• em84

Kan man få problem med tarmvred när man har gjort hysterektomi? (Sjukvård)

Håller på med en fallbeskrivning om akuta bukar. Tror att det handlar om tarmvred, men det står att hon har gjort en hysterektomi för 10 år sen. Kan det ha något samband med ileus?
    För att det står att tidigare operationer i buken kan leda till ileus. Men sen hittar jag inget mer om det. Står inte heller vad för hysterektomi det är, det kan ju lika gärna vara vaginal hysterektomi.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man få problem med tarmvred när man har gjort hysterektomi? (Sjukvård)
  • Ekorremamman

Vaginal hysterektomi gör man nästan bara vid framfall. Vid bukop kan adherenser (sammanväxningar) bildas pga läkande ärrvävnad. Sammanväxningar kan göra att tarmen snurras kring sin egen axel, mekaniskt ileus. Då kan man operera, lossa helt enkelt på sammanväxningen.

• em84
    Ekorremamman skrev 2008-10-20 20:11:33 följande:
    Vaginal hysterektomi gör man nästan bara vid framfall. Vid bukop kan adherenser (sammanväxningar) bildas pga läkande ärrvävnad. Sammanväxningar kan göra att tarmen snurras kring sin egen axel, mekaniskt ileus. Då kan man operera, lossa helt enkelt på sammanväxningen.
    Tack snälla du
  • em84

Jag tänke höra om ni vet vad det kan vara för differentialdiagnoser det kan vara till tarmvred. Förstår inte riktigt hur jag ska skriva.

Svar mottages tacksamt!!!

• Ekorremamman

Vad har patienten för symtom?

• Ekorremamman

Njursten och gallsten är två diff.diagnoser till ileus. Det är ju beroende på var smärtan sitter. Typiskt vid ileus, njursten och gallsten är ju smärtor av intervallkaraktär. Appendicit kommer mer smygande och blir ökar med tiden. Ileus brukar också leda till upphörd gasavgång och att avföringen inte kan passera i tarmen.

• em84
    Ekorremamman skrev 2008-10-21 12:32:33 följande:
    Vad har patienten för symtom?
    Insjuknat de senaste dagarna med knipsmärtor i buken som blivit allt värre. haft besvär med obstipation i flera år och tagit laxermedel för detta. Ingen avföring sen fem dagar. Känner defekationsbehov men det kommer inget. Miktion u.a.
    Obetydlig gasavgång. Har ej kräkt men mår illa och kan inte äta. Känner sig uppblåst.
    Smärtpåverkad. Normal hudfärg. Adipös
    Diffust öm över hela buken. Perkussion som vid gasfyllda tarmar.
    Enstaka tarmljud. Klingande
    Per rectum: Tom ampull. Slemhinnan palperas utan anmärkning.

Jag får detta till ett mekaniskt ileus på grund av hinder i tarmen. Den bakomliggande orsaken kan ju vara hennes då tidigare hysterektomi?

Jättesnällt att du svarar
Svar på tråden Kan man få problem med tarmvred när man har gjort hysterektomi? (Sjukvård)