Sfinkter ruptur
Någon mer som sprack i ringmuskeln?
Hur gick det för er efteråt? Hade ni besvär med att sitta, gå och stå?
Hur var det att ha sex?
Någon mer som sprack i ringmuskeln?
Hur gick det för er efteråt? Hade ni besvär med att sitta, gå och stå?
Hur var det att ha sex?
Jag hade problem med att gå på toaletten i ganska många år, sprack och började blöda varje gång. Det har blivit bättre och nu har jag fött ett barn utan att spricka så ohämmat...
(11 år sen den förlossningen, kanske problem i 3-4 år)
Sitta gå stå och sex har inte varit några problem. Lycka till!
jag fick en total sfinker reptur, hua! Men jag har (peppar peppar) inte haft några problem med det, nu har det gått fem månader...det tog ett tag att läka, men nu när det har läkt så har jag inga fysiska men av det, däremot har jag varit psykiskt mycket orolig för komplikationer!
Jag fick en toal sfinkterruptur för 3,5 månader sen. Har inte haft några problem alls egentligen och gynekologen som kollade sa att jag läkt bra.
Sen igår så var jag ute och gick med vagnen och kände att jag behövde gå på toa. Det tog väl tio minuter innan jag var hemma och jag hann ju, men det kändes lite panikartat. Blev lite nojjig. Visst har det kännts så ibland även innan rupturen, att man får bråttom menar jag, men är det möjligt att nåt helt plötsligt har gått sönder typ?
Kan man ens förvänta sig att vara helt läkt efter 3,5 månader eller är det en gängre process?
Jag fick en total sr i April 2007. Det har tagit tid för den att läka. Tog ca tre månader innan jag kunde sitta och gå normalt, samt ännu längre tid innan jag kunde gå på toa utan problem. Jag har dessutom varit på många kontroller med bla UL av sfinktern och det har visat sig att min inre ringmuskel har en skada som aldrig kommer att kunna läka helt vilket har medfört att jag har endel problem med gasläckage fortfarande.
Dock måste jag säga att jag idag knappt känner av några besvär alls, mår bra kan gå på toa utan problem och ha sex precis som innan. Nu är jag dessutom gravid igen, lite orolig är jag över att mina besvär ska komma tillbaka och förvärras av graviditeten. Det är ju ändå en stor belastning på bäckenbottenmuskulaturen. Jag kommer inte att föda vaginalt igen utan det kommer bli planerat snitt för mig. Jag vet dock om flera som fött vaginalt efter sr och det har gått bra.
Fick en total ruptur 2 år sedan. Kroppen läker sig snabbt, men vissa saker kan ta mer tid, räkna med 6-12 mån innan ni vet hur det gått.
Har själv läkt bra om man ser på muskeln och dess tonus (spänningsförmåga), men ibland kan man få nervskador, vilket jag fått. Det innebär att man inte känner i tid, då blir det lite mer bråttom till toa. Det är hanterbart, det som kan bli pinsamt är om man är väldigt gasig...
Väntar nu barn 2, skall snittas för att inte riskera ny ruptur.
Kämpa på, det blir bättre även om det tar tid och sen kan man ju alltid knipa ;)
bitan: vilken vecka är du i? Har du upplevt att besvären förvärrats nu när du är gravid?
Det känns skönt att höra att man inte är ensam om detta och att det kan läka bra. Precis efter förlossningen när alla barnmorskor gick och tyckte såååå synd om mig som spruckit "så jätte-jättemycket" hade jag panik och trodde at jag aldrig skulle kunna leva ett normalt liv igen.
Men det tar sig. Jag ska ge det tid...tränar mina knipövningar som bara den! :)
Marie Curie skrev 2008-10-22 15:20:18 följande:
Jag fick en total sfinkter ruptur när jag födde mitt första barn för 8½ månad sedan. De första månaderna kunde jag knappt gå, fick åka tillbaka till förlossningen och klippa bort ngr stygn som skavde ngt fruktansvärt. Nu har mellangården läkt fint, men jag har problem med att det läcker avföring, vilket är väldigt äckligt. Väntar på remis till bäckenbottencentrum på DS i sthlm, så får jag veta vad det beror på.
Hejsan alla! va skönt att höra om fler som råkat ut för en sfinkter ruptur. Min son är nu 4v. Och jag undrar hur lång tid efter ni vågade ha sex igen? :) det "stingar" lite i mellangården där de även sytt. Kanske man ska vänta lite till då.
Tacksam för svar.