• jollan

Hur mycket äter era barn (urpumpad bröstmjölk)

Jag undrar för jag har som iiiingen aning om hur mycket bröstmjölk man behöver pumpa ur och spara om man ska iväg några timmar och pappa ska ge en måltid på flaska... Alltså, jag förstår att det är jätteolika men jag vore tacksom om jag fick några exempel på hur mycket era barn äter per måltid så jag har någonting att gå på :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-21 10:21
    Kanske ska tillägga att min dotter är fem veckor gammal, om det har någon betydelse

• Svar på tråden Hur mycket äter era barn (urpumpad bröstmjölk)
  • nenne40

Min son är 5,5 vecka och äter mellan 40-90 ml per mål (vilket jag tycker är för lite, men han verkar nöjd och glad på det).

Jag pumpar ut så mkt jag kan vid respektive pumpning (jag pumpar istället för att amma, då han inte kunde tekniken att suga då han föddes - outvecklad sugteknik - så vi fick börja pumpa istället).

• jollan

Okej!

Jag har inte riktigt fått till det med pumpen så jag får aldrig ut mer än 40ml åt gången än så länge, men det är väl bara att pumpa på antar jag :)

Fler?

• nenne40

jollan - det tog lite tid att få igång produktionen och det varierar från timme till timme hur mkt jag får ut. Och jag får sällan mer än max 150 ml från bägge brösten under totalt 40 min pumpning. Så jag har inte överdrivet med mjölk direkt, men det räcker ju till Aston

Men ska ni inte ge flaska vid varje mål så kan du spara undan det du pumpar i frysen t.ex. Spara i iskuber och in i en påse, sen tar ni fram den mängd som behövs för ett mål.

Jag sparar i kylen, bröstmjölken jag pumpar ut går ju åt inom ett halvt dygn

• jollan

nenne40: Ja, vi håller på att spara ihop ett litet förråd i frysen, men det känns som att det går sakta. När man ammar mycket känns det inte så lockande att använda den lilla tiden emellan amningarna åt att pumpa :D
    Så mycket annat man ska hinna med då, haha
    Men det är väl bara att kämpa på...

Är det inga fler som har lite exempel på hur mycket barnen äter per måltid?

• Birry

Min son väger nu 4 kg (för tidigt född, så att han är 10 veckor säger kanske inte så mycket, han skulle vara född typ nu egentligen) och äter 120 ml/mål och sex gånger per dygn = 720 ml/dygn. Jag har fått lära mig att grovt räknat ska bebisar äta 200 ml/kg/dygn dvs ca 800 ml för 4 kg. Så räkna ut hur mycket din bebis ska äta per dygn och dela sen med antalet gånger hon äter per dygn så får du en ungefärlig mängd att hålla dig till. Lycka till!!

• carolacol

Min son är 3 månader och äter ca 180 ml bröstmjölk. NÄr han var fem veckor vet jag inte vad han åt, kanske runt 100 i allafall, kanske mer.

Svar på tråden Hur mycket äter era barn (urpumpad bröstmjölk)