• Mylingen

Husbil och småbarn

Någon med erfarenhet av att resa med småbarn i husbil? Har 3 barn (6, 3, 0 år) och funderar på att skaffa husbil, men funkar det med bilbarnstolar - sätena i bak är ju oftast helt annorlunda vinklade än i en personbil. Alla tips tas emot tacksamt!

• Svar på tråden Husbil och småbarn
  • susilusa

Hej,
    Vi var ute och bilade i sommras med hus bil. Har en dotter som då var ca 12mån. Det gick hur bra som helst hade henne bakåtvänt sittandes bakom förarsätet. Vi turades om att sitta vid henne och där fram. Allt gick hur bra som helst och det gick bara bätte och bättre eftersom man hela tiden kommer på små knep som utvecklar... Så ut och åk och ha kul!
    //Susanne

• Pixxi

Vi har husbil sen flera år tillbaka, vi har 3 barn, det funkar jättebra, den lilla får sitta fram o de stora bak. Det som är viktigt nu när ni har 3 barn är att köpa en husbil med säten o bord i mitten o inte en med soffa. Soffan finns inga bälten i.

• Mylingen
    Pixxi skrev 2008-10-22 15:04:19 följande:
    Vi har husbil sen flera år tillbaka, vi har 3 barn, det funkar jättebra, den lilla får sitta fram o de stora bak. Det som är viktigt nu när ni har 3 barn är att köpa en husbil med säten o bord i mitten o inte en med soffa. Soffan finns inga bälten i.
    Hur gamla är dina barn, eller egentligen - vilka bilskydd kör du med till dem och hur får du fast dem?
  • Mylingen

Jag menar hur får du fast bilbarnstolarna, inte barnen...;)

• Smurf83

Jag har åkt i sommar med två barn, 4mån och 2:4mån.
    Bak har vi en soffa och det funkade fint efter maken fixade till lite och stärkte säkerheten, eller vad man ska säga.

♥ Mitt hjärta klappar för Julina (f. 7/3-06) & Delisia (f. 7/3-08) ♥
  • Pixxi

Oj jag har glömt denna trådenGenerad förlåt....

Vi har haft våra stora barn från de att vi köpte husbilen i soffan bak, de har haft vanligt trepunktsbälte o hög stol. De var runt 5 år när vi köpte bilen o det har funkat jättebra. Nu är de 11 o 9. Nu sitter de bara med bälte utan stol. För ungefär 2 år sen så föddes vår lilla sladdis, hon satt i babyskyddet bak första året, då hade vi bordet nerfällt annars hade stolen inte fått plats. Nu iår satt hon i framsätet bakåtvänd som i vilken bil som helst.

Vi funderar på om vi ska ha henne bakåtvänd i baksätet nästa år. I en vanlig stol. Men jag tror vi väntar ett år till....

• Mylingen

Sätter ni de stolar som ska vara bakåtvända i den bakåtvända soffan bak?

Om allt nu går som det ska så hämtar vi en beg. husbil i morgon och den har 3-punktsbälten på alla fyra säten i sittgruppen. Min tanke är att sätta en barnstol som kan monteras framåtvänd i en vanlig bil i den bakåtvända soffan. Men det måste vara en sån där man kan använda stolens eget bältessystem. Då kan de minsta barnen åka bakåtvända men ändå "vara med" kring bordet.

Pixie - kul att höra att det finns andra familjer som håller på med detta, det verkar annars mest vara "pensiosar"! ;) Fricampar ni eller mest camping?

• Pixxi

Vad kul med en husbil Vilket märke? vi har en knaus 708g från 2003, den är vi jättenöjda med förutom att vi börjar bli trånbodda

Vi har också funderat på om man kan sätta en bilbarnstol i sätet som är med ryggen i färdriktingen så ryggen är mot ryggstödet. Den blir ju bakåtvänd fast ändå inte. Tyvärr har vi inte 3punktsbälten där.

Vi fricampar väldigt sällan.  Bor hos kompisar o på camping.... men det har hänt att vi stannat o sovit för att vi inte orkar köra längre:)

• Mylingen

Tjoho - nu är den vår! En Bürstner 532 från -00. Vi satsade på en lite mindre bil till att börja med, det känns nog stort med den för oss nybörjare. Vi tänker att det är bra med lite mindre också eftersom vi kommer att fricampa mest. Då kanske man törs köra in på småvägar utan att vara alltför rädd för att inte kunna vända eller komma fram. Den har våningssäng till de större barnen och lilltjejen får samsova i alkoven med oss några år, alternativt ligga skavfötters med mellansyrran. Våra kottar är ju rätt små ännu. Så nu firar vi och planerar kommande resor. Vi kommer att vara föräldralediga med minstingen ett bra tag framöver och vi har båda massor av innestående semester så det blir lååånga resor frampå vårkanten och sommaren. Dessutom inga skolbarn förrän till nästa höst.

Imorgon ska det monteras barnstolar, skriver mer efter det.

• Mylingen

Härlig premiärtur i höstsolen med tre kottar i bilen, alla i sittgruppen. Brio zento (cento?) funkade bra att montera i den bakåtvända soffan (med 3-pkt-bältet) till 3-åringen. Babyskydd och bältesstol (till 6-åring) i den frammåtvända soffan. Och bäst av allt - maken o jag satt tillsammans i fram, det har inte hänt sedan första föddes. Vi har alltid haft en unge i framsätet...

Nu ska vi smida semesterplaner inför våren!

• Pixxi

Vad roligt. Barn tycker det är så spännade att åka husbil

Vi är på väg att vintra in våran. Vi har inga sommardäck. Men så fort det blir lite varmare o solen tittar fram å våren så börjar våran lägtan efter att åka husbil igen

Svar på tråden Husbil och småbarn