• Kagi

Vagn när man har två barn

Jag skulle vilja höra lite erfarenheter från er om vilken slags barnvagn som är bra när man har två barn. Det är ingen panik än, men jag är lite nyfiken... Ska ha andra barnet i november. Storasyster är då 2 år och 4 månader. Lite på gränsen, alltså. Hon vill väldigt sällan sitta i vagnen nu, vid 20 månader. Samtidigt måste det ju vara bra att ha en vagn som båda kan sitta i, om man ska gå en bit. Det finns ju sådana där brädor som man sätter fast på barnvagnen, och som storasyskonet kan stå på. Men på det viset tar man kanske inga långpromenader? Känns samtidigt onödigt att ha syskonvagn om lillasyskonet oftast kommer att ligga där ensam. Kanske bra att ha två sorters vagn?

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vagn när man har två barn
  • Wilja

Min dotter var tre år när hennes lillebror föddes.
    Han är född på hösten,och vi hade en lång vinter framför oss.
    Vi valde att köpa en Brio Twinette, som flitigt användes till och från dagis och när jag skulle ut på "långpromenader" ensam med båda barnen.
    Jag hade inte fixat det utan syskonvagnen när hon var trött på morgonen och inte ville gå, eller när vi skulle långt iväg.

Vi hade en Brio kombi oxå, så vi inte behövde använda syskonvagnen i "onödan". Dom är ju inte allt för smidiga alla gånger.

Så gjorde vi.
    Men du får väl tänka igenom om du ska promenera mycket ensam med barnen, eller om du oftast tar bilen om ni ska iväg längre stunder. Då kanske det räcker meden ståbräda...
    Lycka till i vilket fall!

~Kram~

• Kagi

Jag går gärna långpromenader, om bara dottern går med på det... Alltså, att hon vill sitta i vagnen. Det funkar ju om man ska gå en promenad för motion och luft, för då kan hon ju gå en bit och åka en bit. Om man har en tid att passa funkar det sämre, eftersom det är risk att hon absolut vägrar att sitta i vagnen... Det kanske blir till att köpa en syskonvagn (kanske kan hitta något begagnat) OCH en ståbräda, och välja vagn utifrån utflykt. Hm, får fundera ett tag till... Tack för dina tips!

• Venus

Min lilla tjej var 2 år och 8 månader när hon fick sin lillebror i februari och vintern aldrig verkade ta slut.. Vi ansåg då att hon var lite liten för att bara gå hela tiden eller bara ha ståbräda... Vi har ca 30 minuters gångväg till dagis och det tar minst en timme om hon ska gå själv...
    Och eftersom jag är hemma själv med båda barnen flera dygn i sträck i veckan så funkar det inte med att bara ha en sulky och en bärssele för då skulle jag aldrig orka med att handla och sådana saker...

Så vi köpte en BabyProffsens TvillingJogger, Enkel o smidig, väger endast 13 kilo tom, vilket betyder att jag kan bära upp den till vår lägenhet på andra våningen och den är bara 78 cm i bredd så den går in genom porten här, dessutom så är det en 3hjuling så den är lätt att "styra in" om man kommer lite snett...

Vi har annars bara en sulky till tjejen och en bärsele som lillgrabben ofta får sitta i om jag bara ska kortare sträckor och så...

Nu när det börjar bli lite varmare så är det sällan båda är i vagnen, utan oftast är det bara lillebror, men när han blir större och ska sitta själv och sommaren börjar komma och man är ute mycket så anser jag att vagnen är ett måste för mig...

Men det viktigaste är ju att gå igenom om man verkligen behöver en syskonvagn eller inte, man kan alltid köpa begagnat eller sälja om ett år om det skulle vara så... Men det är ju en onödig utgift om man inte verkligen måste ha en...
    Annars finns ju möjligheten till syskonsits på enkelvagnen...

Lycka till...
    Många kramar // Emma

• Mamma på heltid

Vi har köpt en syskonvagn. Min dotter hinner bli 2 år 3 månader.
    Kan vara bra om man själv ska på stan eller långpromisar.
    Det är ju bra andra hands värde på vagnarna så man får ju ut lite när man säljer den.

Svar på tråden Vagn när man har två barn