• Cactuz

EL: Kundkraft, erfarenheter??!

Hejsan!

Är det någon som gått över till Kundkraft och vart med på upphandling etc?
    Skulle gärna vilja ha lite mer information/erfarenhet. Blev det billigare än t.ex rörligt avtal hos Plusenergi, som vi har nu??

Tacksam för svar

• Svar på tråden EL: Kundkraft, erfarenheter??!
  • lillabebis

jag gick med för 1½år sen och jag har tjänat mycket på det... rekomenderar det kundkraft förhandlar om varje år så vi har haft två olika.

• Cactuz

Okej, tack för svaret! Du har haft fastpris då eller? Vet du hur mycket du betalt tot./kwh?

• presens konjunktiv

Jag är också med, och gillar det.

Jag hatar att behöva lägga tid och energi på att jämföra priser, framför allt i en sån djungel som elpriserna kan vara, så jag är glad, nöjd och tacksam.

Jag är vaniljglass med saltlakritsströssel!
  • lillabebis

Nä jag har rörligt pris

• Cactuz

Tack för era svar, nu har jag tecknat ett avtal från feb (pga uppsägningstid). Det låter ju onekligen bra, orkar ju själv inte engagera mig ofta, bättre då om ngn annan kan göra det bra.

• Martin1980
    Cactuz skrev 2008-10-22 12:54:36 följande:
    Tack för era svar, nu har jag tecknat ett avtal från feb (pga uppsägningstid). Det låter ju onekligen bra, orkar ju själv inte engagera mig ofta, bättre då om ngn annan kan göra det bra.
    Vad blev det för avtal? Vilken längd och vilket pris?
  • Cactuz

Vi tecknade rörligt, priset vet vi inte än, upphandlingen är inte klar. Hade ju uppsägningstid 3 månader så vi startar med Kundkraft i februari Hoppas på riktigt bra pris

• E L I

ursäkta att jag lånar tråden!
    har i nuläget e-on o de är så jäkla dyra letar ihärdigt efter ny el leverantör, men jag tycker det är svårt att jämföra priser.

Om jag fattar det hela rätt så är kundkraft ett företag där så att säga jag har mitt "abonnemang" och sedan gör de en upphandling med olika elbolag för att få ett lägsta pris. Sen levereras elen från just DET bolaget i en viss tid och sedan görs en ny upphandling. Stämmer det?

Isåfall hur har det funkat när de byter leverantör efter en upphandling, aldrig nåt strul?

Ni som är kunder är alla villaägare eller sparar man pengar även om man bor i hyresrätt och bara betalar hushållsel?

• satie

Jag är själv nöjd Kundkraftkund sedan 7 år.

Den enda nackdelen är risken att det elbolag som vinner auktionen om lägsta pris inte kan hålla vad de lovar. Det inträffade 2002 när min dåvarande elleverantör Kraftkommission helt enkelt ställde in alla elleveranser till kunder med fast elavtal då spotpriset på elmarknaden rusade uppåt på väldigt kort tid. Då fick det elbolag där jag hade mitt grundabonnemang stå för elleveranser mot deras egen prislista.

En rättsprocess följde och först nu i höst (6 år senare) ska tas beslut i domstol om skadeståndets storlek.

• Cactuz
    satie skrev 2008-10-23 13:53:40 följande:
    Jag är själv nöjd Kundkraftkund sedan 7 år.Den enda nackdelen är risken att det elbolag som vinner auktionen om lägsta pris inte kan hålla vad de lovar. Det inträffade 2002 när min dåvarande elleverantör Kraftkommission helt enkelt ställde in alla elleveranser till kunder med fast elavtal då spotpriset på elmarknaden rusade uppåt på väldigt kort tid. Då fick det elbolag där jag hade mitt grundabonnemang stå för elleveranser mot deras egen prislista.En rättsprocess följde och först nu i höst (6 år senare) ska tas beslut i domstol om skadeståndets storlek.
    Hur drabbade detta dig ekonomiskt??
  • Martin1980

Sen är det så att du som kund hos Kundkraft inte alltid får lägst pris. Något att tänka på. Du får dock lägsta pris bland dom bolagen som har lämnat anbud till Kundkraft.

• Rosesarered

Ni som har kundkraft, vilket bolag använder sig dom av nu?
    Känns som om att det borde finnas någon hållhake, något påslag måste väl dom ha för att kolla upp billigaste möjligaste åt en?

• Mikael 729
    Kundkraft är ett bondfångarbolag. Jag tecknade upp för att vara med i en upphandling, men ångrade mig (efter att Fortum gav ett motbud) och sade upp min medverkan i den kommande upphandlingen, innan den gjorts och nytecknade med Fortum (mycket bättre deal). Där kunde man tro att det var slut, men det var det inte. Kundkraft svarade inte förens det var för sent (ca två månader senare, med att teckna ett avtal med ett bolag) och jag blev tvungen att betala nästan 2000 kr för att slippa Kundkraft
    Uppläget var j-vligt fräckt, först skulle jag betala 10 000 kronor för att komma ur det avtal de menade fortfarande existerade, men sen sänkte de summan till lite under 1 800 kronor. Först förstod jag förstod inte varför Kundkraft sänkte avgiften, men det blev tydligt när jag förstod att ARN och andra myndighetsinstanser inte tar upp ärenden där ärendet/köpet understiger ev viss summa (tror det är runt 2000 kr). Hade jag vetat det hade jag inte gått med på den lägre summan. 
    Ang varför väletablerade och större elbolag "bojkottar" Kundkraft - de vill inte betala Kundkrafts dyra avgifter (små bolag som inte har Kundkrafts reklambudget, får en väldigt liten marginal, men det kan löna sig lite för dem, om tillräckligt många ansluter). Det här är ett bolag som inte producerar något annat än en "förmedling", dvs de ska dra in feta löner till en VD och styrelse (+ andra anställda) som producerar luft och inget. Deras reklam om att kunderna tjänar så mycket på att vara med i deras bondfångeri är lögn och akta dig noga om råkar i klorna på det här bolaget, det kan bli svårt och dyrbart att ta sig ur det greppet. 
Svar på tråden EL: Kundkraft, erfarenheter??!