• Zebelon

Tips för att lära bebis sova i egen säng?

Min tjej är 7 veckor nu och vägrar sova någon annanstans än i bärsele eller famnen på dagarna. Ja, hon kan somna i vagnen oxå, men hur kan man vänja henne att sova i spjälsängen eller i vår säng som hon sover i på nätterna? Tips önskas oxå hur man vänjer bebisar med att sova i spjälisen under nattetid.
    Tack på förhand

• Svar på tråden Tips för att lära bebis sova i egen säng?
  • Zizzla

Hm, funderar lite på det där med att säga att bebisen "vägrar" sova nån annastans. Hur funkar det, reser hon sig upp och går iväg?!

För mig har det aldrig varit några problem. Med en gång jag kom hem från BB har jag lagt ner honom i sin babykorg och sen har han somnat där.

Bebisar vill ju ha det trångt omkring sig så vad du kan göra är att rulla ihop en handduk och lägga bakom ryggen på henne och sen stoppa om täcket/filten hårt omkring henne, kanske en napp också för att komma till ro.

• Cybermum

Jag bäddade mysigt med en speciell filt, en nalle som endast ges vid sovstund, lagom stor för att vara i famn på nyfödd...
    Nu sover min 1 åriga dotter med sin nalle och filt överallt, på dagis madrassen, vagnen och i sin säng utan problem.....
    Gör rutiner och väl bäddat, så brukar det lösa sig, hon är ju ännu så liten, det är klart att hon vill sova i din famn ännu, det kan underlätta sen när hon blir större...Ha lite tålamod, Lycka till!

• Linsen

Vi tog i början bort ena långsidan på spjälsängen och band sedan fast hans säng med våran. På så sätt låg han nära mig på nätterna, men ändå i sin egen säng.
    Sedan när han började röra sig mer satte vi tillbaka sidan och då var han ju redan van att sova hela nätterna i sin säng.
    Detta räddade även vår sömn för jag kunde inte koppla av när han sov mellan oss.

• Ninni73

Hej,

Sån var min son Alvin oxå i början men sen helt plötsligt sov han i eget rum och i egen säng. Jag tror han var cirka 10 veckor då. Så det är nog ingen idé att stressa utan det kommer när det kommer. Och er lilla tjej är ju bara 7 veckor. Kan ni inte bära över henne till egen säng när hon somnat? Eller vaknar hon då? Vår son vaknade alltid när jag försökte lägga över honom i hans säng så det gick aldrig. Nu är han snart fyra månader och har börjat strula lite med sömnen och maten men jag tror det beror på att han växer mycket just nu och vill ha mer mat. Rutinerna ändras ju hela tiden;o)

• Zebelon

Inte går hon iväg heller, hon är 7 veckor! Men hon skriker sig blå och jag kan inte lämna henne sådan.
    Jag har haft en korg till henne som vi hade i en vajer i taket som guppade.Det fungerade bra tills för 3 veckor sedan då hon slår upp sina blå så fort hon lagts där och är jätteledsen.
    V har då bärt runt på henne tills hon somnat.
    Nattetid går det hyfsat så länge hon nästan ligger på mig och i bland även på mig.
    Tack för alla era tips. Ska pröva dem.

• tomtan

min son är oxå 7 veckor, idag.
    han sover i sin säng, med sin gosefilt, sitt täcke och min svettiga t-shirt.
    han sover från 21.00-05.00 sen ammar jag och sen somnar han om och vaknar igen vid 10-tiden.tipset om tröjan fick jag av mamma-och det funkar!!!!
    hans täcke hade vi i vår säng i 6 veckor, så det luktar "gott".

lycka till

• foxy

Barn vill vakna där dom somnade å dom vill ligga på samma plats varje natt hela natten.. läste jag.. å de e viktigt att skaffa rutiner, gör samma procedur varje kväll tex tvätta av, byt blöja, å sätt på pjamas, mata, rapa, släck ner å dämpa ljudnivån en aning- visa att nu e de natt nu ska vi sova.. lägg henne där du vill ha henne sjung en vaggvisa(samma varje kväll) å tipsen om gosefiltar å svettiga tröjor e bra.. vagga henne gärna i rumpan men sluta precis innan hon somnar för så som hon somnar vill hon oxå somna om... kvällsrutinen behöver inte vara lång de räcker med en el två grejer man gör VARJE kväll å hon vänjer sig fort inom en vecka kommer hon säkert somna i sin säng.. va konsekvent bara. ta inte upp på en gång hon gråter.. om du måste ta upp så börja inte gå omkring.. trösta lite tills hon lugnat sig å lägg ner igen då kan de va bra å ta vaggvisan en gång till för å markera igen att nu e de natt...

• Johnna

Man brukar säga (enligt litteratur jag läst etc) att barn under 3-4 mån inte kan somna själv, utan behöver föräldrarnas hjälp. Ideal ålder för att lära barn somna själv i egen säng är vid 4 mån. Vi testade då och då fungerade det direkt. Innan gjorde vi så här:
    Vid 6 veckors ålder. Somnade i famnen (ev ammades till sömns), i en filt. När han somnat höll vi honom ca 10 min och lade sedan ner sonen (kvar i filten så värmen följde med) i vaggan. Där sov han ca 4 tim innan nästa matdags.
    Vid 3 mån, somnade på vår säng (ev ammades till sömns). Lyftes över till egen säng efter ngn timme. Sov där ca 4 tim, innan nästa matdags.
    Vid 3 ½ mån - avväjning från att äta sig till sömns. Sen höll vi stenhårt på det! Fick ta hjälp av napp.
    4 mån - somnade själv i egen säng med napp och min tröja som snutte.
    5 mån slutade nattamma.
    6 mån - sover hela nätter i egen säng, i eget rum.
    Instämmer med föregående om att göra det lite trångt i sängen med filtar etc. Det brukar bebisar gilla.
    Lycka till!

• AnnaZ

Jag vill bara skriva en rad för jag känner SÅÅÅÅ igen mig!

Vi bar och bar och så fort vi la ner honom grät han. Han tyckte inte om att ligga själv alls. Ligga på skötbordet och byta blöja var särskilt jättehemskt - länge. Stoora protester!

Min BM peppade mig och sa att "han har bara flyttat från inuti din mage till utanpå" - och han kände sig verkligen tryggast när vi bar honom.

Jag visste inte då ngt om bärsjalar men till nästa bebbe (23/10 !) har jag redan köpt en bärsjal (och bara för det så kommer säkert denna bebis inte alls att vilja bli buren! *fniss*).

Försök ta det lugnt och njut av bebisen! Snart är han stor och springer ifrån er - det är en så kort tid man "måste" bära!

Stor kram från Anna

Svar på tråden Tips för att lära bebis sova i egen säng?