• bubbelmaja

tips från sjukvårdskunnig ang. ont i snoppen

Vår 3-åring klagar ofta på ont i snoppen. Ibland är det rött och lite svullet och då är det ju tecken på inflammation. har sökt för det förut och fick då Fucidinsalva. Ofta går det över efter att ha badat och duschat noga. Men det jag undrar är om någon vet om man kan överanvända fucidin? Bör man vara restriktiv eller kan man ge det när det gör ont?

• Svar på tråden tips från sjukvårdskunnig ang. ont i snoppen
  • gaffsan

Min son fick ont på liknande sätt men jag spolade försiktigt med koksaltlösning när den första rodnaden kom. Det funka fint då slapp vi Fucidinen.Detta problemet berodde i hans fall på lite trång förhud och rättade till sig själv efter något år.

• bubbelmaja

Han har också trång förhud. Men vad tror du om salvan? Den är ju en penicillinsalva, eller?? Och kan man ge det då och då som med vanliga salvor eller ska den ges som en kur? Hittar ingen bra info på nätet. Får väl ringa och fråga vc vid tillfälle

• Lianas mamma

Antar att du läst Fass, minst 7 dagar i följd innan effekt om jag fattat rätt. Om hur länge du kan använda salvan på din son bör du nog kontakta din läkare.

• gaffsan

Jag fick rådet att spola först om detta inte hjälpte skulle jag ta salvan.Ja det är ju en penicillin salva. Om det finns risk att, man använder den så ofta att bakterierna blir resistenta vet jag inte. För honom räckte det med typ två tre dagars smörjning. Men de små engångsflaskorna med koksaltlösning var bra . Jag sprutade lite i struten varje kväll efter bad och tandborstning. Alltså jätteförsiktigt, utan att dra tillbaka huden. Han tycke inte att det var någon big deal . Du kan ju prova.Vad säger bvc

• Hervor 1

Ring sjukvårdsrådgivningen.. de finns tillgängliga dygnet runt essutom

• bubbelmaja

Jag nämnde det för bvc sist, men hon sa inte så mycket om det. Bara att det brukar växa bort, annars görs det nåt åt det senare.

Idag klagade han bara lite, men var inte röd eller svullen, så jag gissar att badet kanske räckte. Men ha har nog röd förhud några dagar varannan vecka minst.

• Dinosaurien

Jag har för mig att man kan få en kortisonkur (salva alltså) åt killar med trång förhud också som kan göra att det blir lösare. Prata med läkare på barnkunnigt ställe! Jobbigt att hålla på och ha ont till och från. Kan ju ge problem med kisseriet också, att de håller sig för att det svider.

• 3mamman

Låter som klassisk balanit, förhudsinflammation. Det bästa är att spola rent med koksalt och hålla rent.

Kortisonsalva som nämndes ovan används till större pojkar i skolåldern som inte kan dra tillbaka förhuden. (vilket man inte alltid kan när man är 3 år)

Svar på tråden tips från sjukvårdskunnig ang. ont i snoppen