• AmandaPitkänen

Hur misstänkte ni att erat barn hade dålig syn?

Ja frågan är ju hur ni började ana att erat barn hade dålig syn? (detta är alltså riktat till er som har barn som har glasögon )

Min son är nu 3 ½ år, och jag anar att han ser dåligt. Han har börjat blinka oerhört mycket med ögonen när han ska tex kolla på tv, titta i en bok osv. Han gnuggar sig i ögonen och det ser nästan ut som om han har ticks. han säger själv att det är jobbigt med ögonen.

• Svar på tråden Hur misstänkte ni att erat barn hade dålig syn?
  • Lillatroll

Vår son skelar och så därför fick han en remiss in till ögonmottagningen. Det låter ju som om din son kanske har lite problem med synen så hör med BVC om ni kan få kolla upp synen. Nu vet jag inte hur dom gör med lite äldre barn men Sam var ett år när han kollade synen första gången och det gick lätt.

Lycka till.

• AmandaPitkänen

jag har ringt bvc idag och har fått en tid dit och de sa att om dom skulle misstänka nåt där så skulle han bli vidare skickad någon annanstans (hehe, kommer inte ihåg vart ).

Var bara lite nyfiken på hur det har varit för andra barn, om jag har rätt i mina misstankar.

• Cia o krabaten

Testa när ni sitter framför TV'n om han kan se tex siffran som visar kanalen på skärmen uppe till höger.
    Fråga om han ser det ordentligt-om inte så låt honom gå närmare och se om det blir bättre.
    Kontakta BVC så kasnke du får göra syntestet tidigare än 4-års kontrollen.

• AmandaPitkänen

fast han är ju inte så jätteduktig på siffror än, så han skulle kunna säga att det är vilken siffra som helst.

• Cia o krabaten

Ok.
    Vi har en landsväg långt borta som man ser från köksfönstret och jag frågade om hon såg bussen som åkte där och traktorn på fältet där osv, innan hon kunde siffror.
    Hon ser bra, men hennes pappa gör inte det så jag ville kolla lite

Och så såg hon flugorna för hon försökte smälla dem med flugsmällaren
    Kan ju vara dåligt både på långt och Nära håll.

• Kina79

Du ska definitivt kontakta BVC om du misstänker att ditt barn ser dåligt. Ju tidigare man upptäcker det, desto bättre. Synen utecklas fram till ca 7-8 års ålder, så innan dess kan man korrigera så mkt som man hinner.

Min dotter började skela med höger öga, detta började när hon var 3½ och började titta på TV regelbundet (1h om dagen) och när hon började spela dataspel ibland. Vi ringde BVC i nov, och de skickade remiss till ortoptist direkt. Fyra dagar senare ringde ortoptisten och gav oss en tid. Det var snabba ryck. (Vid snabbt ökande skelning finns ju alltid risken att det kan vara något annat...tumör mm)

Det visade sig att vår dotter har synfel, både på vänster och höger öga. 1/2 fick hon sina glasögon och en månad senare testade de synen igen. Då visade det sig att hon bara hade ledsyn på höger öga, höger öga hade helt enkels stängt av sig mer och mer och låtit vänster arbeta. Då började vi med lappbehandling 4-5 timmar om dagen.

Nu är höger öga inte så långt ifrån vänster i synskärpa. Glasögon kommer hon alltid behöva, men lappen behöver vi nog bara 6-12 månader till.

Det var då jag fick lära mig att synen bara utvecklas som barn. Om vi inte korrigerat hennes högra öga i tid, och hon mot förmodan skulle sakdat sitt vänstra hade hon inte haft mkt syn kvar.

Svar på tråden Hur misstänkte ni att erat barn hade dålig syn?