• Bonanza

Om man får en propp i lungan?

Gör det ont hela tiden då?

Nu är jag världens hypokondriker känner jag, men jag är lite orolig. För en vecka sen opererades jag för gallsten. Sen efteråt sa de att jag skulle ta promenader och inte ligga still i sängen, pga risken för proppar.

Sen igår har jag ont på vänster sida, innanför revbenen. Och då blir jag ju genast orolig att det ska vara någon risk för propp i lungan. Men! Det gör inte ont när jag ligger ner, och det gör knappt ont när jag sitter ner. Mest ont gör det när jag andas, står och går.

Vilket ju betyder att det är typ en sträckning i någon muskel och absolut inte en propp. Eller hur?

(Jag vet jag vet jag vet att om jag är orolig på riktigt ska jag kontakta sjukvården. Men just nu är jag mest larvigt hypokondrisk och behöver bara någon med lite sunt förnuft)

• Svar på tråden Om man får en propp i lungan?
  • Smulan No1

Ett tips, ring vårdcentralen

Tror inte att du vill höra just nu att det kan vara propp, eller det kan vara en sträckning, eller det kanske är bara hyprokondrikern i dej som slagit slint

• planeraren

En propp i lungan kan visa sig på det sätt som du visar, ja. Det är andningsrelaterat och sitter ofta under revbenen. Att det är vänster sida visar ju att det inte är gallan som är problemet igen. Däremot är jag osäker på om det måste göra "konstant" ont eller ej. Varför inte ringa sjukvårsupplysningen och fråga där? Lycka till!

• planeraren

Eh, och då kommer jag med den bistra sanningen då, sorry... men jag skrev att det _kan_ vara en propp och det har du ju redan kommit fram till själv . Men se till att kolla upp det så du kan få gjort något åt det i stället i så fall! Och om inte annat så kan man ju utesluta att det är en propp och ta reda på varför du har ont annars. Det kan finnas många anledningar, tro mig. Been there, done that och det var ingen propp om det lugnar.

• Maggis

Tycker du ska ringa eftersom jag inte ser det som typiskt hypokondriskt alls.

Lungemboli kan yttra sig som du beskriver och eftersom du är nyligen opererad så känns det angeläget att ta reda på vad det onda är. Det hade jag gjort.

//Maggis
  • Bonanza

Det går ju inte att komma fram någonstans, tyvärr. Bara upptaget överallt.

I alla fall, det gör ju inte ont när jag ligger och andas, eller sitter och andas. Det borde det väl göra om det var något propprelaterat?

• Maggis
    Bonanza skrev 2008-10-21 09:15:49 följande:
    Det går ju inte att komma fram någonstans, tyvärr. Bara upptaget överallt.I alla fall, det gör ju inte ont när jag ligger och andas, eller sitter och andas. Det borde det väl göra om det var något propprelaterat?
    Det beror ju på hur stor den är och var den sitter. Och att smärtan är andningskorrelerad är ganska vanligt. Känner du dig påverkad på annat sätt? Andfådd? Trött?
    //Maggis
  • Bonanza
    Maggis skrev 2008-10-21 09:28:11 följande:
    Det beror ju på hur stor den är och var den sitter. Och att smärtan är andningskorrelerad är ganska vanligt. Känner du dig påverkad på annat sätt? Andfådd? Trött?
    Neej. Inte så värst. Jag har ju haft massor med ont i nacke och mage och så pga gasen från operationen. Det känns lite liknande den smärtan. Dethär gör ju inte särskilt ont, utan är mer irriterande och obehagligt.
  • Hanniken

Jag har haft massiv utbredd lungemoboli, blodproppar i lungorna.
    Det jag märkte först var att det gjorde lite ont vid djup inandning, men annars ingen fara. Så var det nån vecka. Sen kom allt väldigt plötsligt.
    Skulle ta en lite prommenad hem till en kompis som i vanliga fall skulle tagit 5 min, men jag fick stanna ett flertal ggr för att hämta andan och vila. Det snurrade i skallen och jag trodde att jag skulle svimma. Väl framme så är jag helt SLUT!!! Det blir svårare att andas och jag orkar ingenting. Min sambo kommer och hämtar mig o ch det gör ondare för varje inandning. Hade ingen aning om vad som hände med mig, gick hem i vilade, mådde lite bättre. Blev andfådd av minsta lilla, som att gå från sängen till toaletten.
    Till slut ser min sambo till att jag kommer under vård och det va tur det.

Hoppas och håller tummarna att det är nån propp du fått!
    Kram

• Maggis
    Bonanza skrev 2008-10-21 09:32:39 följande:
    Neej. Inte så värst. Jag har ju haft massor med ont i nacke och mage och så pga gasen från operationen. Det känns lite liknande den smärtan. Dethär gör ju inte särskilt ont, utan är mer irriterande och obehagligt.
    Ok.

Det är ju svårt att veta vad som är vad såhär på nätet men jag tycker ändå att det du berättar är tillräckligt för att åtminstone kolla upp med sjukvården. Det finns massor av saker som kan göra ont i bröstkorgen och visst kan det vara en vanlig sträckning eller mjukdelsvärk; det är väl det mest troliga. Men LE kan vara lurigt och det kan dessutom bli värre så hör dig åtminstone för. Är du snäll.
    //Maggis
Svar på tråden Om man får en propp i lungan?