• Mummyfied

Vanligt att man svimmar?

Det har hänt ett par gånger nu. Känner först yrsel och att det sticker i armarna samt ett gravt illamående. Sen blir allt svart.

Är detta något som hör graviditeten till? Är jag ensam om att svimma ibland eller är detta något jag borde kolla upp hos en läkare?

• Svar på tråden Vanligt att man svimmar?
  • miababia

jag hade nog kollat med bm el läkare. 
    jag svimmade aldrig under min grav.    

• PennyJane

Kan det inte bero på blodsocker fall.. att du kanske borde ha lite choklad eller liknande tillhands?

men visst ska du kolla upp det!

• Haraaz

Nej det är inget som hör graviditeten till, kan vara havandeskapsförgiftning eller dylikt...

• FridaT

Jag svimmade ett par gånger i början.. jag blev ororlig och trodde det kunde vara järnbrist. Det var det inte, min barnmorska sa att det var rätt vanligt ändå. Men hör efter för säkerhets skull!

• Mummyfied

Ja kanske bäst att kolla upp det för säkerhets skull. Kan tillägga att jag är i fjärde månaden. Detta har hänt även om jag precis har ätit så jag tror inte det beror på blodsockerfall.

• EnAnna81

Hej! Jag hade lika symtom tidigare under min grav..helt normalt enligt min BM. Väldigt vanligt. Ett tips jag fick, som funkade på mig var att börja äta starkare järntabletter tex. Niferex.. Se även till att dricka mycket vatten och inte vara hungrig, ät mycket frukt! Ha alltid med dig dextrosol(druvsockertabletter) i handvärskan, dom hjälper omgående när du får svimningskänslor. Hoppas dessa tips hjälper!! Kraam

• Snos

Du ser ut att vara smal, är ung,tjej och säkert ganska lång. Vet du vad ditt blodtryck brukar ligga på annars när du inte är gravid? Kan tänka mig att du i vanliga fall har lågt tryck som de flesta tjejer har som e långa o smala (vilket är helt ofarligt) och det brukar leda till lätt yrsel och att man även svimmar ibland. Och då ska du tänka på att nu när du även är gravid så påfrestar det ännu mera på kroppen och din blodvolym ökar och trycket sjunker lättare.

Jag blir lätt yrslig annars o ännu värre nu när jag är gravid (också i 4 mån).
    Dessutom håller jag med EnAnna81 o hennes tips. Sockret brukar också vara en faktor till att man svimmar. Se till att motionera också vilket hjälper blodtrycket jätte mycket. Ju mer man "softar" (vilket jag lätt gör nu när jag mår illa o så) ju lägre tryck får man.

Jag tror inte du behöver oroa dig men allt beror lite på hur länge du är avsvimmad också. Är det längre än fem min bör du kontakta din läkare. Annars tycker jag nog bara att du kan prata med din bm, men följ din känsla. Bara du känner din kropp.

Lycka till = )

• 22april2009

Jag höll på svimma flera gånger i början, men nu har jag alltid något med socker med mig och vatten om jag ska åka nånstanns. Funkar ganska bra, och sen försöker jag att inte stå¨för länge

• Mummyfied
    Snos skrev 2008-10-22 20:26:39 följande:
    Du ser ut att vara smal, är ung,tjej och säkert ganska lång. Vet du vad ditt blodtryck brukar ligga på annars när du inte är gravid? Kan tänka mig att du i vanliga fall har lågt tryck som de flesta tjejer har som e långa o smala (vilket är helt ofarligt) och det brukar leda till lätt yrsel och att man även svimmar ibland. Och då ska du tänka på att nu när du även är gravid så påfrestar det ännu mera på kroppen och din blodvolym ökar och trycket sjunker lättare. Jag blir lätt yrslig annars o ännu värre nu när jag är gravid (också i 4 mån). Dessutom håller jag med EnAnna81 o hennes tips. Sockret brukar också vara en faktor till att man svimmar. Se till att motionera också vilket hjälper blodtrycket jätte mycket. Ju mer man "softar" (vilket jag lätt gör nu när jag mår illa o så) ju lägre tryck får man.Jag tror inte du behöver oroa dig men allt beror lite på hur länge du är avsvimmad också. Är det längre än fem min bör du kontakta din läkare. Annars tycker jag nog bara att du kan prata med din bm, men följ din känsla. Bara du känner din kropp.Lycka till = )
    Ja jag har haft lågt blodtryck sen innan och svimmat då med. Är 1.70, så mycket beror nog på de faktorerna. Jag orkar inte träna så mycket, men försöker gå promenader och äta någorlunda bra även om jag mår illa. tack för tipsen:)
  • Luella

Jag har haft yrsel under graviditeten och nu när jag var på rutinkontroll konstaterade BM att jag hade lågt blodtryck och sa att det var anledningen. Hon rekommenderade mig att ta det lugnt och vila mycket.

• MariaOMarkus

Jag blir svimfärdig då jag står uppe länge¨så nu sitter jag ner på tågen/buss.. är oxå i 4e månaden..

BF April - Maj 2009
Svar på tråden Vanligt att man svimmar?