• Mc angel

Vad kosta att ha en utställnings katt per månad?

Jag sak köpa en katt i Mars.... vill veta ungefär vad det brukar kosta per månad....
    Jag har en kisse just nu men det är en blandis och för tillfället så vaccineras hon inte då hon är innekatt(vet att man ska göra det endå)...

Katten jag ska köpa är en Russian Blue och jag planerar att ställa ut den och kanske senare avla på henne.....

Kan ju passa på att fråga också om nån har några erfarenheter av att ha en kattunge och en 2 månaders bebis sammtidigt?

Väntar på att vår lilla kille Max ska komma i Januari!
  • Svar på tråden Vad kosta att ha en utställnings katt per månad?
  • Birgitta2

En katt kostar ungefär 400 kr i månaden med försäkring, sand och kattmat (jag talar kvalitetsfoder som jag aldrig skulle tumma på). Sen tillkommer leksaker, kattlåda, matskålar osv som inte är så ofta förekommande. Kattbädd och klösmöbel är nästan ett måste. Veterinärkostnad kan tillkomma. Vaccineras måste den, samt avmaska då och då.

Kattunge och bebis hade jag INTE skaffat. Men det är ju en smaksak.

• Mc angel

Varför hade du inte skaffat kattunge när du har en bebis?...*nyfiken*...

vet du vad avmaskning kostar å hur ofta det ska göras?....

Tack för ditt svar...*le*

• skorpionen80

Sedan kostar ju utställning också. Resa dig och allt där såklart. Anmälningsavgift. Kattklubbsmedlemskap. Ev preparering innan med schapo och sånt. Då gissar jag bara, vet inte hur man preppar Russian blue, men de flesta raser badar man iaf.

Avel är ju också ett annat kapitel prismässigt. Tror man brukar säga att utan komplikationer går man +-0kr, om man räknar med ALLT.

• Birgitta2

Ska du börja med kattavel så tänk på att se till att samtliga veterinärundersökningar är gjorda, inkl blodprover på både hane och hona! Det kostar! Och de som är seriösa ser verkligen till att katten är genomfrisk. Det ser du inte med blotta ögat. 80% av alla katter bär på coronavirus (ses genom blodprov) som kan mutera till FIP som är dödligt. Dessa katter avlar man inte på.

Att jag inte skaffat kattunge med baby hemma beror bl a på att katter fäller. Katter har dessutom vassa klor och rivs. Du skall ha katten i många år, tänk på ett barn i krypåldern som drar i kattens svan, eller bara om den kniper tag i pälsen på katten, som kanske bits och rivs av rädsla. Synd om katten. Synd om barnet.

• medea08

Jag fick hem min senaste kattunge i september, och sonen föddes i mars. Tycker att det funkar jättebra med kattunge + bebis, men var beredd på att det inte är tyst en sekund! Det är också väldigt bra om ni har ett rum som ni kan stänga, så att bebisen får sova ostört.

Mina katter kostar ca 500 kronor i månaden per katt. I det räknar jag in mat, kattsand och försäkring (både veterinärvård och liv). Utöver det tillkommer vaccination (350 kronor/år), p-piller till honkatten och diverse tillbehör (leksaker, skålar, kattlåda som byts ut varje år, bajspåsar, klösmöbler). Är båda dina katter innekatter så behöver du inte avmaska om du inte ser några tecken på mask.

Ska man ställa ut så blir det lätt ganska dyrt, anmälningsavgiften brukar ligga på drygt 300 kronor per katt och dag. Beror på var du bor, men jag som bor i Värmland åker sällan kortare sträcka än 20 mil till en utställning. Ska du ställa ut måste du också vara medlem i en kattklubb, kostar ungefär 300-400 per år. Extra tillbehör blir det ju också i samband med utställning, pälsvårdssaker (kanske inte behövs så mycket till en RUS), burskynke m.m.

Att avla är också dyrt, RUS är inte min ras så jag har ingen koll på vilka hälsotester som görs. FiV/FelV och blodgruppering är dock standard inom de flesta raser, även HCM (scanning av hjärtat) förekommer. De tester jag nämnt går på närmare 2000 kronor tillsammans, men det beror självklart på vilken veterinär man väljer. Sedan är det ju alla kostnader i samband med själva kullen, språngavgift till hanen, extra mat och sand, vaccineringar, registrering av kattungar, id-märkning och så vidare.

• medea08
    Birgitta2 skrev 2008-10-21 14:07:15 följande:
    80% av alla katter bär på coronavirus (ses genom blodprov) som kan mutera till FIP som är dödligt. Dessa katter avlar man inte på.
    Var har du fått det ifrån? Titertest är ingenting som man normalt sett tar innan en parning. Skulle man utesluta alla corona-bärare ur aveln så skulle man inte ha mycket att avla på alls...
  • Birgitta2
    medea08 skrev 2008-10-21 14:15:13 följande:
    Var har du fått det ifrån? Titertest är ingenting som man normalt sett tar innan en parning. Skulle man utesluta alla corona-bärare ur aveln så skulle man inte ha mycket att avla på alls...
    Nej, och färre katter hade burit på det, och så småningom hade vi fått en friskare stam.
  • Mc angel
    medea08 skrev 2008-10-21 14:09:20 följande:
    Jag fick hem min senaste kattunge i september, och sonen föddes i mars. Tycker att det funkar jättebra med kattunge + bebis, men var beredd på att det inte är tyst en sekund! Det är också väldigt bra om ni har ett rum som ni kan stänga, så att bebisen får sova ostört.Mina katter kostar ca 500 kronor i månaden per katt. I det räknar jag in mat, kattsand och försäkring (både veterinärvård och liv). Utöver det tillkommer vaccination (350 kronor/år), p-piller till honkatten och diverse tillbehör (leksaker, skålar, kattlåda som byts ut varje år, bajspåsar, klösmöbler). Är båda dina katter innekatter så behöver du inte avmaska om du inte ser några tecken på mask.Ska man ställa ut så blir det lätt ganska dyrt, anmälningsavgiften brukar ligga på drygt 300 kronor per katt och dag. Beror på var du bor, men jag som bor i Värmland åker sällan kortare sträcka än 20 mil till en utställning. Ska du ställa ut måste du också vara medlem i en kattklubb, kostar ungefär 300-400 per år. Extra tillbehör blir det ju också i samband med utställning, pälsvårdssaker (kanske inte behövs så mycket till en RUS), burskynke m.m.Att avla är också dyrt, RUS är inte min ras så jag har ingen koll på vilka hälsotester som görs. FiV/FelV och blodgruppering är dock standard inom de flesta raser, även HCM (scanning av hjärtat) förekommer. De tester jag nämnt går på närmare 2000 kronor tillsammans, men det beror självklart på vilken veterinär man väljer. Sedan är det ju alla kostnader i samband med själva kullen, språngavgift till hanen, extra mat och sand, vaccineringar, registrering av kattungar, id-märkning och så vidare.
    Toppen att höra att du inte upplevt det som ett problem med kattunge å bebis....
    Vi kommer att ha många dörrar att stänga i vår nya lägenhet som är på 85 kvm....har en vännina som har 4 katter å bebis å hon lät aldrig katterna gå in i sovrummet där bebis sov.... d e nog en rätt bra regel....

oj ja d blir ju mkt med utställningsresor å så... vi börjar väll här hemma i Sthlm... har d rätt bra eftersom det annordnas ganska många utställningar här....
    det där med burskynke verkar vara en dyr grejj.. har du några tips på billiga säljare av sådanna så skicka gärna en länk elelr så...*le*
  • Majsan70

Mina katter kostar ca 500 kronor per månad i mat o försäkringar. Sen tillkommer, vaccinationer, avmaskningar, alla blodprover, ultraljudsscanningar, parningasavgifter, regbevis osv osv osv. Som till kommer med avel samt utställning.

En liten fotnot till er som diskuterar FIP!

Har ni läst de nya rönen om att det är genetiskt när, var, hur o på vem coronaviruset muterar?!

• medea08

Mc angel skrev 2008-10-21 14:58:29 följande:

Toppen att höra att du inte upplevt det som ett problem med kattunge å bebis....Vi kommer att ha många dörrar att stänga i vår nya lägenhet som är på 85 kvm....har en vännina som har 4 katter å bebis å hon lät aldrig katterna gå in i sovrummet där bebis sov.... d e nog en rätt bra regel....oj ja d blir ju mkt med utställningsresor å så... vi börjar väll här hemma i Sthlm... har d rätt bra eftersom det annordnas ganska många utställningar här.... det där med burskynke verkar vara en dyr grejj.. har du några tips på billiga säljare av sådanna så skicka gärna en länk elelr så...*le*
    Nej, jag tror absolut inte att det är några problem med katt och bebis! Det var meningen att vi dessutom skulle parat våran hona nu i höst när sonen är 6 månader, dock så visade hon sig ha ett lindrigt hjärtfel så hon får bli glad kastrat istället.

Åh, ni utgår från Stockholm! Härligt, dit reser jag ofta för att ställa ut mina katter. Ordnas ju en hel del utställningar där, och även flera i städerna runt omkring.
    Burskynke behöver inte alls vara dyrt! Jag syr mina själv, superenkelt. Jag (som egentligen är kass på att sy) fixar ihop ett enkelt burskynke på bara ett par timmar. Kanske något att dona med i väntan på bebis och kattunge?

majsan70: Nej, det har jag missat! Var finns det är läsa?
  • Mc angel
    medea08 skrev 2008-10-21 21:51:52 följande:
    Mc angel skrev 2008-10-21 14:58:29 följande: Nej, jag tror absolut inte att det är några problem med katt och bebis! Det var meningen att vi dessutom skulle parat våran hona nu i höst när sonen är 6 månader, dock så visade hon sig ha ett lindrigt hjärtfel så hon får bli glad kastrat istället.Åh, ni utgår från Stockholm! Härligt, dit reser jag ofta för att ställa ut mina katter. Ordnas ju en hel del utställningar där, och även flera i städerna runt omkring.Burskynke behöver inte alls vara dyrt! Jag syr mina själv, superenkelt. Jag (som egentligen är kass på att sy) fixar ihop ett enkelt burskynke på bara ett par timmar. Kanske något att dona med i väntan på bebis och kattunge? majsan70: Nej, det har jag missat! Var finns det är läsa?
    Åh vad tråkigt att höra om er hona som har hjärtfel... men dte är inget allvarligt för hennes del eller?.... min hund hade hjärtfel...jätte tråkigt.....fick nyligen avlivas....så det är hemskt ledsamt(dock bör det kanske tilläggas att han blev 14 år gammal)....hoppas er kisse inte har det så farligt....

Ja men precis i Sthlm händer det mkt.... gälelr ju att man e aktiv i början när den är kattunge har jag hört så den vänjer sig vid utställnings miljön.... jag var på min första utställning(som besökare) förra helgen å det var ju smått kaotiskt....tihi....katter som fräste hit å dit på varandra....

Gud asså jag har sett att det finns mkt beskrivningar på hur man kan sy sina egna men jag tror faktis inte jag pallar det....lol... är verkligen inge bra alls på sånt...haha.... men iof får man ju det så som man vill ha det....*le*.... kanske får försöka iaf....

Vad för färg på skynke tycker du framhäver en blå ryss?.... hört att sånt e ju rätt viktigt...tihi
  • Majsan70

Ojoj, jag vet inte riktigt, Jag har fått infon av min uppfödare. Jag återkommer när jag vet mer om det hela!

Men under tiden länkar jag till en annan artikel där de även benämner genetiken. Intressant läsning hursomhelst.
    www.katter.nu/birma/UG.FIPartikel.htm

• Havanna82

Vad definierar du som utställningskatt? Ska du ställa en gång per år eller två gånger i månaden? Jag brukar räkna på ungefär 1500/katt/helg med alla omkostnader (betydligt dyrare om du ska ha hotell). Så kan du ju räkna vad det blir om man ställer en gång per år, eller 10 gånger per år ;)

Avel är ett helt annat kapitel, rent ekonommässigt!

• Majsan70
    Havanna82 skrev 2008-10-22 19:18:14 följande:
    Vad definierar du som utställningskatt? Ska du ställa en gång per år eller två gånger i månaden? Jag brukar räkna på ungefär 1500/katt/helg med alla omkostnader (betydligt dyrare om du ska ha hotell). Så kan du ju räkna vad det blir om man ställer en gång per år, eller 10 gånger per år ;)Avel är ett helt annat kapitel, rent ekonommässigt!
    Vad räknar du in i de 1500? Blir bara lite nyfiken. *S* Den summan kommer vi inte upp i ens med bensinpengar.
  • Havanna82

Om jag räknar på min senaste utställning så såg kostnaderna ut så här:
    Jag räknar anmälningsavgifter 600 kr (1 katt - två dagar, jag ställde iof 3st).
    bensin 750 kr
    Lunch under dagarna 100 kr
    Fika 50 kr
    Köpte lite smågrejer till katten 150 kr
    Kokarder 60 kr

Totalt: 1701 kr.
    Då bodde jag gratis under helgen, så det kostade ju ingenting!
    Detta handlar om en sträcka på 25 mil, en väg, vilket är ganska vanligt här uppe ;)

Om man nu ska ha en "utställningskatt" (enl TS) så får man ju även räkna med att åka utomlands för att plocka cert. Det kan bli en del i bensinkostnader, boende, kanske rabiesvaccin osv.
    Att åka till Norge en helg är inte direkt billigt.

Det går säkert att komma undan billigare, som tex att ta med egen mat, inte köpa något på utställningen osv. Tyvärr är det dyra anmälningsavgifter och speciellt dyra resekostander!

• Havanna82

Sorry, jag menade inte 1500kr/katt! Det blir ju helt fel.
    Jag menade 1500 kr/helg om man ställen en katt :P
    Anmälningavgift är 600/katt och helg om man ställer fler;) Bensinkostnaderna bli ju detsamma.

• Mc angel

Bra att veta vad det kostar ungefär när man blir lite mer van och seriös.... jag är ju som sagt nybörjare dårå och jag tänkte börja att ställa ut på Sthlms utställningarna eller ev lite längre bort....
    Vet ju att man bör träna katten ofta å ställa ut mkt i början för att den ska vänja sig så vi får se.
    Som tur är så bor jag ju inte lika långt bort som du så jag slipper bensin kostnader på de utställningar som ligger nära sthlm....*ler*

det e verkligen toppen å få höra allas råd och beräkningar... ger en ett bra perspektiv...

Fick igår en bild på pappan tilld en förhoppningsvis blivande kattungen...*ler*....skit snygg kille!

• Majsan70
    Havanna82 skrev 2008-10-23 10:00:55 följande:
    Sorry, jag menade inte 1500kr/katt! Det blir ju helt fel. Jag menade 1500 kr/helg om man ställen en katt :PAnmälningavgift är 600/katt och helg om man ställer fler;) Bensinkostnaderna bli ju detsamma.
    HIHI!¨
    Vi ställer enbart i närheten och inte hela helger om vi kan slippa. Varken vi eller katterna gillar det. Vi är iofs inte särskilt intresserade av att ställa alls utan gör det mest för att uppfödaren gärna vill det.

Vi lägger istället vår energi på aveln o allt som skall till där. *S*
  • Havanna82

Majsan70: Jag förstår hur du menar! Och just därför undrade jag lite vad TS menade med begreppet "utställningskatt". För det kan ju ligga både väldigt mycket pengar och mindre pengar i det. Helt enkelt vad man gör det till!
    :)

Bor man söderut (söder om Sundsvall;)) har man ju även tillgång till tåg, vilket underlättar en del!

Lycka till med nya katten!

• LillaFlingan

Birgitta2: Rivs alla katter?? Våra rivs verkligen inte?!
    De är hur snälla som helst och skulle aldrig göra någon förnär, såvida man inte gör illa dem och då försvarar dem sig JU?!

Jag har åkt på en hel del utställningar genom åren, och det är SÄLLAN som korthårskatter badas.. ;)

SÅ en RB behöver du nog inte hålla på och bada o ha dig ts..

DÄremot så det du behöver inför en utställning är:
    Kattklubbsmedlemskap - minst 300kr/år
    Giltiga vaccinationer - kattungen är fullvacc ett år framåt när du fått hem den från uppfödaren
    Idmärkt från att den är 10mån, är vanligt att uppfödaren även gjort detta innan den flyttat hemifrån..
    Burskynke till utställningen, du kan välja att sy eget, men är lättast att köpa och kostar från 400:- och uppåt..
    Transportbur är ett måste för att öht komma in på utställningen med katten..;)
    Du behöver också ha anmält dig till utställningen i god tid.. minst 300kr tar de i avgift.

Att vacc en katt varje år kostar ca 300-500:- beroende på veterinär, men den skall vara vacc mot kattsnuva&kattpest.

kan även vara bra att då hitta en uppfödare som brukar ställa ut för att få gå med denna som även lär upp dig, för att ställa ut för en nybörjare är minst sagt FÖRVIRRANDE!! =)

likaså vad gäller avel.. det är kostsamt och ofta förlorar man mer än vad man får tillbaka i form av pengar då.. ;)

jag kan ju inte säga vad som är rätt för er, men en kattunge överlag är väldigt krävande i början, gäller att uppfostra den rätt också och ha tid för den... :)

och.. använd ALDRIG en blomspruta att uppfostra med om du ska ställa ut katten!!!;) vid domarborden på en utställning så rengör de efter varje katt med en sådan, och givetvis har de förståss sanitetsmedel i, men ändå detta är något som kan få en redan uppstressad katt på en utställning formligen vettskrämd om man valt att uppfostra den med vattenspruta när den är på saker osv som den inte får....

Lite tips från lilla mig =)

LYCKA TILL med kattköpet =)

Svar på tråden Vad kosta att ha en utställnings katt per månad?