarar ordentligt kring sånt, brukar jag tolka det som att det finns problem.

• Dessie

Jag skulle INTE ge henne referenser - dels för att brukarens anhöriga tror att hon stjäl dels för att hon är, som du säger, dålig på sitt jobb.

• Anonym (PA chef)

När någon frågar om man kan vara referens handlar det om att kunna se till det faktiska utförda arbetet. Dt handlar om att kunna berätta bra och dåliga egenskaper som den anställde har, givetvis är det alltid bäst att ha en chef eller ansvarig som referens, men var ärlig och tala sanning. Utför hon ett sämre arbete så skall rekryteraren även få veta det. Tyvärr så ljugs det alldeles för mycket inom personlig assistans med referenser och det uppdagas ofta ganska snabbt när personen ifråga inte utför ett bra arbete gentemot brukaren och vad som förväntas av en. Som chef vill jag ha referanter jag kan lita på och ringer därför sällan eventuella släktingar eller vänner som står om referens. Syftet med referens är att få en objektiv bedömning av en persons arbetsförmåga.

Svar på tråden Jag har blivit tillfågad att vara referens till en dålig kollega...