• Flippen

Opraktiskt med glas som stänkskydd i köket?

Vi ska göra nytt kök och funderar på att ha en glas-skiva som stänkskydd istället för kakel.

Men en fråga... är det inte svårt att hålla det rent och fräscht?
    Och hur ser det ut egentligen på glaset bakom spisen när man lagat mat?

Man vill ju att det ska vara lätt och smidigt att torka av. Man vill ju helt inte behöva hålla på med fönsterputsmedel varenda gång man lagat mat.

Lite tips tack!

• Svar på tråden Opraktiskt med glas som stänkskydd i köket?
  • Cia o krabaten

Varför skulle det vara värre än kakel?
    Kör på tycker jag. Läckert och kul att enkelt kunna byta motivet bakom.

• Flippen

Cia o krabaten skrev 2008-10-21 09:53:03 följande:

Varför skulle det vara värre än kakel?Kör på tycker jag. Läckert och kul att enkelt kunna byta motivet bakom.
    För att på kakel räcker det att spraya med lite köksspray och sedan torka av med en wettex-trasa. Gör du samma sak på en fönsterruta eller spegel blir det ju jätteflammigt.
  • Cia o krabaten

Tror att man har plexiglas i kök, men är inte helt säker.

• Flippen

Cia o krabaten skrev 2008-10-21 10:02:39 följande:

Ja, det tror jag också att det är. Tror du inte det blir lika flammigt som vanligt glas då?
    Själv har jag ingen aning.
  • Tecken

Varför skulle glas bli flammigare än blankt kakael? Du får väl köra med fönsterputs + tvättlappar när du gör rent glaset, det använder jag till speglar etc och det blir då aldrig flammigt. Eller om du vill vara miljövänlig: mirakeltrasa.

• Flippen
    Tecken skrev 2008-10-21 10:16:01 följande:
    Varför skulle glas bli flammigare än blankt kakael? Du får väl köra med fönsterputs + tvättlappar när du gör rent glaset, det använder jag till speglar etc och det blir då aldrig flammigt. Eller om du vill vara miljövänlig: mirakeltrasa.
    Som jag tidigare skrev så räcker det att torka av kakelplattorna med en wettextrasa (i alla fall mitt kakel), men gör jag samma sak på fönstret så blir det jätteflammigt. Varför det är så kan inte jag förklara.

Dessutom påstår jag inte att det ÄR svårare att hålla rent. Det är ju därför jag frågar för att jag undrar om det är lika svårt att hålla rent som ett fönster.

Frågan är ställd till er som har glas-stänkskydd. Spekulera kan jag göra själv.
  • Nathalies mamma

Hej..jag vet inte om du har fått nått svar på din fråga eller om ni inte ska ha glas skiva som stänk skydd..vi har det i vårat kök och vi tycker det funkar jättebra att ha det..det blir inte smutsigare än kakel..och lätt att torka av med en microduk eller dyl....vi är supernöjda med glasskivan ;)

• Flippen
    Nathalies mamma skrev 2008-11-27 18:18:25 följande:
    Hej..jag vet inte om du har fått nått svar på din fråga eller om ni inte ska ha glas skiva som stänk skydd..vi har det i vårat kök och vi tycker det funkar jättebra att ha det..det blir inte smutsigare än kakel..och lätt att torka av med en microduk eller dyl....vi är supernöjda med glasskivan ;)
    Tack för ditt svar! Glad Nej, jag hade inte fått något riktigt svar innan så ditt svar satt som ens smäck! Flört

Vi kommer nog att ha glas, men inte överallt. Kommer nog enbart att ha en skiva bakom spisen, och en bakom diskhon.
  • Marie IE B
    Cia o krabaten skrev 2008-10-21 10:02:39 följande:
    NEJ - inte plexiglas !!!!
    Vi har härdat 4 mm glas sedan maj i år och är supernöjda. Glasmästaren hävdade att ohärdat glas skulle funka men vi ville inte chansa. Ohärdat glas finns infärgat. Vårt glas är transparent och så har vi satt vit självhäftande film på baksidan (sådan som används till t ex bildekaler). Det var lite meck men det gick och det blev bra.
    Våra skivor är fästade med silikon i nederkant och en smal list i överkant och vi satte den helt sonika utanpå befintligt kakel. Då fanns ju alla fuktspärrar som behövs och ytan är plan och fin.
  • Flippen
    Marie IE B skrev 2008-11-28 11:15:53 följande:
    Så här blev det !
    I like! Glad Jättefint!
  • Marie IE B

Tack !
    Definitivt bättre än de gulnande furuluckorna och kaklet med handmålade små Linnea-blommor som var innan tillsammans med bänkskiva i nå't träliknande laminat.......

• Nathalies mamma

Jag tror du kommer bli supernöjd det vart jag i allfall... ;)

Svar på tråden Opraktiskt med glas som stänkskydd i köket?