• Anonym (Anhörig)

Min pojkvän är deprimerad - vad kan jag göra?

Min älskade pojkvän är deprimerad, han hade ett sammanbrott för ett par dagar sedan och har fått träffa en psykiatiker - han ska gå och tala med någon en gång i veckan, och medicineras för depression.

Vad kan jag som flickvän göra för att stötta på bästa sätt? Jag känner att det enda jag kan göra är att visa att jag är där för honom när han behöver mig, men jag känner att jag inte kan SÄGA något för att göra det bättre, för det han är deprimerad över angår inte oss (hans pappa är alkoholist).

Ni som varit deprimerade eller är deprimerade, hur skulle ni vilja att er partner betedde sig? Min pojkvän totalflippade och sa riktigt elaka grejer till mig, men jag vet att det beror på depressionen och inte på mig (eller oss). Han är så otroligt ledsen över saker han sagt etc, och självklart förlåter jag honom (älska mig som mest när jag förtjänar det som minst, då behöver jag det som mest?)

• Svar på tråden Min pojkvän är deprimerad - vad kan jag göra?
  • Anonym (Anhörig)

En fråga till - hur fort märkte ni att medicinerna ni fick hjälpte? Jag vill så gärna att han ska må lite bättre snart...

• Anonym (Anhörig)

puffar

• Anonym (också depp)

Tabletterna borde börja hjälpa inom 4-6 veckor. Hoppas att han mår bättre snart. Det viktigaste tror jag är att han känner sig älskad och vet att du inte kommer att lämna honom. Som deprimerad får man ofta separationsångest och lite paranoida tankar som att partnern är otrogen eller ska lämna en.

• firewalkwithme

Vilken fin flickvän du är som kan separera hans depression från hans person! Det är minsann inte alla som kan! Med din inställning tror jag att du redan gör en hel del genom att bara försöka förstå och inte lägga mer skuld på honom när det han gör blir tokigt. Jag vet inte vilka råd jag mer ska ge dig. Kanske att du själv ska se till att ha någon att prata med, detta kan bli jobbigt för dig också. Annars tycker jag du tänker helt rätt, du kan inte säga något som får honom att må bättre, bara finnas där och förstå att han just nu inte fungerar som han vill och ska.

Precis som ovanstående sa så bör antidepressiv medicin verka inom 4-6 veckor. Kan dock vara bra att vara förberedd på att man ibland måste prova fler varianter innan man hittar rätt, och då blir det en ny inställningsperiod. Hoppas verkligen allt går bra för dig och din pojkvän! Om du undrar något särskilt har jag stor erfarenhet av att lida av depression och ångest, och du får gärna fråga mer i tråden eller inboxa.

• Anonym (J.G)

Du är precis som man ska vara önska min pojkvän ställde upp så för mig. När jag fick antidepp medicin mådde jag 1000gr värre dom första 3 veckorna men sen blev det mycket bättre. Slutade för 2 år sen då min psykiatiker tyckte jag var frisk. Men måste tillbaka igen därför att jag sitter i botten av det svarta hålet igen för stolt för att ha sökt i tid när jag börja känna att det var på gång. Men fortsätt så som du gör det viktigaste är att han vet att du finns där för honom. Massa kramar till dig och din styrka.

• Anonym (Anhörig)

Tack så mycket för alla fina svar!

DEt känns så otroligt jobbigt att man inte kan göra något för den man älskar mest. Men då vet jag iallafall att jag är på rätt väg, tack vare er! :)

Svar på tråden Min pojkvän är deprimerad - vad kan jag göra?