• Kimsan82

Röngen farligt????

Hur e det när man e gravid..har precis fått kallelse till röngen i Mlmö för min rygg!!
    Är gravid i v 17..tycker jag har för mig att man inte ska..!!??
    Sitter i tel kö och försöker få tag på dom nu..*hmm*sånt e så hopplöst..

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Röngen farligt????
  • Mjauisen

Jag jobbar på röntgen och de vill ju helst inte röntga när man är gravid! Speciellt inte på ett ställe där bebisen är nära! Men jag hoppas du får svar från MAS!
    Det löser sig!
    Om du är allt för orolig be om en annan tid när du fått bebisen!

• Little M

Har för mig som dig att man inte ska röntga sig när man är gravid..Jag fick inte vara i samma rum när jag var gravid i alla fall

• Idapida

Vad är det för typ av röntgen du ska göra? Är det en vanlig slätröntgen?
    Man brukar väl helst inte röntga gravida kvinnor, men det beror ju på hur allvarligt problemet är. Om det går att skjuta upp skulle jag göra det, om jag var du!

• varfördåför

de vill inte ens att man e i samma rum då någon annan röntgas om man e gravid, trotts bly förklädet. även hos tandläkaren ska man be om en blykrage till magen om de ska ta bilder av tänderna.

• Kimsan82

Oki tack!! Fick tag på dom nu och hon ska boka om tiden till endast ett läkarbesök

Så får dom rönga till våren istället..

kram

• mira 82a

Min dotter röntgades när hon hade åkt på luginflammation och till mig sa dom att det inte var nån fara!
    Fick på mig ett tjockt förkläde och stod och höll min dotter i handen eftersom hon tyckte det var obehagligt!

• varfördåför

mira 82a: då gör de olika på olika ställen.. jag fick inte varamed då mi son röntgades

• TypeONegative

det är ju olika mycket röntgenstrålar från olika röntgen saker med som påverkar tror jag allt.
    Om man typ skall röntga magen kan man ju inte skydda sig med den där tunga saken man får på sig.

Svar på tråden Röngen farligt????