• Anonym (Orolig)

Utslängd från a kassa och f kassa....hur ska vi klara oss???

Vi ska ha barn i dagarna o har just fått redapå att min man inte får sin sjuksrivning förlängd..han har haft liknande sjukpension  till o från sedan 1998 pga whiplash o knä värk efter en bilolycka.

I dag var vi till a-kassan o fick beskedet att han inte har rätt att stämpla pga att det har gått mer än 5 år sedan han stämpla sist....vi kolla o det var 5 år sen sist vecka 36 i år..alltså bara för nån vecka sedan..så nu så får vi inga pengar därifrån heller....vi gick vidare till arbetsförmedelingen o de vet inte heller vad han ska göra...ev nån aktivitetsgaranti...men baserat på vad...

Jag är mkt orolig hur vi ska klarar oss...i normala fall så har jag ett fast jobb 100% o tjänar hyfsat men nu när man ska vara mamma ledig så får man ju inte riktigt nån storkova...hur ska vi klara oss....

Finns det fler därute?? som har varit med om liknande..

• Svar på tråden Utslängd från a kassa och f kassa....hur ska vi klara oss???
  • Anonym

Hur mycket kommer ni få ut och vad brukar era räkningar ligga på?

Vad fick ni ut förut?

• Anonym

Ni har väl rätt till soc. bidrag då? och bostadsbidrag?
    Annars borde väl arbetsförmedlingen kunna ordna något lätt jobb på halvtid eller så? Eller klarar han inte att arbeta alls menar du?

• Cassanna

Ett alternativ är att han är pappaledig och du jobbar Han får ju ialla fall lägsta nivå på SGI hos F-kassan...eller...

• Lena

Låt honom ta större del av föräldraledigheten och prata med socialontoret.

• Anonym (Orolig)

jag har inte så stor koll eftersom det är första månaden vi ska få för min föräldraledighet..tidigare har jag ju fått fullt betalt från mitt jobb....vad jag vet är att tidigare har maken fått ca 7000 kr rent o jag 14 000 rent o det har gått galant

Nu får vi ca 11 000 rent dvs min inkomst  som mammaledig +han inte får något....nu så har vi ju inga lån eller liknande och bor i ett ganska ekonomiskt hus...så vi kanske kan klara oss men det kommer inte bli lätt

• JanHelge

Som jag ser det är det väl bara att hanka sig fram till barnet är fött. Och så får väl han ta pappaledigheten. Så att du kan börja jobba fullt igen.
    Socialbidrag kan ni ju få om ni har hyreslägenhet, annars är det kört.

• Anonym (Orolig)

ja men det är svårt att jobba för mig nu från början bebis har ju inte ens kommit ut....ska komma i dagarna..jag måste nog börja jobba så snabbt det bara går...

• lillasnurre

Men då är ju den bästa lösningen att du jobbar heltid och han är hemma med barnet. Du måste naturligtvis vara hemma några veckor och återhämta dig från förlossningen, men sen borde det väl inte vara några problem?

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2008-10-21 19:09:09 följande:
    Ni har väl rätt till soc. bidrag då? och bostadsbidrag?Annars borde väl arbetsförmedlingen kunna ordna något lätt jobb på halvtid eller så? Eller klarar han inte att arbeta alls menar du?
    Jag tror att han klarar av ett lättare jobb..men vars finns dom? o vem vill ge ett sådant till en som varit hemma sedan 1998
  • Anonym (Jobbarn)

Om din man inte får pengar från FK så anses han väl frisk, eller?
    Det är bara att hugga i och skaffa ett jobb.

Svar på tråden Utslängd från a kassa och f kassa....hur ska vi klara oss???