• Tuffelisa

Hur tvätta velour/plysch?

Hej!

Hur jag än försöker blir velourkläderna fula efter tvätt.
    De blir hårda och ser urtvättade ut, och detta bara efter 1-2 tvättar. Känns som att ta på sandpapper

Är det jag som gör något fel?

Jag tvättar i 40 grader (ibland 50 om det är fläckar)
    Vanligt tvättmedel (via color) , inget sköljmedel.
    Torktumlar inte, har dock testat en gång för att försöka få tillbaka velouren men utan resultat!

• Svar på tråden Hur tvätta velour/plysch?
  • LillaÄrtan

Jag tvättar i 40. Med sköljmedel dock.. Inget fel på mina.. eller ja barnens!

♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
  • örtagård

har alltid funkat att torktumla för mig men när jag inte gjort det blir det inget vidare. Stryka dem sa min mamma man kan. Har inte provat det.

• LillaÄrtan

Jag har aldrig torktumlat ett endaste plagg.. (Förutom underkläder då)

• Tuffelisa

jag har funderat på om det kan bli så av att man tvättar de ihop med något plagg som "har dåligt inflytande" på velouren typ ull

• Tuffelisa
    LillaÄrtan skrev 2008-10-21 23:28:15 följande:
    Jag har aldrig torktumlat ett endaste plagg.. (Förutom underkläder då)
    Men ser velouren ut som när du köpte den, på ett ungefär? OM man tittar nära på min ser det ut som att de små håren på velouren har knöglat ihop sig.
  • oxytocin

Tvätta kläderna på avigsidan.

• Tuffelisa
    oxytocin skrev 2008-10-21 23:35:52 följande:
    Tvätta kläderna på avigsidan.
    Jag brukar göra det
  • LillaÄrtan

Nej alltså mina velourkläder ser inte knöggliga ut

• örtagård
    Tuffelisa skrev 2008-10-21 23:31:10 följande:
    jag har funderat på om det kan bli så av att man tvättar de ihop med något plagg som "har dåligt inflytande" på velouren typ ull
    kom på att ett velorplagg som hade blivit så fint gång på gång efter tumling, plöstligt inte blev sig likt alls efter en tvätt. Gick aldrig sen att få tillbaka veloren. Men har ingen aning om vad jag tvättade det tillsammans med.
Svar på tråden Hur tvätta velour/plysch?