• TyskMamma

hon pratar BARA tyska med honom!

Min dotter (3år) har en lillebror på 3månader som hon tycker mycket om(för det mesta) men när hon leker med honom byter hon språk från svenska(som hon pratar med mig) till tyska. Hon "byter" först språk igen om jag också börjar busa med lillebror =( Annars talar hon BARA tyska med honom hela tiden! Hur ska jag få henne att tala mer svenska med honom?!

• Svar på tråden hon pratar BARA tyska med honom!
  • Cia o krabaten

Går hon på dagis i Tyskland??

Min kompis är från Aus och pratar således engelska med sina barn, men de går på dagis här i Sverige och pratar främst Svenska. Lillasyster är drygt 2 och pratar svenska och förstår engelska, men säger kanske 5-10 ord på engelska bara.

• medea08

Vad gör det att hon pratar tyska med honom? Om du pratar svenska med honom så får han ju med sig båda språken iallafall? Och eftersom din dotter pratar svenska med dig så underhåller ju hon sin svenska också.

• JeanneDArc

tror jag tänker som medea

• queenpepsi

Vi pratar finska och svenska hemma. Vår son på 2,5 pratar båda språken, men med lillasyster pratar han bara svenska. Jag skulle vilja att han pratade finska oxå med henne (jag pratar bara finska med barnen), men tänker inte på nåt sätt försöka "tvinga" honom att göra det. Jag känner att det inte är rätt att försöka bestämma vilken språk han ska prata och med vem - jag tror inte ens det är möjligt. Han hör båda språken hemma, och så är det upp till honom vad han vill prata.

• Rethymnon

Hej,
    går hon på dagis, så att hon har Tyska som "lekspråk" med andra barn?
    Jag har själv lite grann samma variant. Jag och barnen tillsammans pratar bara Svenska. Dvs jag , storebror G 5 år och lillasyster M på 3 år.. Dock, när de två leker ensamma så leker de bara på grekiska. Tror att det har med att göra att dem bägge två går på 5 års- verksamhet hela dagen samt dagis. Det blir liksom deras "lekspråk". Däremot, om jag sätter mig på golvet med dem och också leker, då byter de automatiskt språk direkt till Svenskan... Märkligt hur det kan fungera ibland, inte sant ?

• Rossignol

Hej

Jag har två barn på ett Tysktdagis , dom är 4 och 5. Det är samma sak här. Ibland leker och sjunger dom på tyska hemma när dom leker.
    Väldigt intressant hur snabbt ett barn lär sig ett språk..
    Ha de bra

• Laromssim

Heej!

Min man Libanes och jag kommer från Bosnien... Så våran flicka pratar tre språk...Men När hon leker (Ensam) så talar hon endast svenska!

Jag pratade med Bcv Ang detta. För jag var rädd att hon inte kommer kunna lika mycket arabiska och bosniska. Men dom sa att jag inte ska oroa mig för det utan bara fortsätta prata bosniska med henne och mannen arabiska då. Och hon kommer prata det språket som hon känner sig mest TRYGG i...

Fortfarande idag ett år efter det så pratar hon svenska när hon leker ensam men e hon med oss så e de bosniska eller arabiska...

Jag tycker du ska inte oroa dig alls... Kram

TyskMamma skrev 2008-10-21 09:12:42 följande:
    Min dotter (3år) har en lillebror på 3månader som hon tycker mycket om(för det mesta) men när hon leker med honom byter hon språk från svenska(som hon pratar med mig) till tyska. Hon "byter" först språk igen om jag också börjar busa med lillebror =( Annars talar hon BARA tyska med honom hela tiden! Hur ska jag få henne att tala mer svenska med honom?!
Svar på tråden hon pratar BARA tyska med honom!