• annry

Hjälp jag bor i ett furuhelvete!

Min sambos föräldrahem är ett furu"paradis". I hallen furutrapp, furutak, furulister, 2 st furuspaljéer. Vad göra? Jag funderar på att vitlasera taket och mörklasera en spalje och trappen medan en spalje får ryka i pannan. Frågan är bara om det blir bra och vilken slags mörkare nyans jag ska välja (mörkbrunt el mer åt det svarta hållet). Vill inte måla allt vitt heller. Någon som har bilder på lyckade exempel från furuhelvete till furuhimmel el andra smarta förslag?

• Svar på tråden Hjälp jag bor i ett furuhelvete!
  • Mamma MLi

bor i en släktgård med furu furu och lite till furu... första tanken var att måla måla måla... vilket vi inte fick...
    nu 2 år senare får vi måla, men vill inte då vi har fått till furun till mysig och lantlig charm...

tyvärr har jag inte så mycket bilder i min blogg på detta, men "it's all in the details"...
    kan vara jättefint med furu i rätt miljö har jag lärt mig...
    men smaken är olika ;)

mammamli.blogspot.com

• Mamma MLi

såg i min blogg att jag inte har så mycket bilder på rummen så att man ser furu... men det är furulister, furutak och furudörrar...
    får väll lägga in lite bilder nu då...

• Mamma MLi

nu har jag uppdaterat lite... ;)
    ett tips är att bo in sig och känna efter...
    jag kommer tex att måla trappan med spaljen vit, då den stör mitt öga och mörkar ner hallen...

• annry

Hejsan och tack för titten! Vi verkar ha liknande "problem".
    Jag har ändå fått nog nu och ska nog vitbetsa tak, trappa och spalje i hallen...så att träet ändå lyser igenom men att det blir ljusare och 70-tals känslan försvinner. I trappen får heltäckningsmattan bytas ut till något nyare. Tycker ändå att det är suveränt med heltäckningsmatta i trappen ur halksynpunkt. Furutaket i köket får vara kvar tills vidare. En sak i taget...

• killotjejmamma

jag skulle köra vitt på allt, är så snyggt då meanr jag helmålat och inte laserat, det tycker jag bara ser grundmålat ut.

• annry
    killotjejmamma skrev 2008-10-22 22:51:44 följande:
    jag skulle köra vitt på allt, är så snyggt då meanr jag helmålat och inte laserat, det tycker jag bara ser grundmålat ut.
    Tack för tipset! Vet bara inte om jag pallar eftersom det är så vällackat och otroligt mycket kvisthål. Skulle nog få slipa och måla till midsommar. Alternativet är att vitbetsa taket och sedan helmåla spaljen och trappen...vitt el mörkare...inte bestämt mig än.
  • hally

Vi har mycket furu kvar men entréplan som vi börjat med har blitt bättre. Vi har målat taken blankvita, det är så snyggt! Rummen blir så mycket ljusare av vita tak och blankvitt känns stort och fräscht.
    Väggarna har vi liggande panel (ska väl se ut som timmer antar jag) och de var laserade men såg rosa ut så de är nu vitmålade också, i en halvmatt färg. Ska måla dörrkarmar och lister nu och sen kommer vi köpa nya vita innerdörrar (har bara 3 på entréplan). Efter det är det köksluckorna kvar som är furu, men de får vara tills vi ska byta hela köket inom närmsta åren.

Då har vi hela övervåningen kvar där allt är furu utom golven som har heltäckningsmattor Och garderobsdörrarna som är knallröda

Lycka till!

• Zenobia

Vi målade taket i gästrummet vitt. Sen målade vi listerna runt fönstrerna vitt, men inte kritvitt utan vi målade bara 2 gånger. Så det lyser lite igenom. Sen har vi en dörr som är vitmålad också.

Finns bild i mitt galleri, heter gästrum 2 har jag för mig =)

• johandra

Angående trappan så kan du alltid lägga dit en ny,snygg heltäckningsmatta...finns mycket snygga färger idag

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Venna

Vi bodde också i ett furuhelvete...Det såg ut som en bastu i vårat hus när vi flyttade in!

Nu börjar det arta sig, men det är mycket furu kvar att utrota än. Vi tänkte också lasera tak och panel först, men målade det heltäckande vit och det är jag SÅ tacksam för nu. det blev mycket snyggare, för precis som killochtjejmamma skriver så kan laserat trä lätt se halvmålat ut. Det kan också vara ganska svårt att lasera så att det blir snyggt, så att inga skiftningar av penseln syns.

Ju mer vitt vi har målat desto ännu mer vitt vill vi ha!

• Marie IE B

Vårt hus var en Furu Nightmare när vi flyttade in. Det är det inte längre :)
    Bilder finns i galleriet, före och efter.

• Venna

Marie IE B skrev 2008-10-23 14:52:37 följande:

Vårt hus var en Furu Nightmare när vi flyttade in. Det är det inte längre :)Bilder finns i galleriet, före och efter.
    Marie IE B- erat hem är min "synvilledröm"...Det är det jag ser framför mig när jag stirrar på våra dörrar som fortfarande är furu. Varje gång jag börjar tveka inför allt jobb att måla om 19 innerdörrar så kollar jag i ditt galleri och får inspirationen tillbaka!
  • Barnakär

Mörktbrunt och vitt är alltid snyggt tillsammans, det hade jag kört på!

• Marie IE B
    Venna skrev 2008-10-23 19:21:53 följande:
    Marie IE B skrev 2008-10-23 14:52:37 följande: Marie IE B- erat hem är min "synvilledröm"...Det är det jag ser framför mig när jag stirrar på våra dörrar som fortfarande är furu. Varje gång jag börjar tveka inför allt jobb att måla om 19 innerdörrar så kollar jag i ditt galleri och får inspirationen tillbaka!
    Tack :)
  • Zenobia

Ja dom där dörrarna, undra när det ska bli av =) Sambon har målat en än så länge, så vi är på väg iallafall *ler*

• annry

Just nu blir det kanske mörkbrunt för trappa och spalje med en snygg lite ljusare heltäckningsmatta på stegen. Samt heltäckande vitt på dörrkarmar, lister. Väggarna ska målas i ljusare färg. Fast taket vet i katten om jag orkar måla heltäckande vitt. Stooor hall + hall uppe = mycket tak och många kvisthål. Någon som vet om man behöver måla i kvisthålen även om man bara ska vitbetsa? Har hört att det kan läcka kåda annars och göra det gulgrönfärgat där kvisthålen är tillslut. Ingen som är nöjd som bara vitbetsat?

Svar på tråden Hjälp jag bor i ett furuhelvete!