• Ninno

Föda naturligt eller inte? Profylax, bra eller onödigt?

Vill gärna höra era åsikter om detta. Jag vet att det kan vara svårt att bestämma sånt innan själva förlossningen men jag vill ändå ha lite "riktlinjer" i tankarna när det väl är dags. Kanske lättare att bestämma sen då.

Har profylax hjälpt er mycket, ni som provat det?
    Har beställt en dvd-kurs med profylax och avslappningsövningar...När ska man börja träna på det förresten? Jag är i vecka 25 nu.

Kom gärna med en massa tips och råd! Alla åsikter är väldigt välkomna! :)

• Svar på tråden Föda naturligt eller inte? Profylax, bra eller onödigt?
  • Maggis Nervis

Träna på redan nu Att kunna andas rätt är alltid en fördel

Jag har alltid skrivit i mitt förlossningsbrev (de två jag har skrivit dvs ) att jag vill ha all tillgänglig bedövning men att jag vill känna efter själv. För mig har det räckt med andning och lustgas.

Fuck Google, ask me
  • FruMähler

andning är a och o! för att fina lugn...å jag tyckte att genom att andas å tänka på det så blev jag fokuserad att lyssna på kroppen och vara med i värkarna! helt klart värd att lära sig känna sin kropp 

• Jempa L

Jag har fött två barn, och har fortfarande ingen aning om hur man "ska" andas. För mig har det fallit sig naturligt när jag har fött. Med första barnet höll jag andan en aning under värktopparna och BM påminnde mig egentligen bara om att andas. Resten skötte kroppen automatiskt. Vid andra barnets förlossning fanns bara pappan tillgänglig, och den förlossningen är helt smärtfri trots att andningen är det absolut sista jag tänkte på där i bilen.

Vill man gå på profylaxkurs för att känna sig tryggare, så gör det! Men för min del hade det varit bortkastade pengar.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Pysselgalningen

Jag kan lätt säga att nr1 försökte jag tänka på den, men jag klarade inte alls av det och min BM på förlossningen sa till mig att andas som JAG kände va bäst.

Med nr 2 så han jag bara med andnigen och lustgasen. Men med denna gjorde det även inte lika ont så jag klarade av att koncentrera mig på andningen mer.

Men jag anser att man ska ta en kurs om man är intresserad. Den kommer till användning när man gör illa sig och när man håller på att explodera pga griniga, trotsande barn

• Pysselgalningen

Kan ju även säga att jag fick min gratis på föräldrautbildningen.

• Shadilly

Jag hade väldigt stor nytta av mina profylaxövningar, det hjälpte precis lika bra som lustgasen. Jag rekommenderar verkligen att lära sig profylax, man har nytta av det om man har ont av foglossningar eler annan smärta senare i livet också.

Condemnant qui non intelligent
  • amag

Vi fick en gratis kurs i "andning" när vi var gravida. Där gick det jättebra med alla övningar. När vi kom hem och skulle öva slutade det alltid med ett skrattanfall!! =))

Men under förlossningen så andades jag genom Varje Värk! Även om det blev min egen lilla version.. Tills BM påminde mig att andas snabbare på vissa ställen osv...
    TILLS det inte gick längre och jag mådde illa av lustgasen!
    Då Fick jag EDA (epiduralen) och den var rena DRÖMMEN!! Sen andades jag genom värkarna och sov däremellan =))

• Trippelmamman

Profylaxkursen handlar inte bara om andning vilket många verkar tro utan även om mental förberedelse och att hitta verktyg att använda under de tuffa delarna av förlossningen.
    Man tränar innan och när det väl är dags så använder man de delar man känner fungerar - skit i resten!

Jag har fött tre barn med profylaxen, andningen har inte varit den viktigaste delen utan den mentala, målbildsträningen, drömfödseln, verktygen man får med i kursen.
    2 av mina barn är dessutom födda hemma vilket inte hade varit ett alternativ utan kursen.

Börja så snart du kan och träna så fort du har en tid över för ju mer du tränar ju mer investerar du i att få en bra födsel av ditt barn.

• annakarin81

Har inte gått nån profylaxkurs, men körde en "hemmagjord" variant. tränade på förhand med min man på att andas lugnt (på hans uppmaning). Det hjälpte mig otroooooligt mycket under min första förlossning. Andra gången var jag inte alls lika duktigt på att andas - kanske för att min man inte var lika duktig på att påminna mig , och jag upplevde den förlossningen som jobbigare trots att den egentligen var både snabbare och smidigare. (har under båda förlossningarna enbart använt lustgas helt enkelt för att jag inte tyckt mig behöva smärtlindring)

• Grodan o Ebba

Jag gick profylaxkurs innan min förlossning och hade otroligt stor nytta av den!

Svar på tråden Föda naturligt eller inte? Profylax, bra eller onödigt?