Kundkraft är ett bondfångarbolag. Jag tecknade upp för att vara med i en upphandling, men ångrade mig (efter att Fortum gav ett motbud) och sade upp min medverkan i den kommande upphandlingen, innan den gjorts och nytecknade med Fortum (mycket bättre deal). Där kunde man tro att det var slut, men det var det inte. Kundkraft svarade inte förens det var för sent (ca två månader senare, med att teckna ett avtal med ett bolag) och jag blev tvungen att betala nästan 2000 kr för att slippa Kundkraft
Uppläget var j-vligt fräckt, först skulle jag betala 10 000 kronor för att komma ur det avtal de menade fortfarande existerade, men sen sänkte de summan till lite under 1 800 kronor. Först förstod jag förstod inte varför Kundkraft sänkte avgiften, men det blev tydligt när jag förstod att ARN och andra myndighetsinstanser inte tar upp ärenden där ärendet/köpet understiger ev viss summa (tror det är runt 2000 kr). Hade jag vetat det hade jag inte gått med på den lägre summan.
Ang varför väletablerade och större elbolag "bojkottar" Kundkraft - de vill inte betala Kundkrafts dyra avgifter (små bolag som inte har Kundkrafts reklambudget, får en väldigt liten marginal, men det kan löna sig lite för dem, om tillräckligt många ansluter). Det här är ett bolag som inte producerar något annat än en "förmedling", dvs de ska dra in feta löner till en VD och styrelse (+ andra anställda) som producerar luft och inget. Deras reklam om att kunderna tjänar så mycket på att vara med i deras bondfångeri är lögn och akta dig noga om råkar i klorna på det här bolaget, det kan bli svårt och dyrbart att ta sig ur det greppet.