• Marre79

kemisk kastrering

nån som har gjort en kemisk kastrering på sin hund
    blir det samma effekt av kemisk kastrering och vanlig kastrering
    har nämligen en hane som har börjat dominanskissa hemma och funderar på att göra en kemisk kastrering

• Svar på tråden kemisk kastrering
  • maximum

Jag gjorde det på min hund i våras och det blev en viss skillnad.
    Jag gjorde det för att han har för mycket manliga hormoner i sig och juckar på alla andra hundar och barn.
    Han bättrade sig men allt försvann inte.
    Men det är så olika. Sprutan skulle hålla 6-12 månader. Våran höll i 4.
    Nu har jag kstrerat honom helt då jag såg att sprutan hade effekt så har ju en riktig kastrering full effekt.

• Marre79

ok, ja man vill ju gärna se att det ger effekt innan man gör en riktig. tyckte du att din hund blev lugnare efter den kemiska kastreringen

• maximum

Ja han lugnade sig men han visade forfarande tendenser till att vilja jucka på vissa hundar.
    Annars blev han rätt slö också. Det var skönt då han är väldigt livlig. Han var liksom nöjd med mindre.
    Det kostar ju endel att kastrera så det bästa är ju att testa med spruta först.
    Har du provat med fy-spray där han kissat? Finns att köpa i djuraffär.

• Marre79

ja, har testat att spraya, men han kissar ändå fast sprayen tar bort all lukt
    han är ganska livlig, så det vore skönt om han lugnade ner sig oxå
    har en äldre han hund till så jag antar att det är därför som han kissar

• GrönaDruvan

Finns annars chip du kan sätta i nacken. Ska tydligen vara bättre än sprutan. Har inte testat själv, men gick en hundutbildning nyss där flera lärare med stor hundvana sa detta.

• maximum
    Marre79 skrev 2008-10-21 18:59:59 följande:
    ja, har testat att spraya, men han kissar ändå fast sprayen tar bort all lukthan är ganska livlig, så det vore skönt om han lugnade ner sig oxåhar en äldre han hund till så jag antar att det är därför som han kissar
    Hur gammal är hunden? Som du säger. Det är nog för att ni har en till hanhund. Konkuransen om reviret.
    Min hund är 4år. Han har fått för vana att kissa inne på nätterna. Varför vet jag inte. Han klarar sig i flera timmar på dagen, själv men inte på natten. Vet inte vad jag ska göra.
  • maximum
    GrönaDruvan skrev 2008-10-21 19:02:16 följande:
    Finns annars chip du kan sätta i nacken. Ska tydligen vara bättre än sprutan. Har inte testat själv, men gick en hundutbildning nyss där flera lärare med stor hundvana sa detta.
    Vad kostar det. Är det typ p-spruta? är nyfiken. Har ju som sagt kastrerat honom nu.
  • Marre79

hunden är 3 år
    chippet kostar runt 1000 kr enligt en veterinär här i göteborg
    ja, det är verkligen irriterande när de kissar inne. har en liten som kryper runt och det är inte trevligt när man märker att man har pölar på golvet, hoppas att detta hjälper nu

• maximum

Ja- och tyvärr ser man inte alltid kissfläcken dirskt heller. Inte när den är "märkt" det är ju bara lite ibland. och det är ju inte heller kul när man upptäcker den först när man moppar golvet.

• GrönaDruvan

Ja, vet inte vad chippet kostar, men Marre79 verkade veta
    Hör dig för lite vad du tycker verkar bäst, men det var iaf det dom rekommenderade. Jag förstod det som att det är ett chip man sätter i nacken som slutar verka efter ett tag, och då kan man ju se om kastrering är något för eran hund. Ibland kan man tro att kastrering är det bästa, när det i själva verket är sämre. Vissa hundar som verkar "tuffa" och som man tror blir bättre med kastrering, kan vara så att de har för lite av testosteron och behöver det lilla det har. Eftersom de har så lite så är de ösäkra och verkar arga och tuffa istället. Verkar dock inte vara det när du har en huns som urinmarkerar så.. Prata med en duktig veterinär så ni kommer fram till den bästa lösningen för dig och din hund!

• rymdhunden

1) Går ni lydnadskurs med hunden/arna? Brist på ledarskap kan leda till markering inomhus.

2) Om ni ska chippa, kolla NOGA upp det innan - både med olika veterinärer och andra som gjort det. Har själva gjort det på vår hund och ångrar det bittert. Har kollat runt bland andra hundägare som även de chippat och samma sak där - tidigare kärnfriska hundar som efter 4-5 månader med chip plötsligt blivit allergiska. Slumpen..?

Svar på tråden kemisk kastrering