• Aaattans Marie

Elektrisk tandborste - bra eller dåligt?

Hej!

Vi har alltid varit väldigt noggranna med tandborstning eftersom vi har dåliga tänder i släkten. Trots detta och trots att vi varit noga med kosten så har han fått ett "litet angrepp" eller "början till ett hål". Han fick det redan när han var 4 år och vid 5-årskontrollen var det oförändrat.

Tandläkaren har ordinerat flourtabletter och fortsatt noggrann tandborstning. Med lite tur så blir hålet inte större (kindtand, så han kommer behålla den till 12-årsåldern).

Nu till mina frågor:
    1, Vad säger tandläkarna om elektrisk tandborste till barn?
    2, Från vilken ålder började ni?
    3, Har ni märkt någon skillnad?

Min tanke är att man kanske kan prova en elektrisk tandborste på kvällarna (vi borstar alltid hans tänder först, sedan får han borsta om han vill) och använda den vanliga på morgonen.

♥ Oscar 030706 & Thea 071128 ♥ Fattig är den som ständigt önskar sig mer...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-21 09:53
    Om ni är nöjda: kan ni rekommendera någon speciell?
  • Svar på tråden Elektrisk tandborste - bra eller dåligt?
  • snuttP

Vi har eletrisktandborste till våra barn, den ena på 5 år den andra sanrt 1 år. Våran tandläkaretycker det är super bra att man använder eltandborste till barnen. Säger att det blir renare då.

• Miss Lau

Vår tandläkare rekomenderade eltandborste när jag frågade. Fast mina barn har alltid haft "perfekta" tänder så om det blivit någon skillnad vet jag inte.

Mina barn har varsin Braun barnvariant som spelar en liten melodi efter varje minut. Så först borstar vi en minut och sen borstar de själva en minut. Det enda negativa är väl att det är dyrt med borsthuvudena!

• Tess the mess

Mina barn har haft Brauns eltandborste sedan de fyllde 3. De har någon variant med Musse Pigg som spelar musik då det är klart.
    Då jag pratade med tandläkaren om det så sa hon att det var jättebra att använda eltandborste på kvällarna eftersom det blir renare än med vanlig tandborste. Däremot rekommenderade hon vanlig tandborste på morgonen

• Miss Lau

Tess the mess skrev 2008-10-22 19:02:44 följande:

Däremot rekommenderade hon vanlig tandborste på morgonen
    Varför?
  • Tess the mess

Jag fick uppfattningen att det var av samma anledning som för vuxna, att det blir mer skonsamt så. Eltandborstar sliter mer på tandköttet och om man borstar för hårt kan tandköttet glida upp och blotta tandhalsarna.
    På kvällarna är det mer bakterier i munnen därav valet av tidpunkt

Svar på tråden Elektrisk tandborste - bra eller dåligt?