• Little

Vårdnadsbidraget?!

Har försökt att kolla på kommunens hemsida och lite överallt för att hitta info om vårdnadsbidraget men kan inte hitta vad jag söker, personen som har hand om detta på kommunen är sjuk för tillfället så då försöker jag att kolla om det är någon snäll männsiak här på FL som redan har koll på detta..

Vad jag vet är att man kan få  3000:-/mån per barn mellan 1-3 år..
    MEN får man jobba någonting alls under tiden?
    3000:- kommer man ju inte långt med direkt.. och är det 3000:- efter eller före skatt?
    Får man ha föräldrarpenning kvar att ta ut även om man nu inte gör detta?

Hoppas någon kan hjälpa mig?!!

Anledning att jag börjat kolla upp detta är att det tydligen är långa köplatser till dagiset och inte helt säkert att vi får platsen vi sökt i januari på storebrors dagis..

• Svar på tråden Vårdnadsbidraget?!
  • ElinC

Du får jobba hur mycket du vill, bara du inte utnyttjar barnomsorgen, däremot får du använda pengarna för att betala en barnvakt medans du jobbar.

• Little
    ElinC skrev 2008-10-21 11:30:03 följande:
    Du får jobba hur mycket du vill, bara du inte utnyttjar barnomsorgen, däremot får du använda pengarna för att betala en barnvakt medans du jobbar.
    Det låter ju faktiskt bra!
    Men nog måste barnet kunna stå i kö till dagis?
  • Little

Får jag ha föräldrardagar kvar för barnet för att få vårdnadsbidrag? så länge jag inte utnyttja dem?

• niagara

ja du får ha föräldradagar kvar. ex. du och pappan jobbar 75% var och låter ex farmor hoppa in där era arbetstider överlappar. De 3000 skattefria kr kan ni sen ex betala farmodern .. föräsdrapenninsdagarna kan ni ruva på istället =)

• Fru HH

Man måste ha tagit ut 250 dagar.

• Jenny28

Jag undrar en sak. kan man plugga på heltid på distans samtidigt och ta ut studielån?

• Busbellan
    Jenny28 skrev 2008-10-22 07:04:46 följande:
    Jag undrar en sak. kan man plugga på heltid på distans samtidigt och ta ut studielån?
    Nej, tror inte man får ta studielån samtidigt som man har vårdnadsbidrag.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Jenny28

eg är ju det löjligt då man har barnet hemma som är det viktiga.

• Jenny28

För varför ska inte en student ha samma möjlighet att lämna bort till en som passar på dagarna och betala den som en som jobbar.
    Studielån är ju våran "lön"

• Cornelias mamma Pethra

Men du får studiebidrag, vårdnadsbidraget får väl inte blandas med andra bidrag?

Svar på tråden Vårdnadsbidraget?!