• Vildblomman

infektion i ny navelpiercing

jag var och piercade min navel för 2 veckor sedan. och nu har jag fått en infektion i den.. jag är aldelse röd runt den övre kulan. och den ligger lixom inuti hålet om ni förstår hur jag menar... efersom jag tror det är lite svullet... Men jag tvättar morgon och kväll med bodysoap och förösker unvika och pilla på den, borde inte infektionen går över snart? kanske kan man byta till ett lite längre smycke? så den inte sitter så tajt?

• Svar på tråden infektion i ny navelpiercing
  • snappi81

Hade jag varit du så hade jag bytt till en ring tills infektionen lagt sig.

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Quiet thoughts

Gå tillbaka dit du gjorde den och visa upp?
    Jag hade ingen stav då jag piercade mig för många år sedan,hade en ring istället. Men det tog nog 9-10 månader innan den var helt å hållet läkt och aldrig vätskig el. något.
    Naveln är ju väldigt svårläkt.

Byt ej smycket själv men gå tillbaka dit du gjorde den? Låter ju väldigt infekterat.

• Winterfresh

Du ska ej helst byta piercing under läkeperioden. Köp bakerielldödande tvål, borde finnas att köpa där du gjorde piercingen.
    Hade infektion säkert i 3 månader innan det blev bra. Du är svullen därför kulan ser ut att ligga inuti hålet.
    Fortsätt att vara noga med tvättningen och pilla ej för mycket på piercingen...

• grodanboll85

jag tvättade med vanligt saltvatten 3-4 ggr/dag när jag pierca naveln men efter ett år så kröp den ur av någon anledning troligtvis hade piercaren tagit för lite skinn när hon pierca iaf den tiden jag hade piercingen tvättade jag med saltvatten å de gick hur bra som helst

• Vildblomman

Taack för era svar!!

förra gången jag hade en navel piercing hade jag inte sånna här problem med den. fast jag pillade på den hela tiden då. Då gick jag skolan och nu jobbar jag inom vården, pillar väldigt lite på men det är nog tillräkligt...det är två veckor sedan jag gjorde den. och ska in och visa den idag... ska jag be om en ring? eeller ska jag väntaa på att den ska läka av sig själv? vill egentligen inte ha en ring utan gillar stav bättre.

Kanske ska ha sån där kompress på när jag jobbat det kanske blir bättre då?

• k girl

Gå på apoteket och köp en bakteriedödande klorhexidinlösning. Använd den två ggr/dag, morgon och kväll. Vänd staven omväxlande åt höger/vänster (så gott det nu går med stav) och sätt en kompress på så att den får vara ifred från byxlinningar och andra irritationer.

• k girl

Jag hade själv ring först, den läkte ALDRIG och när jag sedan tappade ringen en blöt kväll läkte den ihop på nolltid. Jag fick göra om piercingen, denna gång satte jag in en stav som fick sitta kvar i åtta år, jag tog dock ut den för tre år sedan.

• Winterfresh

Byter du till ring kan du ej ha stav i sen. Hålet vänjer sig vid ringens böjning och då är det omöjligt att stoppa in en stav sedan.
    Och kör med kompress ett tag så läkningen får sköta sig själv utan bakterier.

Lycka till

Svar på tråden infektion i ny navelpiercing