Du ska definitivt kontakta BVC om du misstänker att ditt barn ser dåligt. Ju tidigare man upptäcker det, desto bättre. Synen utecklas fram till ca 7-8 års ålder, så innan dess kan man korrigera så mkt som man hinner.
Min dotter började skela med höger öga, detta började när hon var 3½ och började titta på TV regelbundet (1h om dagen) och när hon började spela dataspel ibland. Vi ringde BVC i nov, och de skickade remiss till ortoptist direkt. Fyra dagar senare ringde ortoptisten och gav oss en tid. Det var snabba ryck. (Vid snabbt ökande skelning finns ju alltid risken att det kan vara något annat...tumör mm)
Det visade sig att vår dotter har synfel, både på vänster och höger öga. 1/2 fick hon sina glasögon och en månad senare testade de synen igen. Då visade det sig att hon bara hade ledsyn på höger öga, höger öga hade helt enkels stängt av sig mer och mer och låtit vänster arbeta. Då började vi med lappbehandling 4-5 timmar om dagen.
Nu är höger öga inte så långt ifrån vänster i synskärpa. Glasögon kommer hon alltid behöva, men lappen behöver vi nog bara 6-12 månader till.
Det var då jag fick lära mig att synen bara utvecklas som barn. Om vi inte korrigerat hennes högra öga i tid, och hon mot förmodan skulle sakdat sitt vänstra hade hon inte haft mkt syn kvar.