• Anonym (LAS)

Hur tar man reda på om man är inlasad?

Jag har jobbat som vikarie på ett företag till och från under två år. Jag har ställt upp på orimliga arbetstider, flyttat föräldraledighet för att kunna ställa upp och verkligen gjort allt och lite till. Nu får jag plötsligt inget vikariat alls, inte en dag, och en av arbetskamraterna säger att han hört att de inte vill lasa in mig. Är så besviken och förbannad, men jag är inte den första vikarien på jobbet som råkat ut för detta, inte heller den sista säkert.

Hur gör man för att ta reda på om man redan är inlasad? Jag har ju varit där i drygt två år. Jag tillhör inte något fack så de kan inte hjälpa mig. Vilka papper ska jag fråga efter hos arbetsgivaren? Hjälp...

• Svar på tråden Hur tar man reda på om man är inlasad?
  • Anonym (Mai)

Ring lönekontoret, de ska ha koll på hur många dagar du jobbat.

• snapdragon

aha, mitt fel, missade att du inte är med i facket.

• Pysen

Lönekontoret ska kunna räkna ut det!

• Merle

Du ska enligt Lagen om anställningsskydd (Las) ha varit anställd som vikarie i sammanlagt mer än 2 år för att anställningen ska gå över i en tillsvidareanställning. Det är det som menas med att man är inlasad, och det är alltså inget din arbetsgivare kan bestämma om de vill eller inte vill göra.

• Fleur de Tease

I min kommun finns det en lasansvarig. så jag ringde till kommunväxeln och bad att få prata med lasansvarig. Svårare än så var det inte för mig. annars ska lönekontoret veta det..

• Anonym (LAS)

Tack för alla svar! Jag ska kolla med lönekontoret. Det finns en del av LAS som ger en förtur till längre vikariat om man arbetat en viss tid och det var väl mest det jag var ute efter. Jag tycker att det är skittråkigt att de nu tar in nya vikarier bara för att inte låsa sig vid mig, men så ser ju tyvärr tidningsbranschen ut idag.

Svar på tråden Hur tar man reda på om man är inlasad?