• Toyan

Gonal F vs Menopur........ Äggresultat??

Lite panik.. Skall göra mitt 3 IVF-försök och har tidigare fått bara 4 ägg trots hög dos Gonal F (300)

Vill ju såklart få fler ägg så man kan få långtidsodla och kanske få nga till frysen.

Har hört att Menopur ger bättre äggkvalitet och fler ägg medans Gonal F är mer äggblåsestimulerande.

Vill höra om era resultat med det ena eller andra eller båda i kombination.

Vill få lite tips :) så man kan få lite hopp tillbaka!

• Svar på tråden Gonal F vs Menopur........ Äggresultat??
  • IaF

Hej!

Jag har också haft Gonal F (långa metoden) vid mina två första IVF-behandlingar. Samma dos som du. Första gången fick jag 7 ägg, tillbaka 1 och 1 till frysen. Andra gången fick jag 3 ägg och 1 tillbaka.

Nu vid vårt tredje försök så bytte läkaren metod till den korta metoden med Menopur. Jag blev alltså inte nedreglerad utan började spruta på dag 2 i menscykeln. De sa att det kan ge bättre kvalitet på äggen och fler. Den här gången fick de ut 13 ägg. Jag fick tillbaka 2 embryo i söndags. Vi ville inte frysa några så jag vet inte om det var några som var ok att frysa.

Så för mig har det än så länge hjälpt att byta metod och läkemedel.

Lycka till med ditt tredje försök!!!!! Själv får jag reda på hur det har gått den 30 oktober.

Jag kan också säga att jag mådde mycket bättre fysiskt under den korta metoden.

• Toyan

Tack för ditt svar, det gav hopp :)

Det blev ju en mkt bättre skörd med menopur!

Jag skall hålla tummarna för Er och Era twins :)

-Hoppas på fler solskenshistorier-

• Simba79

Jag hade Puregon första IVF:en, men det är precis samma som Gonal-F, bara annan tillverkare.

Med Puregon fick vi 3 befruktade ägg av de 7 som var tillräckligt mogna att göra ICSI på. De delade sig inte så bra. Fick tillbaka ett 5-celligt, de övriga var 2-celliga.

Med Menopur fick vi 5 befruktade ägg av de 6 som var tillräckligt mogna för ICSI. 3 av dem fortsatte att utvecklas fint så om det hade varit 2-dagars odlat hade vi nog fått två till frysen. Vi fick tillbaka en fin blastocyst på dag 5. De andra två bra befruktade äggen var något sena så de frystes aldrig. Jag blev gravid men tyvärr så varade det inte så länge.

Så för mig var det mycket bättre med Menopur så nu tredje försöket är det också Menopur som gäller.

Häng gärna på här om ni vill: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m36621620-46.html

• Toyan

Tack Simba79!

Det verkar ju än sålänge som att menopur är toppen!

• Toyan

Någon mer som har erfarenhet av menopur/gonal F ????

• Toyan

Puffar lite till...

Finns det ingen mer med erfarenheter av Menopur??

Blir jätteglad för inlägg! Är deppig och behöver få lite hopp!!!

• Pimpinellan

Tar min historia även här för din skull Toyan!
    Första IVF:en: Puregon 225,fyra ägg,men inget befruktat trots ICSI.
    Andra försöket: Menopur 300,sex ägg,fem befruktade både av vanlig IVF och ICSI,en till frysen. Gravid,men MA.
    Tredje försöket: Menopur 375 och korta metoden. Återstår att se slutresultatet.

• pp08

Toyan: jag har ingen erfarenhet av Gonal, men har använd Puregon och Menopur. Här kommer min statistik.

38 år
    IVF1: Puregon 250, 5 ägg, 4 omogna, 1 toppenembryo (inte gravid)
    IVF2: Menopur 300/225, 8 ägg, några omogna, några dubbelbefruktade, 3 normal befruktade, 1 toppenembryo (inte gravid)

IVf3: Menopur korta metoden 300, 7 ägg, 4 normalt befruktade, 3 toppenembryo ( 2 till frysen, 1 till mig (gravid v.7+2) )

Menopur/korta metoden fungerade alltså bäst för mig.

• jennyz

Härligt att ni delar med er av era erfarenheter, själv har jag bara testat Gonal F, 2 ggr, har fått mång ägg, en hel del har befruktats också men sedan utvecklas de inte så bra, första gången fick jag en till frysen efter långtidsodling av 19 befruktade och andra gången två till mig och ingen till frysen efter 7 befruktade... Ska kanske prata med läkaren om att testa menopur denna gång, vill ju hellre ha färre och bättre kvalitet på dem så de klarar sig hela vägen... (som ni förstår så har jag testat minus alla ggr...)

Man kan ju tycka att jag reagerar bra på behandlingen, men som sagt var så är det ju inte antalet som räknas...

När är det våran tur?????????
Svar på tråden Gonal F vs Menopur........ Äggresultat??