• Mariina

Plugga till undersköterska. Full med frågor om utbildningen!

Jag har varit arbetslös alldeles för länge nu och jag orkar inte bara gå hemma längre. Så jag tänkte försöka nå min dröm - förlossningen eller neo-avdelningen.

Alltså måste jag bli undersköterska. Så nu har jag lite frågor om utbildningen.

Kan man gå utbildningen på distans? Är utbildningen svår? Mycket matte? Vad är det för krav för att komma in på utbildningen? Hur mycket pengar kan jag få i BIDRAG från CSN? (har ett barn).

Jag har gått tre år på gymnasiet men det fattas ungefär 5 kurser (500 poäng), till ett slutbetyg.

Går det att bara läsa omvårdnadsprogrammets kurser och på så sätt få en undersköterskeutbildning?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Plugga till undersköterska. Full med frågor om utbildningen!
  • snapdragon

ingen matte överhuvudtaget, såvitt jag vet kan man läsa åtminstone en del på distans, men sen igår ju praktiker också.

• bellanbus

Den jag gick (var iofs typ 5 år sedan) var ett paket på 3 terminer där man bara läste omvårdnadsämnen och på så vis fick undersköterske-kompetens.

Jag tyckte det var en superkul utbildning på många sätt trots att jag inte jobbar som usk idag.

När jag sökte behövde man bara 9-årig grundskola för o komma in.

• bellanbus
    bellanbus skrev 2008-10-21 11:11:21 följande:
    Den jag gick (var iofs typ 5 år sedan) var ett paket på 3 terminer där man bara läste omvårdnadsämnen och på så vis fick undersköterske-kompetens.Jag tyckte det var en superkul utbildning på många sätt trots att jag inte jobbar som usk idag.När jag sökte behövde man bara 9-årig grundskola för o komma in.
    Kanske ska tillägga att jag läste första terminen reguljärt och de andra två på distans (eget val) och det funkade fint för mig.
  • Gaalen

Jag blev färdig emd den utbildningen på Komvux i Juni i år.
    Den är jättekul, knepig emellanåt men svår, det kan man nog bara bedöma själv.
    Och som tidigare skrivet här så ingår inte kärnämnen som matte osv i kurserna. Skulle i så fall vara om du vill lägga till det vid sidan av eller efteråt för att få högskolebehörighet för vidare utbildning.
    Du kan beräkna ditt bidrag och lån på CSN´s hemsida så får du se vad du kommer att få ut per månad.

Lycka till =)

• Gaalen

*glömde lite*

Och Ja, utbildningen finns på distans på massa olika ställen runtom i Sverige men du måste som sagt göra praktiken om du nu inte kan validera.

• Mr p daddy

matte A e me i grundutb men har man redan den kursen behöver mn inte läsa den igen!!

• bellanbus

Mr p daddy skrev 2008-10-21 11:20:43 följande:

matte A e me i grundutb men har man redan den kursen behöver mn inte läsa den igen!!
    Den fanns inte med när jag läste?
  • Gaalen

Mr p daddy skrev 2008-10-21 11:20:43 följande:

Inte heller under min utbildning.
    Men du kanske läste den på gymnasiet?
Svar på tråden Plugga till undersköterska. Full med frågor om utbildningen!