• Behemot

Hur vanliga är begravningar med öppen kista?

Är det något man bara hade förr eller är det vanligt nu med? Är det vanligt att man har kistan med på mottagningen också? (undrar eftersom en äldre person i min närhet fick övertalas att inte ha kistan med på mottagningen hemma)

• Svar på tråden Hur vanliga är begravningar med öppen kista?
  • ming

Jag trodde inte att man hade det alls i Sverige? Jag har aldrig hört talas om det inom detta landets gränser iaf. Inte ens förr.

• Quiet thoughts

Får man ha det här?

Huj.... tänker på mina döda föräldrar. Ett lik ser sällan så vackert ut som det gör i tv på film.
    Mina hade munnarna på vidgavel då de ej gick att stänga.

• TisseTiger

Det förekommer nästan aldrig i Sverige längre.

• Behemot

Jag trodde inte heller det, men... det förekommer uppenbarligen.

• Quiet thoughts
    margaritha skrev 2008-10-21 21:54:31 följande:
    Jag trodde inte heller det, men... det förekommer uppenbarligen.
    Oj...
    Nej då föredrar jag en bisättning nån dag innan.
  • TisseTiger

Det måste vara väldigt länge sen. Ett sista avsked mer privat när den avlidne är kistlagd, innan ceremonin har jag varit med om men inte annars.

• Madame Nougat

Jag tycker man ska göra helt som man känner själv. Önskar man ha en öppen kista, varför inte?
    Varför övertalades den äldre släktingen?
    Döda människor kanske inte ser ut som de gjorde när de levde, men de flesta ser ju inte heller ut som monster.

• Behemot

Madame Nougat skrev 2008-10-21 21:57:10 följande:

Jag tycker man ska göra helt som man känner själv. Önskar man ha en öppen kista, varför inte?Varför övertalades den äldre släktingen?
    För att barnen inte ville se liket av sin far på mottagningen. Däremo tvar kistan öppen på begravningen.
  • Quiet thoughts
    margaritha skrev 2008-10-21 21:48:59 följande:
    Är det något man bara hade förr eller är det vanligt nu med? Är det vanligt att man har kistan med på mottagningen också? (undrar eftersom en äldre person i min närhet fick övertalas att inte ha kistan med på mottagningen hemma)
    Skulle den va öppen alltså också eller bara stängd?
  • Quiet thoughts
    margaritha skrev 2008-10-21 21:58:27 följande:
    Madame Nougat skrev 2008-10-21 21:57:10 följande: För att barnen inte ville se liket av sin far på mottagningen. Däremo tvar kistan öppen på begravningen.
    aha
  • Behemot

Quiet thoughts skrev 2008-10-21 21:59:06 följande:

Skulle den va öppen alltså också eller bara stängd?
    Jag uppfattade det som att den skulle vara öppen. Men nu var den inte med alls.
  • Mamma Kråkan

När en kamrat till mig dog så hade dom öppen kista hon var dock bara 18 då och dog precis innan studenten, så dom hade klätt upp henne i hennes student kläder

Ny blogg
  • Behemot

Jag tycker man ska göra helt som man känner själv. Önskar man ha en öppen kista, varför inte?Varför övertalades den äldre släktingen? Döda människor kanske inte ser ut som de gjorde när de levde, men de flesta ser ju inte heller ut som monster.
    Det är ju så med begravningar att det ofta finns mer än en anhörig.
  • Madame Nougat

Fast jag skulle nog uttrycka mig som att barnen ville inte ha med sin avlidne far på mottagningen. Se liket av sin far låter så budurst. Visst är det ett lik...men...det är pappa också. Men vi uttrycker oss olika

• Quiet thoughts
    margaritha skrev 2008-10-21 22:00:08 följande:
    Quiet thoughts skrev 2008-10-21 21:59:06 följande: Jag uppfattade det som att den skulle vara öppen. Men nu var den inte med alls.
    Okej...

Ja det var ju annorlunda förr så de gamla hade ju inte som vi har nu.
    Min mamma föddes på 40 talet o hennes pappa dog ganska ung. Han låg i kistans i vedlidret tills de va dags o begrava han.
  • Quiet thoughts
    JuliaochNelly skrev 2008-10-21 22:01:35 följande:
    När en kamrat till mig dog så hade dom öppen kista hon var dock bara 18 då och dog precis innan studenten, så dom hade klätt upp henne i hennes student kläder
    Nej vad sorgligt
  • Madame Nougat

Ja, det är ju så. Personligen skulle jag nog anpassa mig till den som var äldst och närmast. Vi yngre tror jag anpassar oss lättare. Personliga åsikter.

margaritha skrev 2008-10-21 22:01:57 följande:
    Det är ju så med begravningar att det ofta finns mer än en anhörig.
  • ming
    margaritha skrev 2008-10-21 21:58:27 följande:
    Madame Nougat skrev 2008-10-21 21:57:10 följande:För att barnen inte ville se liket av sin far på mottagningen. Däremo tvar kistan öppen på begravningen.
    Om barnen själva inte ville se pappan död kan jag tycka att man ska respektera det, men annars tror jag att det är nyttigt för barn att se människorna när de har dött. Det blir lättare att förstå, och döden blir inte lika skrämmande.
    När jag var liten var jag på flertalet begravningar med öppen kista. (Inte i Sverige.)
  • Behemot
    ming skrev 2008-10-21 22:04:35 följande:
    Om barnen själva inte ville se pappan död kan jag tycka att man ska respektera det, men annars tror jag att det är nyttigt för barn att se människorna när de har dött. Det blir lättare att förstå, och döden blir inte lika skrämmande.När jag var liten var jag på flertalet begravningar med öppen kista. (Inte i Sverige.)
    Barnen var alltså vuxna och högst delaktiga i att utfoma begravningen.

Jag tror inte heller att man ska hålla barn ifrån att se döda närstående om de inte uttryckligen säger att de inte vill. Det är en ganska viktig del i sorgearbetet för att acceptera att det verkligen har hänt. Däremot tycker jag inte att det behöver ha med begravningen att göra.
  • Elli47

Visst förekommer det i Sverige! Men jag skulle tro att de flesta har bisättning före där de närmaste är samlade, så hade vi när mamma dog. På begravningen var kistan stängd hela tiden, tack och lov...

Svar på tråden Hur vanliga är begravningar med öppen kista?