Torr hårbotten....
Min tjej på 4 år har fått väldig torr hårbotten.....ser nästan ut som om hon fått skorv igen.....Knepigt! Det har hon inte haft innan, och vi har inte bytt schampo eller så. Vi använder schampo för barn. Vad gör man åt detta??
Min tjej på 4 år har fått väldig torr hårbotten.....ser nästan ut som om hon fått skorv igen.....Knepigt! Det har hon inte haft innan, och vi har inte bytt schampo eller så. Vi använder schampo för barn. Vad gör man åt detta??
Ingen??
Mjälleksem kan man få och det ser ut ungefär som skorv tror jag... Testa apotekets mjällschampo, finns utan parfym..
Det är jag inte säker på faktiskt... Kanske kan vara värt att kolla med läkare först.. Är tjockare än vanligt mjäll och bildar väl mer av en beläggning. Kliar också. Vet att det är det som skiljer från mjölkskorv, just att det kliar.
Nån som vet vad man gör åt detta mjälleksem? Ska jag ringa och höra med BVC-tanten? Hon har så långt och fint hår annars......synd att ha sånt i hårbottnen....och jag är orolig för att det blir sånt där extremt....som man ser endel har ibland.... där hela hårbottnen är fulla av tjock beläggning..
Det finns ett medel på apoteket som hjälper bra mot just torr hårbotten. Minns inte vad det heter, men fråga på apoteket!
Jag tycker du ska börja med att prova det innan du provar mjällschampoo, dom är ganska starka och kan göra det mycket värre om det är något annat än mjäll hon har.
vanlig olja kanske kan vara nåt om hon bara är torr... Du kan säkert fråga om råd på apoteket, de kan rätt mycket. Annars bvc eller distriktssköterskan kanske.
jag använder ett schampo som är mot torr hårbotten,ej mjällschampo. det finns o köpa på apoteket. kostar ca 50 kr.
Innan jag hittadedet hade jag stora problem men nu e det så fint så fint
Barn har ju inte mjäll... men på apoteket finns det en produkt som heter.. " återfuktande gel för torr hårbotten" den är jätebra.. man droppar på hårbottnen och masserar in lite, håret blir inte fett av det.
Annars kan det ju bara bero på vanliga hudavlagringar, som vi alla har, även i hårbotten, periodvis mer än vanligt... och försvinner av sej själv... laborera inte med schampon på ett barn, dom ska ha milda barnschampon i sitt hår...
mimmi 1 skrev 2008-10-22 10:33:07 följande:
Mamma S skrev 2008-10-23 18:22:23 följande: