• SkönaGG

Kan man cykla med cykelvagn på vintern?

Håller på att fundera på hur vi ska frakta barnen till och från dagis när jag börjar jobba i februari.
    Min man kommer att lämna och jag hämta.
    Funderar på att cykla då vi har en vagn att hänga bakom och båda har cykelavstånd till jobbet men vet inte om man vågar köra med tre barn (1 i stol på pakethållaren och 2 i vagn bakom) när det blir halt.
    Hur hade ni gjort?

A 2004 & B 2006 & C 2007
  • Svar på tråden Kan man cykla med cykelvagn på vintern?
  • Jessa med 3

Vi har använt cykelkärran på vintern - jag tycker det känns mer OK än cykelstolen när det är halt: om jag vurpar välter cykeln och stolen men inte kärran... Enda nackdelen är att det blir ganska tungt med kärran i snömodd!

• SkönaGG

ok. Nu kommer jag behöva ha både stol och kärra.

A 2004 & B 2006 & C 2007
  • Jessa med 3

Jag cyklar året om, men vet inte om jag skulle orka med både stol och kärra vintertid. Det blir ganska tungt, som sagt. Men med vinterdäck har man riktigt bra fäste - jag har både fram och bak och halkar inte det minsta. Känns mer säkert än att GÅ i halt väglag.

• SkönaGG

har du vinterdäck på cykeln, vagnen eller både och?

A 2004 & B 2006 & C 2007
  • Tilda å Jimmy

Får jag fråga en sak ang. cykelkärra... säkert en dum fråga, men men... När kan man börja cykla med barnet däri? Är de nånsin för små lixom? Jag har fått för mig att man borde kunna ha babyskyddet däri, när de är för små för att sitta i "cykelstol/sadel" eller vad det heter.... eller?

• Jessa med 3

I vissa cykelkärror finns det en insats tror jag, så man kan ha ett riktigt litet barn där. En sån har inte vi. Vi köpte vår när barn nr 2 var knappt ett år gammal. Det känns som om de bör kunna sitta riktigt bra och stadigt innan det är OK. Det känns dock lättare att ha ett barn under året i kärran än i cykelsadel - vår förste son flämtade så när han fick vinden i ansiktet...

Jag kör med vinterdäck på cykeln - kärran slirar inte på det sättet, den hänger ju liksom med cykeln... Vi har alltid hjälm på våra även i kärran - känns självklart för oss, men jag ser många som inte har det.

• Trileia

Skaffa en lapp-pulka annars, där kan du säkert knöla ner tre barn och sen cykla framför. Det är ju långa skenor som man fäster i en sele som man har på överkroppen.
    Vurpar du då så välter kanske pulkan, men fallet blir ungefär 2 cm

• SkönaGG
    Trileia skrev 2008-10-22 17:47:49 följande:
    Skaffa en lapp-pulka annars, där kan du säkert knöla ner tre barn och sen cykla framför. Det är ju långa skenor som man fäster i en sele som man har på överkroppen.Vurpar du då så välter kanske pulkan, men fallet blir ungefär 2 cm
    Tack för dagens skrattSkrattande

Tyvärr bor jag i stockholm så det finns inte så mycket snö bara modd.
    A 2004 & B 2006 & C 2007
Svar på tråden Kan man cykla med cykelvagn på vintern?