• Anonym (orolig)

kondylom smittas det alltid??

om man har sex med någon..utan kondom.... å denna personen har kondylom eller har haft , men vårtorna är borta..

smittas detta alltid???? eller kan man ha sex utan att de smittas??

har nämligen haft sex med nån..som ja senare fick veta att han har eller har haft kondylom.... (vet att man dáldri blri av med viruset)...... vet int ehu r länge sen de va han behandlade sina vårtor....

• Svar på tråden kondylom smittas det alltid??
  • glammis

Kondylom smittar bara när vårtorna finns.

• Anonym

vad jag vet så kan det bara smittas när man har vårtor. tyvärr kan de va väldigt små så man inte ser dom ibland..

• glammis

Oj, läser nu att det visst alltid smittar, sorry!

• glammis

Har haft kondylom i 15 år och min gynekolog sa aldrig att det alltid skulle smitta (eller att det kan överföras till barnet vid förlossning) läskigt! Dock har min partner sedan 7 år aldrig blivit smittad så jag tror risken är ganska liten.

• glammis

Shit, verkar bara vara jag som skriver i den här tråden.... hittade hur som helst detta på nätet
    "Om man varit fri från kondylom 4-6 månader är det sannolikt att vårtvirusinfektionen har läkt ut och att man inte är smittsam. Man kan dock bli smittad med en ny vårtvirusinfektion."
    Låter bättre!

• Anonym (inlägg 2)

jag har hafy kondylom i 5år och jag har haft långa uppehåll mellan mkina utbrott, men de kommer oftast i samband med mens eller graviditet..vad jag vet så är min pojkvän inte smittad..eller är han det eftersom jag fått det med lååånga mellanrum??

• Anonym (orolig)

jaha oki.... vet inte om han hade några vårtor när vi haft sex..har haft sex med personen 3 gågner.. å fick veta av hans kompis att han har smörjat nån salva på snorren frö kondylom..när vet ja inte.... lr om han gjorde de mednas vi träffades lite... noll koll..

känner mej rätt orlig...har ju läst att de kan ge canser stämmer detta?? blir livrädd...ska til gyn i mon å testa mej mot alla könsjukdommar..killen ja träffade ett tag.. had evist flera än mej samtidigt skitäcklig kille!...

• glammis

Ang. cancerrisken så finns det inget samband mellan kondylom och livmoderhalscancer. De orsakas båda av Humant Papillomvirus men det finns ett 50 tal undergrupper och de orsakas som sagt av olika grupper.

• glammis

Oroa dig inte, får du inga vårtor inom nån månad så har du säkert inte smittats....

• Anonym (orolig)

hade sex med han första gången i agusti... sen i sep å för nån vecka sen.....

vet ju inte när han upptäckte sina.. men ..

kliar så mkt där nere... trodde de va svamp..å köpte canesten lr va ed heter.. men de kliar ändån.... kan d eha nått smaband med kondylom

• Anonym (:))

Glammis

de kan ta år innan de bryter ut på den som blivit smittad....kan ligga latent i kroppen under tiden...Jag har kondylom....har haft de länge...nu som först efter 1 år så kom de på han....bryter ut när imunförsvaret är nedsatt

• Anonym (orolig)
    glammis skrev 2008-10-21 20:57:32 följande:
    Oroa dig inte, får du inga vårtor inom nån månad så har du säkert inte smittats....
    tror nu jag har fått nått våtlikande..... mera som platta förändringar... som är utspridda... känns inte så mkt...lite knottrigt... ser ut som 100 tals.... kliar gör de..

lite ljusare än vad överiga hud är.... ganska troligt att de är kondylom vA?!
  • glammis

Ja det låter ju ganska sannolikt.... Ring till gynekologen och boka tid för undersökning. Du får något medel att pensla på så går det över ganska fort. Som sagt, jag hade vårtor för 15 år sedan och de har aldrig kommit tillbaka och min man sedan fem år har aldrig fått några. Oroa dig inte! Det är Sveriges vanligaste könssjukdom.... Lycka till!

• Anonym
    glammis skrev 2008-10-21 20:57:32 följande:
    HELT fel. vårtorna kan komma typ 2-3 år efter man smittats. jag smittades av en kille som inte ens hade vårtor just då. jag fick mina 2 år efter. så det smittar alltid om man väl har viruset.
  • Anonym (orolig)
    glammis skrev 2008-11-06 15:56:01 följande:
    Ja det låter ju ganska sannolikt.... Ring till gynekologen och boka tid för undersökning. Du får något medel att pensla på så går det över ganska fort. Som sagt, jag hade vårtor för 15 år sedan och de har aldrig kommit tillbaka och min man sedan fem år har aldrig fått några. Oroa dig inte! Det är Sveriges vanligaste könssjukdom.... Lycka till!
    ska boka en tid.. men jag drar bara ut på de... känns äckligt å ha de... mäst är ja rädd frö canser sitter ju å läser på näteet om att de kan ge canser...
  • glammis

Nä, som sagt så orsakas livmoderhalscancer utav en annan undergrupp av humant papillomvirus. Du är alltså i samma riskzon som alla andra.

• glammis
    Anonym skrev 2008-11-06 16:31:02 följande:
    HELT fel. vårtorna kan komma typ 2-3 år efter man smittats. jag smittades av en kille som inte ens hade vårtor just då. jag fick mina 2 år efter. så det smittar alltid om man väl har viruset.
    Inlägg nummer 5.
  • Anonym (orolig)
    glammis skrev 2008-11-06 20:03:29 följande:
    Nä, som sagt så orsakas livmoderhalscancer utav en annan undergrupp av humant papillomvirus. Du är alltså i samma riskzon som alla andra.
    ja ok.... får la boka den där tiden iaf då..så gyn får kolla å se vad de kan vara........

får man fråga hur du upptäckte de???....
Svar på tråden kondylom smittas det alltid??