• hoppan

Ni som lyckats med syskon

Har en underbar son som kom till med hjälp av IVF. Vi har bestämt oss för att inte gå igenom några fler behandlingar eftersom vi inte orkar med den bergochdalbanan igen. Däremot har vi sagt att vi ska försöka på egen hand (man hittar ingen förklaring till vår tidigare barnlöshet)och har vi tur så kanske vi kan lyckas få till det :o)

Problemet är att jag vill inte att glädjen över vår son ska förbytas till den ångest och ledsamhet man kände varje månad när mensen kom. Därför tvekar jag lite med att sätta igång och försöka. Så jag behöver pepp-historier från er som lyckats på egen hand med syskon. Eller från er som försöker och tycker att livet är helt okej fast inte plusset på stickan har dykt upp än.

• Svar på tråden Ni som lyckats med syskon
  • cirkel

Hej!
    Mirakel händer!
    Vi har en dotter som kom till mha IVF. Båda mina äggledare var helt igentäppta enl 2 spolningar, men nu väntar jag ett litet mirakel som kommer att födas lite drygt 19 månader efter dottern.
    Dock hade jag ju absolut inga som helst förväntningar på att det skulle gå att bli gravid naturligt, så jag slapp ju den frustrationen och ledsamheten man har när man försöker och inget händer...

Flera i den tråder jag "hänger" i här på FL, som alla har haft svårt att bli med barn är redan gravida, så förhoppningsvis går det även för er.
    Lycka till!

• Dykare

Hej Hoppan, vill bara upplysa dig om att du inte är ensam i din sits. Tyvärr var jag själv så sent som idag framme med teststickan, trots att jag fortfarande ammar min lilla. I vår värld tror vi ju alltid att kanske kan oturen ha vänt och ett mirakel inträffat. Dumma oss. Försöker tänka på att vi ju faktiskt slipper bygga ut om vi bara har ett barn och dessutom kan vi slösa all kärlek på vår lilla pojk.

• hoppan

Det där med att slippa bygga ut känner jag igen mig i :) Det sunda förnuftet säger att vi har det bästa och att vi inte behöver mer, men sen finns det där lilla hoppet, vem vet kanske det funkar nu....

• Min dotter M

Hej
    Jag har också en dotter som kom till genom IVF, vi sa också att vi inte skulle göra några försök utan hoppas att det skedde på naturens väg! Vi försökte mer än 1 1/2år efter vår dotter föddes men det ville sig alldrig. Tyvär kom vi nog in i den där tråkiga jobbiga tiden som jag kom ihåg, nu måste vi ha sex.... Det blev ett jobb igen ingen glädje.
    Alla mina vänner sa till oss att men ni ska ju vara glada att nin har lilla M, ja men det handlar inte om det, jag vill att hon ska få någon att växa upp med, bråka med någon, söka tröst hos någon så som syskon gör!
    Men längtan efter ett syskon blev för stort och vi hade ju tre "ägg" kvar i frysen. Men tyvär var var det inget som tog sig, vi betalade allt själva. VI hade även bestämt oss för att inte göra en ny IVF behandling med Äggplock osv...
    Men även där kunde jag inte ge upp... Vi bestämde oss hastigt och lustigt, vi kontaktade en ny privat klinik. Gick igenom allt det där en gång till.
    Men nu sitter jag här med ett testdatum som är imorgon, men jag är äntligen gravid. Jag tjuvtestade idag...

Jag vill så gärna att hon ska få ett syskon! Därför gick jag igenom allt detta. Pengar är inte allt i livet.

Kramar till er och jag hoppas att det löser sig!

• BEJA

Vår första son kom till "på ett litet kick" på naturlig väg. Men sedan då vi började planera o "kämpa" för bebis nr 2 så tog det stop. Hur vi än vände o vred på det hela så lyckades vi inte. Genomgick hormonbehandlingar, undersökningar, testade allt från naturmediciner till ivf men inget resulterade i + o det hittades heller inget fel. Efter mer än 5 år i barnverkstan så "gav vi upp" o lade barnagörandet på hyllan. Vi bokade en Thailandsresa i hopp om att få tankarna på annat för en stund..en månad eftet det så blev jag gravid "bara sådär" =D

O en sak jag lärt mig genom livets hårda skola är att man aldrig ska ge upp, då man minst anar så sker det verkligen mirakel o det hoppas jag att det gör även för er!!

Har precis skrivit lite om vår resa i barnverkstan i min blogg..en mer utförlig version..kika gärna in om du vill. uj76.blogspot.com

Håller mina tummar o tår för er!

• Honeyflowers

Vi fick vår son via IVF, pga stopp i äggledarna, därav trodde vi att vi inte behövde skydda oss efter att vi fått honom, han är född i jan i år. Nu är jag gravid igen, på egen hand, helt oplanerat och helt otippat eftersom det i princip var helt omöjligt för oss sa läkarna. Det kommer alltså bli 18 mån mellan barnen. Heelt makalöst!

cirkel: såg att du också hade samma problem som jag, och nu är gravid också, visst är det otroligt??

• cirkel

Honeyflowers: Ja, eller hur! Gjorde du också en spolning strax före din IVF?
    Det känns väldigt annorlunda med denna graviditeten. Den förra var inplanerad i minsta detalj, den här bara dök upp visserligen otroligt välkommen.

• Honeyflowers

jajemän, endast spolning inget titthålsop. eller sånt.
    Spolningen visade på stopp.

javisst känns det såå annorlunda. jag är tex inte alls lika nojjig, man hinner ju inte tänka och känna efter så mkt nu

cirkel skrev 2008-11-25 19:23:27 följande:
    Honeyflowers: Ja, eller hur! Gjorde du också en spolning strax före din IVF? Det känns väldigt annorlunda med denna graviditeten. Den förra var inplanerad i minsta detalj, den här bara dök upp visserligen otroligt välkommen.
Svar på tråden Ni som lyckats med syskon