• vicki 83

någon mer med barn som får feberkramper??

min son e 1 1/2 år och när han får feber så får han alltid väldigt hög feber och han får feber vid varje liten förkylning!! I lördags fick han feberkramper för första gången..otäckt!! Någon mer som har barn som får det när de får feber,ni kanske har tips och ideer på vad man bör tänka på??

• Svar på tråden någon mer med barn som får feberkramper??
  • L i n n

Ja.

Har fått rådet att ställa ut barnen utomhus under det kallare halvåret utan kläder, duscha kallt, sova med fönstret lite öppet.

Ha så svalt som möjligt alltså och vid kramper kyla barnen fort.

• knäppisen

Du ska se till att febern inte stiger över 38,5 grader.
    Varva Panodil o Ipren om det inte hjälper med bara det ena.

Min son har bara haft en feberkramp, men den varade rätt länge (5-6 timmar). Nu har han haft feber efter det utan att krampa så vi hoppas att det var en engångsföreteelse. Vi har kramplösande hemma utifall att vilket känns tryggt.

• norgesessan

Vi gick ut på balkongen...ettan har haft 5 kramper fördelat på 3 gånger. Nu har han inte haft det på 2 år, så jag räknar med att det är borta nu...

Vi ringde alltid efter ambulans, (ringde 112 och dom avgjorde) och vi frågade läkaren varje gång om det var ok att ringa efter ambulans...

JAg är glad för att vi hadde den vanan, för yngsta sonen fick vad vi trodde var feberkramper, och ringde direkt...(bor et par stenkast från ambulansgaraget, lika långt från barnkliniken). Men det var inte feberkramper, och det var tur dom kom så snabbt...två ambulanser och två läkarbilar kom...(pga personalen) och det varade 40 minuter innan dom fcik stopp på dom....Med ettan varade det nån minut bara..(har inte koll på tiden, men det var över innan ambulansen hann fram)

Men vad jag hatar kramper, fast feberkramper inte är farligt...det värsta är att han somnade efteråt...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • norgesessan

Med min son kom febern när krampen kom, så vi kunde inte förebygga på det sättet, men han fick panodil tidigare än vad vi normalt hadde gett...(inte nu längre).

• vicki 83

ok,så svårt med våran son för det e inte alltid febernedsättande hjälper på honom. trots att vi tar både impren och alvedon. om han har tex 39,5 så vissa gånger går den ner till 37,5 ,men vissa gånger går den bara ner till 39,3! har frågat läkarna vad det beror på men ingen kan svara mig på det!!

• copernicus
    L i n n skrev 2008-10-20 20:08:33 följande:
    Ja.Har fått rådet att ställa ut barnen utomhus under det kallare halvåret utan kläder, duscha kallt, sova med fönstret lite öppet.Ha så svalt som möjligt alltså och vid kramper kyla barnen fort.
    Jag tycker att det rådet är hemskt, ja jag vet att man måste kyla barnet och att det är det rådet som ges, men ändå!
    Tänk er att när ni har feberfrossa duscha kallt, usch vidrigt!! Nog så vidrigt att baddas med kallt vatten!!

min son fick sin första och hittills enda kramp när han var ca 3 år. Han var medvetslös i 20-30 minuter innan akuten personalen fick liv i honom. På sjukhuset i staden vi bor i kunde inte akutenpersonalen hjälpa oss så ambulans tillkallades ett par minuter efter att vi kommit in. Vi fick medicin med hem men den har tackolov inte behövts användas!

Ska tillägga att han fick sin kramp utomhus på hösten!
  • vicki 83

på akuten sa det att man inte skulle ta kallt vatten utan ljummet för att det e inte bra med för kallt vatten när de e så varma i kroppen! men de kanske säger olika på olika sjukhus

• norgesessan

Första gången emil fick var i bilen, på hösten, så vi flög ur bilen, tog ut honom ur stolen, sen kom ambulansen jättesnabbt...så började dom klä av honom....hadde honom bara i en filt tillslut...

• copernicus
    vicki 83 skrev 2008-10-20 20:24:52 följande:
    på akuten sa det att man inte skulle ta kallt vatten utan ljummet för att det e inte bra med för kallt vatten när de e så varma i kroppen! men de kanske säger olika på olika sjukhus
    precis!
    Man kan chocka kroppen nåt vansinnigt med kallt vatten!!
    men jag har tyvärr fått rådet att badda med kallt vatten, något jag ALDRIG skulle utsätta mina barn för!
    Vi har hittat en metod som funkar super för oss, och det är att gå ner i källaren där det är kallare när barnen har hög feber och det räcker alltid!
  • Carro777

Hur ser man att dom har feberkramper ? aldrig varit med om det ,men det verkar otäckt.

• norgesessan

ett supertips som vi använde på sjukhuset (han fick kramp 2 och 4 där) var piggelin...det fick febern ner så annat kunde fungera och han fick i sig dricka....(vet inte om det hjalp andra mediciner att fungera, men bättre blev han iallafall.....)

• norgesessan

första gången satt han ju fastspänt, så då trillade han inte, men annars har han trillat, legat i sjukhussängen, eller lekt med sambon (då höll sambon honom).....Den lille (som inte hadde feberkramper men nåt annat) trillade rakt bakåt....

Ögonen var öppna, rullade uppåt, och hela kroppen skakade lite försiktigt...Det kom spott ur hans mun, nåt ljud från halsen....Jag höll hånom, men hans kropp veks bakåt, typ....Sen somnade han.....

Den lille var precis likadan, men det slutade inte som det gjorde på ettan....

• L i n n
    norgesessan skrev 2008-10-20 20:27:06 följande:
    Första gången emil fick var i bilen, på hösten, så vi flög ur bilen, tog ut honom ur stolen, sen kom ambulansen jättesnabbt...så började dom klä av honom....hadde honom bara i en filt tillslut...
    [/citat]
    copernicus skrev 2008-10-20 20:28:08 följande:
    [citat]
    precis!Man kan chocka kroppen nåt vansinnigt med kallt vatten!!men jag har tyvärr fått rådet att badda med kallt vatten, något jag ALDRIG skulle utsätta mina barn för!Vi har hittat en metod som funkar super för oss, och det är att gå ner i källaren där det är kallare när barnen har hög feber och det räcker alltid!
    Kallt eller ljummet. Huvudsaken att barnet kyls ner. Hurvida ni gör spelar ingen roll, likaså om ni har iskallt vatten eller vatten som är kallare än kroppstemperatur.

Jag har bara varit med om ett krampanfall och har aldrig behövt kyla ner mitt barn i samband med ett sådant alltså. Den gången var jag skräckslagen och ringde 112. Eller, inte ens det kunde jag, min kompis fick ringa eftersom jag inte pratade sammanhängande.
    Min son fick ett sånt kraftigt anfall att han slutade andas och där man fick använda mun-mot-mun-metoden på honom.

Hoppas på inga fler gånger
  • copernicus
    L i n n skrev 2008-10-20 20:36:21 följande:
    Kallt eller ljummet. Huvudsaken att barnet kyls ner. Hurvida ni gör spelar ingen roll, likaså om ni har iskallt vatten eller vatten som är kallare än kroppstemperatur.Jag har bara varit med om ett krampanfall och har aldrig behövt kyla ner mitt barn i samband med ett sådant alltså. Den gången var jag skräckslagen och ringde 112. Eller, inte ens det kunde jag, min kompis fick ringa eftersom jag inte pratade sammanhängande.Min son fick ett sånt kraftigt anfall att han slutade andas och där man fick använda mun-mot-mun-metoden på honom.Hoppas på inga fler gånger
    Min son fick också ett väldigt starkt anfall och personalen fick inte "liv i honom" utan de sprang skräckslagna runt och skrek på ambulans! Han reagerade inte förutom vid stark smärta och det endast med ett grymt.
    Men sen efter medicinering så kom han till mevetenhet, men då hade vi med ambulans tagit oss till grann stadens lasarett istället.

Men jag tror att man kan chocka kroppen ännu mer om man kyler den för snabbt, som man gör vid dusch och baddning med kallt vatten.
  • norgesessan

JAg har också hört att man INTE ska skölja barnet i kallt vatten..Gå ut, eller ställa sig framför frysen om det är sommar....

Svar på tråden någon mer med barn som får feberkramper??