• Teskedsmamman

Akassa och avgångsvederlag

Är det någon som vet om avgångsvederlaget är tänkt att man ska klara sig på??

Jag fick papper från akassan idag om ifall jag fått avgångsvederlag eller inte, vilket jag fick för 7 månader sedan och det var två månadslöner och dessutom så kommer jag nu få bonus på ca 1 månadslön för att jag arbetade extra länge...

De pengar jag fick i jan är slut då de gick till huset och bonusen är också tänkt att lägga på huset... tänk om jag inte får akassa på 3 mån för att jag har fått 3 månadslöner extra??

• Svar på tråden Akassa och avgångsvederlag
  • frulan

Det du fick för 7 månader sen är nog överspelat nu (men är inte säker), men om du ska få en månadslön extra nu, så måste du kryssa i avgångsvederlag och det är nog det du ska leva på första månaden.
    Men jag hänger inte med, söker du om a-kassa nu eller är det något de frågar om i efterhand? Isåfall kan de ha fått reda på att du fått vederlag och undrar lite mer?!
    Har du fått a-kassa hittills?

Tror jag i alla fall. Man har inte rätt att få a-kassa förrän vederlaget är slut.

Lite snurrigt svar kanske, men ring o hör med arbetsförmedlingen eller din a-kassa.

• frulan

Förresten, när är din sista arbetsdag, kommer du få vederlag efter det datumet, så får du ingen a-kassa.

Man ansöker först när vederlaget är slut även om sista arbetsdag är långt innan det. Man kan inte få a-kassa enligt AF och a-kassan, så man anmäler sig dagen efter den sista utbetalningen.

Fast dagen efter sista arbetsdagen ska man anmäla sig arbetslös hos AF för försäkringsskäl (om man skulle bli sjuk) men man kan inte ansöka om a-kassa förrän vederlaget tagit slut. Visst, man kan ansöka, men man får inget utan får ansöka igen sen.

Lika snurrigt svar den här gången oxå

• Teskedsmamman

Fick ett svar från en bekant att när hon fick avgängsvederlag kallades det bonus av något slag just för att de skulle kunna gå på akassan direkt efter jobbstopp. De pengarna som jag får den 25/7 är t ex semesterdagar, övertid osv + en bonus.

De pengarna jag fick i januari är omnämnda som bonus på lönelappen så jag tror inte det finns något som säger att jag fått avgångsvederlag... Eller så har jag förstått saken fel från jobbet, det är ju iaf ett halvår sedan...

Min sista arbetsdag var den 30/6 och jag är anmäld som arbetssökande från den 1/7.

• frulan

Minns inte riktigt hur det var med om det nämndes som bonus, man kan ju även få ekonomiskt skadestånd (ersättning).
    Det kryssar man inte i någonstans (visst står det bara avgångsvederlag på blanketten?).

Grejen är väl det egentligen att det inte ska gå att få pengar + ersättning från a-kassan, man kan bli återbetalningsskyldig om de kommer på en

Men, som sagt, vet inte hur det räknas om det är skrivet som bonus.

Då borde det inte vara några problem för dig

• Teskedsmamman

Jag ska försöka få tag i någon imorgon som vet... men det lutar åt att jag kryssar i nej-rutan... det framgår inte någonstans att jag har fått avgångsvederlag...

Tack för "bollplankandet"!!!!

Svar på tråden Akassa och avgångsvederlag